אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף מ

מסר עולמו לשומרים – הבונה

מסר עולמו לשומרים - דברי שאול

מסר עולמו לשומרים – [רביהבין מהמעשה הזה שהיה נצרך ליין תפוחים, והקב"ה הקדים רפואה למכה כי גוי אחד הכין כמות גדולה. והכל לשם להציל את הצדיק בעת מצוקתו. וזה מתקיים לא רק ביין, אלא בכל צרכיהם של בני ישראל] – בניהו [והרעיון הזה כתב הרמב"ם (הקדמה לפירוש המשנה, מהד' הגר"י קאפח, עמ' כד, ובש"ס וילנא, אחרי מסכת ברכות עמ' 110].

דף מב
לא תעשון אתי, צורת אדם – מהר"ל, תפארת ישראל, 140, מו

דף מד

"וישק את בני ישראל" (שמות לב, כ) - לא נתכוין (משה) אלא לבודקן כסוטות - רבנו בחיי, שמות לב, יט

"ויקח את עטרת מלכם" (שמו"ב יב, ל) – [כיצד דרשו חז"ל לפי המקרא והמסורת, לשון ע"ז ולשון מלך] – מהרש"א

"זאת היתה לי כי פקודיך נצרתי" (תהלים קיט, נו) – [עלמה מוסבת מלת "זאת"? ולאיזו פקודה מתכוין? שלא הניח תפילין בלילות] – מהרש"א

"ואדוניה בן חגית מתנשא לאמר אני אמלוך" (מל"א א, ה) שמתנשא [הגהת הב"ח: צ"ל שבקש] להולמו ולא הולמתו – [חז"ל דרשו מהפסוק כי לא היה צ"ל "מתנשא" אלא "ואדוניה אמר אני אמלוך". אלא היה מרים ראשו כדי לדחוק את העטרת בראשו למרות שאין בראשו חריץ] – מהרש"א

בקש להולמו ולא הולמתו – [למדו מזאת ממה שאמר "אני" אמלוך] - בן יהוידע על סנהדרין כא ע"ב

בקש להולמו ולא הולמתו – [אמר המעתיק: חז"ל דרשו כך מפני נטיית המלה במקרא "ואדוניהו מתנשא" (מל"א א, ה) לשון התפעל, כמו מתחזה ומציג (כמו "מרדכי מתהלך"), ולא היה יכול לקיים נשיאותו בפועל]

דף מה

לשרש אחריה - גור אריה, דברים יב, ב

מכנין לע"ז שם גנאי - ע"ע מגילה כה:

מכנין לו שם גנאי - רבנו בחיי (דברים ז, כו)