אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר



 

 

 

 




יבמות פרק ט

יש מותרות


תָּנוּ רַבָּנָן: תְּרוּמָה לַכֹּהֵן וּמַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן לַלֵּוִי, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר: 'לַכֹּהֵן'. לַכֹּהֵן וְלֹא לַלֵּוִי?! אֵימָא: אַף לַכֹּהֵן. מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי עֲקִיבָא? דִּכְתִיב: (במדבר יח) "וְאֶל הַלְוִיִּם תְּדַבֵּר וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם", בַּלְוִיִּים קָא מִשְׁתָּעִי קְרָא. וְאִידָךְ? כִּדְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי, דְּאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה מְקוֹמוֹת נִקְרְאוּ 'כֹּהֲנִים' 'לְוִיִּם', וְזֶה אֶחָד מֵהֶם: (יחזקאל מד) "וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק". וְרַבִּי עֲקִיבָא? [הָכָא לֹא מָצִית אָמַרְתְּ, דִּכְתִיב: (במדבר יח) "וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם", מִי שֶׁיָּכוֹל לְאָכְלוֹ בְּכָל מָקוֹם, יָצָא כֹּהֵן שֶׁאֵין יָכוֹל לְאָכְלוֹ בְּבֵית הַקְּבָרוֹת. וְאִידָךְ? כָּל הֵיכָא דְּבָעִי, דְּלָא בָּעִי חוֹמָה. וְאִי אָכִיל לֵיהּ בְּטֻמְאַת הַגּוּף לָא לָקִי]. הַהִיא גִּינְתָּא דַּהֲוָה שָׁקִיל רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן מִינָהּ, אָזַל רַבִּי עֲקִיבָא, אֲהַדְרָהּ לְפִתְחָא לְבֵי־קִבְרֵי. אָמַר: עֲקִיבָא בְּתַרְמִילוֹ וַאֲנָא חַיִּי? אִיתְּמַר: מִפְּנֵי מַה קָּנְסוּ לְוִיִּים בַּמַּעֲשֵׂר? פְּלִיגֵי בָּהּ רַבִּי (יוחנן) [יוֹנָתָן] וְסָבַיָּא. חַד אָמַר: שֶׁלֹּא עָלוּ בִּימֵי עֶזְרָא. וְחַד אָמַר: כְּדֵי שֶׁיִּסְמְכוּ כֹּהֲנִים עָלָיו בִּימֵי טֻמְאָתָן. [בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר: שֶׁלֹּא עָלוּ, מִשּׁוּם הָכִי קַנְסִינְהוּ. אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר: כְּדֵי שֶׁיִּסְמְכוּ עָלָיו כֹּהֲנִים בִּימֵי טֻמְאָתָן, מִשּׁוּם כֹּהֲנִים, קַנְסִינְהוּ לַלְוִיִּים? אֶלָּא, כּוּלֵּי עָלְמָא, קְנָסָא שֶׁלֹּא עָלוּ בִּימֵי עֶזְרָא. וְהָכָא בְּהָא קָמִיפְלְגֵי: מַר סָבַר: קְנָסָא לַעֲנִיִּים, וּמַר סָבַר: כֹּהֲנִים בִּימֵי טֻמְאָתָן, עֲנִיִּים נִינְהוּ. (בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר: קְנָסָא לַעֲנִיִּים, מִשּׁוּם הָכִי אֲהַדְרָהּ רַבִּי עֲקִיבָא לְפִתְחָא לְבֵי־קִבְרֵי. אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר: לַכֹּהֲנִים, אַמַאי אֲהַדְרָהּ לְפִיתְחָא לְבֵי־קִבְרֵי?) הָכִי קָאָמַר לֵיהּ: אִי דְּקָא אָתִית בְּתוֹרַת קְנָסָא, אִית לָךְ, וְאִי קָא אָתִית בְּתוֹרַת חֲלוּקָה, לֵית לָךְ]. וּמְנָא לָן דְּלָא סְלִיקוּ בִּימֵי עֶזְרָא? דִּכְתִיב: (עזרא ח) "וָאֶקְבְּצֵם אֶל הַנָּהָר הַבָּא אֶל אַהֲוָא, וַנַּחֲנֶה שָׁם יָמִים שְׁלֹשָׁה, וָאָבִינָה בָעָם וּבַכֹּהֲנִים, וּמִבְּנֵי לֵוִי לֹא מָצָאתִי שָׁם". אָמַר רַב חִסְדָּא: בַּתְּחִלָּה לֹא הָיוּ מַעֲמִידִין שׁוֹטְרִים אֶלָּא מִן הַלְּוִיִּים, שֶׁנֶּאֱמַר: (דה"ב יט) "וְשׁוֹטְרִים הַלְוִיִּם לִפְנֵיכֶם". עַכְשָׁיו אֵין מַעֲמִידִין שׁוֹטְרִים אֶלָּא מִיִּשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְשׁוֹטְרִים הָרַבִּים בְּרָאשֵׁיכֶם":



מפרשים לפרק
מראי מקומות
לקט מפרשים
מפרשים למסכת
המאור לאגדה
מאמרים