בחינת בגרות בתולדות עם ישראל לבתי ספר דתייםיחידה י' , יחידת לימוד אחת, שאלון מספר 29106, קיץ תשס"ז, 2007 |
פוגרום קישינב (1903) | |
- פוגרום הומל (1903)
- "פרעות המאות השחורות" (1905) - משפט בייליס (1913) - "פרעות המתגייסים" (1904) |
השלטון היה מעוניין להסיח את דעת הקהל מרעיונות המהפכה ולהפנות את זעם ההמון נגד היהודים: "יש להטביע את המהפכה בדם יהודים".
הפניית זעם המגויסים למלחמה ביפן, כלפי היהודים בתואנה שהיהודים אוהדים את היפנים, וכן הסחת דעת הקהל מרעיונות המהפכה. |
- הפצת הפרוטוקולים של "זקני ציון"
- נומרוס קלאוזוס |
דחיקתם ממוקדי מסחר והשפעה.
|
- יוון
- איטליה - גרמניה - סרביה - בולגריה |
• החייאת העבר המשותף.
• התקוממות נגד השלטון העותמאני. • הכרזת עצמאות ב-1830. • התקוממות נגד האוסטרים. • איחוד איטליה ב-1860. • החייאת העבר המשותף, התרבות הגרמנית הקדומה והפולקלור. • התקוממות נגד נפוליאון השלישי. • פעילות ביסמרק לאיחוד גרמניה ב-1871. • התקוממות נגד השלטון העותמאני. • עצמאות חלקית ב-1878 (חוזה סן סטפניו וקונגרס ברלין). • תביעות טריטוריאליות נוספות (חלום "סרביה הגדולה"). • התקוממות נגד השלטון העותמאני. • איחוד בולגריה הצפונית והמרכזית ב-1885. • הכרזת עצמאות ב-1908. |
הקושי | ההתמודדות |
- חוסר ניסיון בחקלאות.
קשיים כלכליים |
- הברון רוטשילד נוטל את המושבות הראשונות תחת חסותו. משקיע בתשתיות, גידולים שונים, שירותים קהילתיים תעשייה זעירה ועוד.
- לימודים במקווה ישראל, כדי לרכוש ניסיון חקלאי. |
- ירידת המוטיבציה של האיכרים בעקבות שיטת הפקידות במושבות הברון רוטשילד
- כישלון העבודה העברית. | - העברת המושבות לידי יק"א של הברון הירש, קיצוץ במספר הפקידים והכשרת המתיישבים לחקלאות. הוחזרו גידולי פלחה, ניטעו פרדסים ומטעי שקדים. |
- בעיות ביטחוניות |
- נעזרו בשומרים ערבים וצ'רקסים. |
- גזרות השלטון העותמאני |
- שוחד ועקיפת החוקים. |
- הקושי של אנשי המושבות הדתיים לקיים את המצוות התלויות בארץ ("פולמוס השמיטה") |
- פנייה רבנים לקבלת "היתר מכירה". |
- קשיי אקלים ומלריה. |
- נטיעת עצים, ייבוש ביצות. |
- התנגדות היישוב הישן |
- נסיונות גישור עם הרבנים. |
- העולים מתימן נתקלים באדישות ובחוסר סיוע - מוביל לעוני, מצוקת דיור ובידוד חברתי. |
- פרומקין אוסף תרומות ומקים את חברת "עזרת נידחים", התיישבות בשכונות נפרדות. |
- בעיות ראשוניות |