ידיעת העם והמדינה לעולים חדשים לבתי ספר דתיים מסמ"ת2 יחידות לימוד, שאלון מספר 031203 קיץ תשס"ב, 2002 |
פרק ראשון (30 נקודות) |
ענה על שתיים מהשאלות 4-1 (לכל שאלה - 15 נקודות). 1. מה הייתה המטרה של כינוס "ועידת קטוביץ'" (1884)? ציין שתיים מההחלטות שהתקבלו בוועידה. |
תשובה |
2. מה הייתה הסיבה להקמת תנועת "המזרחי" בתוך התנועה הציונית?
מה הייתה הסיבה להקמת "הפועל המזרחי"? |
תשובה |
3. ציין את התוכן העיקרי של הצהרת בלפור.
הצג שתי התחייבויות של בריטניה המופיעות בטופס המנדט. |
תשובה |
4. כיצד פעל היישוב היהודי בתקופת המאורעות (1939-1936) בתחום הצבאי ובתחום ההתיישבותי?
הבא דוגמה אחת מכל תחום. |
תשובה
|
פרק שני (15 נקודות) |
ענה על אחת מהשאלות 6-5. |
5. מהי "תורת הגזע"? הסבר שני עקרונות יסוד של תורה זו. |
תשובה |
6. ציין שלוש פעולות שעשו היהודים בגטאות, כדי להתגבר על התנאים הקשים בגטו. |
תשובה
|
פרק שלישי (30 נקודות) |
ענה על שתיים מהשאלות 10-7 (לכל שאלה - 15 נקודות). |
7. הצג יתרון אחד וחיסרון אחד של שיטת הבחירות היחסית-ארצית-רשימתית. |
תשובה |
8. מה הן שלוש רשויות השלטון במדינת ישראל, ומדוע יש הפרדה ביניהן? |
תשובה |
9. כתוב את שני התפקידים של בית המשפט העליון. |
תשובה |
10. ציין שתי זכויות שמופיעות בהכרזת זכויות האדם והאזרח של האו"ם משנת 1948. |
תשובה
|
פרק רביעי (25 נקודות) |
ענה על חמישה מהמושגים/שמות 20-11 (לכל מושג/שם - 5 נקודות). |
דגם תשובות לשאלון בידיעת העם והמדינה,
מס' 031203, קיץ תשס"ב |
1. מטרת כינוס "ועידת קטוביץ'": לאחד את כל האגודות של חובבי ציון, ולהעמיד בראש הנהגה מרכזית. החלטות הוועידה: - כינון ועד מרכזי. - הגשת עזרה למושבות הקיימות. - להשיג את ביטול גזרת העלייה. - להשתדל בפני הממשלה הרוסית שתיתן להם לפעול בגלוי. |
השאלה הבאה |
2. הסיבה להקמת "המזרחי" בתוך התנועה הציונית:
"הסיעה הדמוקרטית" תבעה בקונגרס הציוני החמישי להקדיש זמן ומשאבים לעבודה חינוכית-לאומית ברוח חילונית. הדתיים בתנועה הציונית התנגדו לחיזוק החילוניות, ועל רקע זה קמה "המזרחי". הסיבה להקמת "הפועל המזרחי": ההשתייכות הכפולה של הפועלים הדתיים, לארגון "המזרחי" ול"הסתדרות העובדים", וחוסר האפשרות להשתלב באף אחת מהן, הביאה את הפועלים הדתיים ל הרגשה של בדידות וניכור, ושאיפה להקים ארגון עצמאי שימזג את היסוד הדתי לאומי עם הרעיון הסוציאלי. |
השאלה הבאה |
3. התוכן העיקרי של הצהרת בלפור:
- ממשלת בריטניה תסייע לייסוד בית לאומי ליהודים בארץ-ישראל. התחייבויות של בריטניה בטופס המנדט: - ייסוד בית לאומי לעם ישראל בארץ-ישראל. - להביא לתנאים מדיניים, אדמיניסטרטיביים וכלכליים שיבטיחו את הקמת הבית הלאומי היהודי. - שמירה על זכויות אזרחיות ודתיות של כל תושבי ארץ ישראל ללא אפליה. - עידוד שלטון עצמי מקומי. - הכרה בסוכנות היהודית ובהסתדרות הציונית כגופים מייצגים. - הקלה על העלייה. - סיוע להתיישבות יהודים. - הקלה ברכישת אזרחות ארץ-ישראלית. - אחריות למקומות הקדושים, ומתן גישה חופשית אליהם. |
השאלה הבאה |
4. פעולות היישוב היהודי בתחום ההתיישבות - בתקופת המאורעות (1939-1936):
- רכישת קרקעות (על ידי הקרן הקיימת). - הקמת יישובי "חומה ומגדל". פעולות היישוב היהודי בתחום הצבאי - בתקופת המאורעות (1939-1936): - הנודדת. - הנוטרות. - הפו"ש (פלוגות השדה). - פלוגות הלילה המיוחדות. - הקמת "גדר הצפון". |
השאלה הבאה |
5. תורת הגזע:
סיווג האנשים לגזעים שונים, על-פי אפיונים ביולוגיים שונים, שאפשר להעריך כ"נעלים" או כ"נחותים", כדי להצדיק את עליונות האדם הלבן (או קבוצה מן הגזע הלבן). עקרונות יסוד: - התורשה משפיעה גם על המראה החיצוני וגם על המהות הפנימית; הגזע קובע את האישיות. - בני האדם אינם שווים מיסודם: יש גזעים נעלים, ואחרים - נחותים. - סימני הגזע אינם ניתנים לשינוי. - שלילת הדמוקרטיה - על הגזעים הנעלים למשול בנחותים, וסופם של הראשונים לנצח במאבק בין חזקים לחלשים. - יש יחידים בגזע הנעלה שיש להם תכונות של מנהיג ("אדם עליון"). המנהיג בוחר את אנשיו ולא להיפך. |
השאלה הבאה |
6. פעולות שונות של היהודים בגטאות, כדי להתגבר על התנאים הקשים:
- ייצור מוצרים בעזרת ניצול חומרים/חפצים ישנים ומשומשים ומכירתם לשוק הפולני או לגרמנים. - מכירת דברי ערך וחפצים אישיים. - הברחות אוכל לתוך הגטו. - הקמת מוסדות סעד ועזרה הדדית, גמילות חסדים. - פעולות תרבות וחינוך. - דבקות בדת, שמירת מצוות, לימוד תורה. - "שאלות ותשובות" - פסיקת הלכות תוך סיכון עצמי. |
השאלה הבאה |
7. יתרונות שיטת הבחירות היחסית-ארצית-רשימתית:
- עונה בצורה מרבית על עקרון הייצוגיות. - פועלת להקטנת המתח החברתי הקיים. חסרונות שיטת הבחירות היחסית-ארצית-רשימתית: - פגיעה ביציבות הממשלה (אפשרות למשברים ממשלתיים). - מעודדת פיצול מפלגתי מופרז. - לסיעות קטנות השפעה רבה יחסית, מעבר למשקלן בציבור. - אין אחדות דעות בממשלה, ולכן קשה לה להפעיל תכנית מגובשת. - לעתים הבוחרים מופתעים מהרכב הממשלה הקואליציונית ומרגישים מרומים. - השיטה מהווה מחסום למגעים ישירים בין הנבחר לבוחריו. |
השאלה הבאה |
8. שלוש הרשויות במדינת ישראל:
- רשות מחוקקת - הכנסת. - רשות מבצעת - ממשלה. - רשות שופטת - בתי המשפט. ההפרדה בין הרשויות: הפרדת הרשויות באה להבטיח שהכוח לא יהיה כולו בידי רשות אחת, כדי שלא יהיה לאדם אחד או לקבוצה אחת בשלטון יותר מדי כוח. |
השאלה הבאה |
9. התפקידים של בית המשפט העליון:
- בית המשפט לערעורים (פליליים ואזרחיים) על ההחלטות של בית משפט השלום ושל בית המשפט המחוזי. - בית המשפט הגבוה לצדק (בג"ץ) - נותן סעד לאדם או למוסד כלשהו במדינה שנפגעו על ידי רשויות השלטון. |
השאלה הבאה |
10. זכויות המופיעות בהכרזת זכויות האדם והאזרח של האו"ם:
- הזכות לחיים, לכבוד, לחירות ולביטחון אישי. - הכול שווים לפני החוק. - כל אדם זכאי למשפט הוגן ופומבי. - כל אדם זכאי לחופש תנועה. - כל אדם זכאי לחירות המחשבה, המצפון והדת. - כל אדם זכאי לחירות ולביטחון. - לכל אדם יש זכות לקניין. - כל אדם זכאי לעבודה, לבחירה חופשית של עבודתו ולתנאי עבודה צודקים. - כל אדם זכאי לחינוך. - לכל אדם יש זכות להשתתף בהנהלת ארצו בהשתתפות ישירה או דרך נציגות שנבחרה בבחירות חופשיות. |
השאלה הבאה |
11. הספר "אוטואמנסיפציה"
כתב פינסקר ב- 1882 על רקע "הסופות בנגב". הספר מציע פתרון לבעיית האנטישמיות בגולה - שחרור עצמי של היהודים, באמצעות הקמת מסגרת ריבונית לאומית. |
השאלה הבאה |
12. ביל"ו
- ראשי תיבות של הפסוק: "בית יעקב לכו ונלכה", שאימצה קבוצת "חובבי ציון" ברוסיה. - ב- 1882 עלתה הקבוצה הראשונה, בסך הכול עלו מהם עשרות אחדות. - בני ביל"ו היו הראשונים שהרימו כתנועה מאורגנת את דגל החלוציות המגשימה. - תנועת הבילויים הסתיימה בכישלון: רק מעטים נשארו בארץ והתנועה חדלה להתקיים. |
השאלה הבאה |
13. פולמוס אוגנדה
- בקונגרס השישי העלה הרצל את ההצעה להתיישבות זמנית במזרח אפריקה. - בעקבות הצעה זו התעורר ויכוח בין מקבלי ההצעה לשולליה. - הקונגרס השביעי דחה הצעה זו. |
השאלה הבאה |
14. האנייה "ולוס"
- הביאה לתל-אביב, ביולי 1934, 350 חלוצים וחלוצות. - היוזמה הייתה של שליחי ההתיישבות העובדת בארץ ישראל ואנשי "החלוץ" בפולין. - הניסיון השני של אנייה זו נכשל, והבריטים אילצו אותה לשוב לפולין. |
השאלה הבאה |
15. "מרחב מחיה"
- עיקרון באידאולוגיה הנאצית, שלפיו העם הגרמני זכאי להבטיח לעצמו שטח נוסף למחיה. - העיקרון נובע מתורת הגזע שתומכת בזכות הגזע החזק לשעבד את הגזעים הנחותים. - עיקרון זה היווה בסיס לכיבושים שהביאו להרחבת שטחי גרמניה במזרח אירופה. - מרחב המחיה החדש יחדש את צמיחת האומה הגרמנית על בסיס גרמני טהור ויגשים את הקשר בין דם, אדם ואדמה. - הגשמת עיקרון זה תחזיר לגרמניה את כבודה שהושפל בחוזה ורסאי. |
השאלה הבאה |
16. חסידי אומות העולם
אנשים או משפחות (לא יהודים) שהתמסרו להצלת יהודים בתקופת השואה מסיבות הומניטריות, תוך כדי סיכון חייהם וחיי משפחותיהם. |
השאלה הבאה |
17. החלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר
- ב- 29 בנובמבר 1947 התקיימה הצבעה באו"ם כדי לתת תוקף להצעת החלוקה של ארץ ישראל למדינה יהודית ומדינה ערבית. - ההחלטה נתקבלה [בעד ההצעה הצביעו 33, נגדה 13 קולות ונמנעו 10]. - עיקרי ההחלטה: סיום המנדט הבריטי, הקמת שתי מדינות עצמאיות - יהודית וערבית [פעולות הכנה שונות לקראת העצמאות, המלצה לצירוף לאו"ם], ירושלים - במשטר בין-לאומי. |
השאלה הבאה |
18. הרבנות הראשית
- הגוף הרשמי המחליט בענייני ההלכה היהודית. - תפקידיה הרשמיים הם: טיפול בכשרות מוצרי המזון, הסדרת נישואין וגירושין, בחינת מועמדים לרבנות ודיינות, הכוונה והנחיות בכל השאלות המעסיקות את הציבור היהודי בארץ ובעולם. - דרך הבחירה של הרבנים ושל מועצות הרבנות הראשית קבועים בחוק. |
השאלה הבאה |
19. צו הבִיאַס קורפוּס
צו שבג"ץ מוסמך לתת ומשמעותו - צווי שחרור. בית המשפט נותן לרשות (לשלטון) הוראה לשחרר אדם ממעצר או ממאסר בלתי חוקי. |
השאלה הבאה |
20. תקנות לשעת חירום
- תקנות שהממשלה קובעת בשעת חירום - כשיש קשיים גדולים מבחינה כלכלית או ביטחונית. - תקנות לשעת חירום יכולות להיות מנוגדות לחוק קיים וגם יכולות לבטל חוק באופן זמני. - תקנה לשעת חירום תקֵפה רק לשלושה חודשים. - אפשר להאריך תוקפה של תקנה רק באישור הכנסת. |