תקציר: אפשר להגדיר את המחלוקת בין החסידות להתנגדות, בין היתר, גם בשאלה, האם כל מה שאמיתי הוא נצחי ובלתי-משתנה, או שישנם התחדשויות וגילויים - בהיסטוריה ובתורה. או שמא שתי הבחינות כאחת נכונות? דברים שנאמרו בכנס "הגותו הפילוסופית-קבלית של הגר"א מוילנה" במלאת 200 שנה להסתלקותו, המחלקה לפילוסופיה, אוניברסיטת בר-אילן, טבת תשנ"ח. |
...הראשונים היתה משנתם סדורה להם תת"ק סדרי משנה.התמונה שמצייר ר"ח מוולוז'ין, אם-כן, היא שבמקור היו קיימים סדרי משנה רבים לאין-מספר, אלא שמפאת שעת-הדחק ההיסטורית, היה על ר' יהודה הנשיא לתמצת אותם לששת הסדרים שבידינו. אחרי כן באה שוב הרחבה, הלא היא שני התלמודים, הרחבה שעיקרה הוא בירור דברי המשנה; ואחרי-כן שוב צמצומים ותמצותים, שהם ספרי הפוסקים לסוגיהם. אבל אלה כבר רחוקים מן המקור, ועל-כן תפקידם ההיסטורי של נבוני-לב, ויעודו של הגר"א במיוחד, הוא להחזיר את הריבוי לאחדות, לחזור ולכלול את הדינים השונים במקורם שבתלמוד, ולמעלה מזה - במקורם במשנה.
וכשבא רבינו הקדוש וראה והבין כי מתוקף הגלות החיל הזה הן גוענו אבדנו תורה שבע"פ ח"ו, כי לא עצרו כוח לטייל בה ארוכות... תיקן וסידר שיתא סדרי משנה דרך קצרה, וברוח ד' אשר דיבר בו כלל בהם כל התת"ק סדרים ששנו דורות הראשונים.
ואף האמוראים כל פרי עסק לימודם היתה המשנה... וע"י רומיא דמתניתין וברייתות אהדדי התבוננו להוסיף לקח בפלפול וסברא ... לתרצם ליישבם ולבררם.
ואחריהם בעלי אסופות רבותינו הגדולים, אחרי חתימת התלמוד... ועיניהם ראו שמכובד הגלות לא הונח לנו, נתמעטו הישיבות ומעטים בני עלייה השטים בים התלמודים - התעוררו לחבר חיבורים מהלכות מרובות, להורות לאחב"י את הדרך ילכו בה... אמנם כל דברי קודשם... נובעים ממקורים בשני התלמודים... ומקור המקורות כולהו רמיזין במתניתין הק'.
ודעת לנבון נקל... שמי אשר חננו ד' וחלק לו בבינה, עיקר הוראתו צריך להיות לדלות מעמקי ים התלמודים, ולימוד הפוסקים הוא רק למזכרת להם הדינים, לכוללם במקורם בים התלמודים. והמבינים בעם אשר חננם ד' בבינה יתירה, במסילה יעלו לכלול גם כל דברי האמוראים... במקור מקורם - דלהוי רמיזין להו כולהו במתניתין.
כן דון מינה נמי ככל החזיון הזה בחלק הנסתרות, פנימיות נשמת התוה"ק. אשר גם היא תושבע"פ נקראת, כי מסורת היא בידינו פא"פ עד למשה סיני.ובכן, גם כאן, המצב המקורי הוא "משנה סדורה ומסורת אבות עד למשה מסיני"; ספרא דצניעותא נתקן לשם קיצור והסתרה ממי שאינם ראויים, וזוהי "המשנה", משנתה היסודית של תורת הסוד. אחרי-כן באה ההרחבה - ספרי הזוהר והתיקונים. כמובן שההקבלה בין הנסתר לנגלה חלה גם מבחינת הזמן ההיסטורי: ספרא דצניעותא הוא משנתם של תנאים, והזוהר והתיקונים - משל האמוראים; הלא רשב"י הוא גם חכם הנגלה - וגם חכם הנסתר אשר יסד את ספר הזוהר והתיקונים.
כי רבותינו הקדושים ראשוני הראשונים... ראו לחבר חיבור קודש קדשים בקיצור נפלא... בטעמם ונימוקם לשנות לתלמידיהם דרך קצרה, או לבל יהרסו אל ד' לראות אנשים בלתי ראויים ומוכנים לקבל האור העליון נורא, ושם כללו וגנזו כל המאורות העליונים המון נסתרות... כאשר קבלום מרבותיהם פא"פ שהיתה משנתם סדורה להם ומסורת בידם מאבותיהם הק' עד למשה מסיני... לקרותו בשם ספרא דצניעותא...
והספר החתום הזה הוא כעניין המשנה בנגלות התוה"ק...
עד בא עת דברו יתברך, הקים לנו רועה נאמן... התנא האלוקי הקדוש רשב"י ע"ה... והוא החל לגלות נוראות נפלאות... הנכללים ונעלמים בספד"צ... והאדרות הק' וזוה"ק והתיקונים המה כעין התלמוד בבלי וירושלמי בנגלות התוה"ק.
אמנם מרוב טלטולי הגלות.. נגנז אורו הגדול מאיתנו... עד כי הרחיב ד' לנו, שלח אור וקדוש מן שמיא, מרן הרב האלוקי נורא האריז"ל אשר העמיק הרחיב הדיבור בפרטי סדרי מע"ב ומ"מ... וערך השולחן... לכל אשר לו חיך אוכל יטעם. וכל סדרי דברים הק' ודרושיו הנפלאים נמשכים ונובעים ממקורם בזוה"ק והאדרות והתיקונים. ומקור המקורות כל כתבי קדשו וגם האדרות והתקונים הכל אל מקום אחד הולכים ונמשכים, כולהו רמיזי במתניתין, האי ספרא קדישא , ספרא דצניעותא.
אמנם לא רבים יחכמו להתבונן על מקורי הדברים גם בנגלות תורתנו הק' ואף כי בנסתרות פנימיות תוה"ק... אשר גם מתלמידיו הק' של האריז"ל לא עמדו על פנימיות כוונת קדוש עליון האריז"ל רק רח"ו בלבד כאשר העיד האריז"ל בעצמו. ואף כי מי יערב לבו לגשת אל הקודש... לכוללם יחד מבוררים ומסודרים במקור המקורות במתניתין בספד"צ...
עד אשר הוא ית"ש... הפליא הגדיל חסדו עמנו, וארו עם ענני שמיא... האדם הגדול.. הוא ניהו... רבנו הגדול והקדוש נ"ע... אשר זה היה דרכו להשכיל ולהתבונן ולהתייגע... עד אשר זכה... להיות עולים כולם ברורים לאמיתתם במקורם ומקור המקורות כולם.
הרה"ק ר' יעקב מטשארקאס זצוק"ל סיפר כי זקנו הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל אמר שאע"ג דכתיב וזרח השמש ובא השמש... אמנם הבעש"ט זי"ע לפניו לא היה ואחריו ליהיה עד ביאת הגואל... (מעשיות ומאמרים יקרים ד')אכן, כבר אז כבר נבטה התפיסה, שעיקר החידוש שבהופעת הבעש"ט הוא אופן חדש של דעת, של הבנת העולם, ישראל והאלהות. השורות הידועות מתוך איגרת הבעש"ט3 מדברות על לימוד, על השגות:
...ממנו התחיל התנוצצות משיח... (דברי שלום בהקדמה ו' ע"ב)
מהקדמונים לא קם כמוהו ואחריו לעפר מי יקום... (פרי הארץ ד"ה יהא שלמא) 2
ושאלתי את פי משיח אימת קאתי מר, והשיב בזאת תדע בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותיך חוצה, מה שלימדתי אותך והישגת. (כתר שם-טוב, הוצ' קה"ת, הוצ' שלישית, דף ב, הדגשות לא במקור).אכן, עם ניסוח מורשת הבעש"ט כמשנה מסודרת, תחילה ע"י המגיד ממזריץ' ואחריו על-ידי ר' שניאור זלמן מלאדי בעל ה"תניא", כבר היה מקום להתחיל לדבר על החידוש שבחסידות כגילוי בתורה.
ואמרי הצדיקים הקדושים, כי זמן התגלות הבעש"ט התחיל התנוצצות המשיח... ועל-פי מה דאיתא בספה"ק תול' יעקב יוסף פ' וישב דל"ג ע"א, כי סוד המשיח הוא סוד הדעת... והנה זה היה כל עיקר שורש דרך העבודה שלמד ולימד הרב בעש"ט זי"ע, שצריך האדם ליתן הדעת בכל דרכיו, כמבואר בס" תול' י"י פ' וארא מ"ד ע"ב... ומכל זה מובן היטב... שמן זמן התגלות בע"שט התחיל התנוצצות זה הדעת שעתיד להיות נתגלה בשלמות בעגלא ובזמן קריב, בעת ביאת משיח צדקנו ב"ב. (הקדמה לספר בעש"ט על התורה, מאת נתן נטע הכהן והמסדר שמעון מנחם-מענדעל מגאוורטשוב, תרצ"ז, הדגשה לא במקור).ובדורנו סיכם הרבי מנחם-מנדל מלובאביץ' זצ"ל את תחושת ההתחדשות שבחסידות, בפתחו את קונטרס "עניינה של תורת החסידות" (הוצ' קה"ת תשל"א) - במלים הבאות:
"בנוגע לעניינה של תורת החסידות - והחידוש שבה על חלקי-התורה שנתגלו לפניה - נאמרו ביאורים רבים..."הרבי זצ"ל אומר כאן כמסיח לפי תומו וללא הדגשה מיוחדת, כעניין ידוע וברור, שבחסידות יש חידוש לגבי חלקי תורה אחרים; ושאותם חלקי תורה אחרים "נתגלו" לפניה. "חלקי התורה האחרים" שהוא מציין הם הפשט, הרמז, הדרש והסוד. אכן, לגביהם אין הוא אומר שהם נתגלו בזמנים שונים בהיסטוריה; אבל ר' צדוק מלובלין כבר מבחין התחדשויות בתורה בזמנים היסטוריים שונים.
התחלת תושבע"פ היתה בבית ב' מאנשי כנסת הגדולה שהם מייסדי הבית... הם יסדו ג"כ התושבע"פ.ושוב להלן:
התחלת גילוי תושבע"פ הי' מעת חתימת הנבואה וסילוק גילוי שכינה בישראל.והוא מאריך להסביר, שלא היה זה גילוי חדש לגמרי, אלא שבעת גילוי אור הנבואה היתה התושבע"פ קיימת, אך אורה היה בטל באור הנבואה.
ואע"פ שהיו (הנביאים) חכמים ג"כ, מ"מ מפאת שפע הנבואה וגילוי שכינה שהי' אז בישראל לא הי' נחשב השגה דרך חכמה מעצמו לכלום, כי זה השגה אפלה ומפוקפקת מצד העוה"ז... דע"כ אמרו בסנהדרין (כד.) "במחשכים הושיבני" - על תלמוד בבלי. וזה כל חכמת תושבע"פ להשיג האמת מצד האופל וההעלם.ועוד הוא מסביר, שחידושים אלה הם רק חלק מן החידושים האפשריים ושעוד עתידים להתגלות:
ואף שנתגלו מסטורין (של תושבע"פ) לחכמי ישראל - היינו כפי השגת כל חכם מה שאפשר לו להשיג ממנה בעוה"ז, ועדיין אין שיעור לנעלמות, וכמו שעמרו ז"ל (קה"ר יא, ח) דתורה שבעוה"ז הבל היא לפני תורתו של משיח, שאז יהיה שלמות התגלות תושבע"פ...ואם-כן, תורת-הסוד בכלל, דוגמת האריז"ל, היא השגה בשכל, שהיא, שוב, חידוש לגבי הנבואה.
ובכן, תושבע"פ היא גילוי. וכך הוא גם בתורת הסוד, כמו שהוא אומר שם באותו עניין -
כידוע מהאריז"ל שהגיד דברים בעולמות העליונים שכפי דעת עצמו הוא למעלה מהשגת כל הנביאים ואפילו השגת משרע"ה... אלא שהם השיגו דרך ראייה... והוא השיג דרך השגה בשכל...
...הנה בליקוטי תורה של האריז"ל פ' כי-תשא ופ' ויקרא, כתב, כי השגת מרע"ה לא היתה בבחינת פנימיות דחכמה עילאה... כי אם בבחינת אחוריים דחכמה... וכדכתיב "וראית את אחורי ופני לא יראו"... ולכאורה יש להפליא: הרי נאמר "ולא קם בישראל עוד נביא כמשה" ואיך השיג האריז"ל יותר ממנו... ודרש כמה דרושים... אפילו בספירות ומדרגות רבות שלמעלה מהחכמה..."חכם עדיף מנביא" מובא כאן תוך חידוש: לא רק חכם תורה שבע"פ עדיף מנביא (ולעניין זה - ראה המהר"ל4, הנחשב בחסידות חב"ד לאחד ממקורותיה) - אלא גם חכם תורת הנסתר. מחשבתו של חכם הקבלה עולה למקומות גבוהים יותר מאשר ראייתו של הנביא.
אך העניין הוא פשוט ומובן לכל שיש הפרש גדול בין השגת חכמי האמת כרשב"י והאריז"ל שהיא השגת חכמה ודעת, ובין השגת מרע"ה ושאר הנביאים בנבואה המכונה בכתוב בשם ראיה ממש... "וארא את ה'"... ואף שזהו דרך משל ואינה ראיית עין בשר גשמי ממש, מ"מ הנמשל צ"ל להיות דומה למשל, וכתרגום "וירא אליו ד'" - ואתגליא ליה וכו'... משא"כ בהשגת חכמי האמת שלא נגלה אליהם הוי' הנעלם ב"ה בבחינת התגלות, רק שהם משיגים תעלומות חכמה הנעלם ומופלא מהם...
ולכן אמרו: "חכם עדיף מנביא", שיכול להשיג בחכמתו למעלה מעלה ממדרגות שיוכלו לירד למטה בבחי' התגלות לנביאים במראה נבואתם, כי לא יוכלו לירד ולהתגלות אליהם רק מדרגות התחתונות...
כל תיקונין דנביאין מלבר, בגופא, באברים דגופא. מארי דחכמה אינון מלגאו, במוחא. ובגין דא, חכם עדיף מנביא (כל בנייני הנבואה הם מצד אברי הגוף החיצוניים - היינו, מדרגות ספירות נצח והוד שבאצילות. ואילו מקום של בעלי החכמה הוא באבר הפנימי ביותר - במוח, ולכן "חכם עדיף מנביא").אכן, ראוי לדייק, שלפי הזוהר ולפי התניא - "חכם עדיף מנביא" מצד המקומות אליהם הוא מגיע בהתבוננותו, אבל עדיין לא נאמר בכך שהחכם מופיע בזמן היסטורי שונה. ואילו ר' צדוק כבר כותב מתוך ראייה היסטורית. ראשית-כל, הוא מזכיר לנו ש"חכם עדיף מנביא" מתקיים לא רק במובן המחודש ב"תניא" של חכם-קבלה לעומת נביא, אלא גם במובן הפשוט המקורי, של חכם תורה שבע"פ מול נביא. ושנית, שהחידושים האלה אינם רק הבחנות בין מהויות שונות, אלא נתגלו גם בזמנים היסטוריים ממשיים, כלומר, ההתחדשות בתורה מתגלה בהיסטוריה.
וזהו עניין מאמר רז"ל "תורה חתומה ניתנה" (גיטין ס', א), ולחד מאן דאמר - "מגילה-מגילה ניתנה".אמנם אין הצמח-צדק עוסק כאן בהתגלויות בזמן ההיסטורי הממשי, אלא באפשרות העקרונית העיונית לגילויים חלקיים בזמנים שונים; ובכל-זאת, העיקרון היסודי שהוא מציג הוא, שקיים שורש התורה, שהוא הכלל הקדום, ושהוא "חתום", כולל הכל ומעבר לזמנים; ושיחד-עם-זאת, קיימים גילויים באופן של "מגילה-מגילה", בזמנים שונים, ולכל עולם כפי הזמן שלו; ובימינו, שבהם נוספה לנו התודעה ההיסטורית, נוכל להוסיף כאן - לכל תקופה היסטורית כפי הזמן שלה.
כי באמת התורה היא בזמנים חלוקים - פרשת נוח נאמרה בזמן המבול, ופרשת אברהם אח"כ, וכן פרשת וישלח יעקב אח"כ; ואח"כ - מתן-תורה, ואח"כ מצוות יוה"כ וכיוצא. אלא שזהו כפי שבאתה בגילוי, כמו שנאמר ויאמר ד' אל משה - מבחינת דיבור עליון שמתגלה בבי"ע כפי הזמן שלהם. אבל בשורש התורה בא"ק, בכלל הקדום - כוללת כולם כאחד, וזהו דעת האומרים "חתומה ניתנה"... (דרך מצוותיך, מצוות האמנת אלקות פ' יב, הוצ' קה"ת תשל"ו ע' 118).
בן עזאי דלא כר' אליעזר בן-עזריה דדריש (חגיגה ג, א) "הקהל את האנשים, הנשים והטף... אנשים באו ללמוד, נשים באו לשמוע..." ונראה דפירש (ראב"ע) דמצווה לשמוע הנשים כדי שידעו לקיים מצווה...ואם כן נראה שלפי הגר"א, שורש הדיעה להתיר לנשים את לימוד ההלכות השייכות להן מגיע עד לפירוש תנאים (ר' אליעזר בן-עזריה) למקרא. כל זה מתאים למשימתו של הגר"א, שהיא, לפי הר"ח מוולוז'ין, להעלות כל הלכה וכל דיעה עד לשרשה במשנה ובמקרא.
עיין מג"א בשם אגור - ודבריהן דחויים מכמה פנים.לעומת זאת, האדמו"ר ר' שניאור זלמן מלאדי מקבל את החידוש ועוד מרחיב אותו:
...ומכל מקום (אגור וסמ"ק בהקדמה) חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן לידע אותן כמו דיני נידה וטבילה ומליחה ואיסור ייחוד וכיו"ב וכל מצוות-עשה (סמ"ק בהקדמה) שאין הזמן גרמא, וכל מצוות לא-תעשה של תורה ושאר דברי סופרים שהן מוזהרות בהן כאנשים (רש"י שבת קט"ז) (שו"ע הרב ש"ז מלאדי הל' ת"ת, א, י"ד, ההדגשות לא במקור).אם-כן, יש לפנינו דיעה הלכתית קדומה המעוגנת בפירוש תנאים למקרא; ואותה מעלים מחדש מהר"י מולין, האגור, הסמ"ק, והרמ"א על השו"ע - ופוסקים על-פיה. אבל אין הגר"א נושא פנים לכל אלה הראשונים והאחרונים, והוא דוחה את דבריהם, כיוון שלא כך הוא פשט פירוש הגמרא למקרא, וכך הוא המשך דבריו שם:
וקרא צווח "ולמדתם את בניכם ולא את בנותיכם" - [ו]היאך תאמר [האשה] "וצוונו", "ונתן לנו"? (הגר"א על או"ח מ"ז י"ד).- בעוד שהאדמו"ר ש"ז מלאדי, כאמור, רואה מקום להישען על דעת האגור והדומות לה, ועוד להרחיב אותן. אנו רואים שלמרות שלפני שני גאוני ישראל אלה היו אותם מקורות עצמם (אמנם הגר"א אינו מביא את הסמ"ק, אבל בודאי היה לנגד עיניו) - הרי הכרעתם היתה שונה, ומתאימה לקו היסודי של כל אחד מהם בעניין הנצחיות מול ההתחדשות ההיסטורית.
החידוש האמיתי הוא נלקח מתמצית כל המהות של היש הקדום לו, שמכוחו הוא בא. הפרי יוצא מכל האופי של העץ, מעומק גזעו ושרשו, מיסוד שאיבת לשדו עד ראש צמרתו והתפשטות ענפיו ועליו (הראי"ה קוק, איגרת תשמ"א, ומובא באורות הקודש ד' ע' תפו).