יהדות ודמוקרטיה
היחס בין יהדות ודמוקרטיה על פי מקורות היהדות |
---|
תמצית: המאמר דן בהחלת המשפט העברי על בעלי דין המעוניינים בכך במשפט הפרטי, והחיוב שיש להלכה להכיר בחוקי מדינת ישראל בכל הנוגע למשפט הציבורי. אינדקס: משפט עברי, הלכה, חוק, הכנסת. |
"כי חוקי המדינה זוכים להסכמה הלכתית 'דה פקטו' גם אם נמנעת ההסכמה 'דה-יורה', (וכי) מבחינה זאת, מצטייר הדיון בלגיטימיות של המדינה כדיון עקר ובלתי-רלוונטי למציאות".מסקנה זו היא פרי התרשמותו של המחבר מן העובדה, שאין מצידם של הרבנים קריאה להפר את חוקי המדינה, שהחלטות מוסדותיה מתקבלות כנורמטיביות. ואולם עובדה זו נכונה רק ביחס לתחום המשפט הציבורי, בעוד שביחס לתחום המשפט הפרטי אין כל הוכחה לכך ש"החלטות מוסדותיה [=קרי: הכנסת ומי שפועל מכוחה] מתקבלות כנורמטיביות", ובתחום זה דומה שנכון יותר לומר שהכלל הוא אין החלטות הכנסת מתקבלות כנורמטיביות, אם כי גם לכך יש יוצאים מן הכלל, כמבואר בדברינו לעיל. אין לדבר אפוא על הסכמה הלכתית דה-פקטו לכלל החוקים, כשם שלא נכון יהיה לדבר על מניעת הסכמה דה-יורה מכלל החוקים. יש חוקים שאינם מוכרים כלל, גם לא דה-פקטו, ויש חוקים הנהנים גם מהכרה דה-יורה, והכל על פי המבחנים ואמות המידה שנדונו בדברינו לעיל. עבור הציבור החי בארץ והרואה עצמו מחויב לדין תורה, לצד היותו מחויב לחוק המדינה, נודעת אפוא חשיבות רבה למסקנות בדבר היקף תחולתה של ההכרה ההלכתית בחוקי המדינה. אי לכך, דומה שאין הצדקה לתיאור הדיון בלגיטימיות ההלכתית של המדינה, או ליתר דיוק: בלגיטימיות ההלכתית של חוקי המדינה, כ"דיון עקר ובלתי רלוונטי למציאות", באשר תכליתו של דיון כזה היא לברר את השאלה המעשית העשויה להתעורר תדיר אצל הציבור החי בארץ ואשר בעיה זו מעסיקה אותו.