אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף ח

צדקתך כהררי אל, כובש עון או נושא עון – [איזו מדה היא הראשונה אצל ה', צדק או משפט?] - אגדות ד' 132

כובש עון או נושא עון – [חולק על פירושו של רש"י] – מהרש"א

צדקתך כהררי אל - ר"ח שמואלביץ (ח"ב כז)

דף י

מפני מה אין ישראל אומרים שירה לפניך בראש השנה וביום הכפורים? – עיין מפרשים על ראש השנה לב ע"ב

מפני מה אין ישראל אומרים שירה לפניך בראש השנה וביום הכפורים? – [שאלו על אמירת הלל, אבל "אז ישיר" אומרים כי הוא רק סיפור דברים בעלמא] – מהרש"א

אין אומרים הלל על נס שבחוץ לארץ – [כי הקב"ה נקרא "אלוהי הארץ" כלומר ארץ ישראל ושם הנסים נעשים על ידו, אבל בחו"ל נעשים ע"י שליח. ואחרי שגלו שכינה הולכת אתם ואומרים גם על נס שבחו"ל. ובפורים קריאת המגילה היא ההלל] – מהרש"א

אבוב של מקדש - הבונה (עין יעקב)

אל תקרי שנים אלא שניים - קורא באמת, ערכין, פסקא א'

שילוח היה מקלח מים, הרחיבוהו כדי שיתרבו, ונתמעטו – [כי מעשה האדם מקלקלים במעשיו של ה'] - אגדות ד' 132; (עוד עיין פירוש "הבונה")

שילוח היה מקלח מים, הרחיבוהו כדי שיתרבו, ונתמעטו – [אמרו שמושחים מלך ליד מעיין כדי שתימשך מלכותם (כריתות ה ע"ב) והמלך הזה חשב להרבות הזרם כדי שימלוך יותר. ואדרבה נתמעט המים. ללמד שהבא להגדיל תפארתו, לבסוף יפעל את ההיפך ויתמעט כבודו] – מהרש"א

דף יא

שירה (של לויים) מן התורה – [השירים הורו על חידוש העולם, שהעולם נברא ע"י ה'] - רמ"א, תורת העולה, ח"ב פל"ח פל"ט

"תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב" (דברים כח, מז) – [הקפיד ה' על מניעת עבודת ה' בשירה, כי היא המבטלת רוח רעה, כמו שמצאנו אצל שאול המלך (שמו"א טז, כג), ומביאה רוח נבואה כמו שמצאנו אצל אלישע (מל"ב ג, ב)] – מהרש"א

טוב לא אקרי – [התורה דנה במושכלות, אמת נגד שקר, ולא בטוב ורע, ולכן לא נקרא "טוב"] - עקידת יצחק, שער י' "הן האדם"

טוב לא אקרי – דברי שאול

טוב לא אקרי – [צ"ע כי גם תורה נקראת "טוב", כי לקח טוב נתתי לכם (משלי ד, ב). אלא רצה שיהיה כתוב בפסוק אחד שמחה וטוב] - בניהו

טוב לא אקרי – פרי צדיק (חלק רביעי 226 מסעי, ט'; חלק חמישי 226 מוצאי יום כפור, ו')

אל תקרי יסור אלא ישיר - קורא באמת, ערכין, פסקא ב'

אל תקרי יסור אלא ישיר - מקור ברוך (ח"א דף 537 וכן דף 314]

מגלגלין זכות ליום זכאי – [חולק על רש"י] – מהרש"א

מגלגלין זכות ליום זכאי – [לא פרשו בגמרא איזה יום הוא. ויש להציע יום ראשון של פסח, בו נצח אברהם את ד' המלכים, בו נצח יעקב את המלאך, בו נלחמו הכוכבים נגד סיסרא, בו נהרג סנחריב, ובו יצאו ממצרים] - בן יהוידע

דף יג

כנור של דוד, ז' נימין – [בעולם הזה אין יחודו של הקב"ה ניכר לכל, אלא לישראל. והאומות משבחים את ה' רק מפני ז' רקיעים בלבד] - רמ"א, תורת העולה, ח"א פ"ג

כנור של דוד, ז' נימין – נצח 102, 148 (פרקים יט, לב)

כנור של דוד, ז' נימין - אשתשר גר"א (דברים א, י)

כנור של דוד, ז' נימין - ר' צדוק, קומץ המנחה, פסקא נ"ט

אל תקרי שובע שמחות אלא שבע – [דרשו כך כי כתיב "שובע" בלי אות ו'. ואודותסגולת מספר שבע] – מהרש"א

אל תקרי שובע שמחות אלא שבע - קורא באמת, ערכין, פסקא ג'

של עולם הבא עשר – [סגולת מספר עשר. וביאור המזמור הזה] – מהרש"א