מיקום המאמר: תולדות ישראל / תקופות בתולדות ישראל - בסוף הרשימה <-- ביצוע ע"י ענת 31.07.06 -->
תוכן המאמר:
פרק ראשון: שרשים ומשפחה פרק שני: הרבנות בבית הכנסת בשטומפרגסה: סביבת בית הכנסת (1) הסביבה הגיאוגרפית (2) הסביבה הכלכלית (3) הסביבה היהודית פרק שלישי: הרבנות בבית הכנסת שטומפרגסה: קהל המתפללים 1) מבוא 2) מוצאם 3) המתחים שאפיינו את בית הכנסת שטומפר א. היכן יושקע הונו של בית הכנסת? ב. נוסח התפילה ג. הברת התפילה ד. כיבודים ה. פוליטיקה ו. חברה ז. מחיצה ח. קבורה נפרדת ט. שמירת שבת פרק רביעי: תולדות בית הכנסת שטומפרגסה פרק חמישי: דרשותיו של הרב 1. מבוא. 2. התכנים 3. הסגנון 4. המאזינים 5. אומץ לב בהבעה פרק שישי: השקפתו והנהגתו 1. רוחב הדעת בפסיקה ההלכתית 2. יחסו לחזנות 3. יחסו לחסידות 4. יחסו לציונות 5. חינוך הצעירים פרק שביעי: ערש תנועת בית יעקב א) מבוא ב) האוטוביוגרפיה של שרה שנירר ג) תורת מערב אירופה א) בתכנים ב) באיכפתיות לחינוך הנוער ג) באומנות הנאום ד) מקורות נוספים פרק שמיני: שקיעת החמה 1. הפילוג 2. הסיפוח (האנשלוס) והשלכותיו 3. ליל הבדולח והשלכותיו פרק תשיעי: תקופת הולנד ובוכנוולד מילות מפתח: בית יעקב, הונגריה, שואה |
"יהודי וינה גרו בעיקר במחוז השני (ליאופולדשטט), במחוז 19 ובמחוז 20. אך חלק גר במחוזות אחרים. וכן גר דייטשלנדר במחוז השביעי, ששייך לבית הכנסת שטומפרשול, אשר רבו המצויין היה רבי משה פלעש, ופרנסיו הטובים32 היו הגבירים ר' משה פלזנבורג ור' דוד יהודה, המכונה עדוארד דויטש33. הרב והפרנסים היו אגודאים פעילים וקשורים בשיף-שול".אם נלך מעט הלאה עם המשל של האם והבת נאמר: לא תמיד הבת הולכת בדיוק בדרכה של האם. שמא יש לתלות הרבה מהמתחים של בית הכנסת ברחוב שטומפר ב"התרוצצות הבנים בקרבה", בין הזדהות עם קהילת השיפשול לבין הזדהות עם יסודות אחרים.
"והנה הגם שהייתה מתיחות בין ההונגרים ליוצאי פולין וגליציא אפילו הכי, כאשר הגיע הזמן לעזור ליהודי, לא הסתכל זקני על מוצאו, ויש לציין כי הבנין הגדול החדש של החברה כאשר נגמרה מלאכתו, היה אז חוק מטעם השלטונות שאסור לדור בבנין חדש תוך שנה לבניתו, ואולם אז הגיעו מהגרים ופלטים מאחינו בני ישראל מפולין, זה היה אחר מלחמת העולם הראשונה, ומכיון שהבנין חייב היה להיות ריקם עד שנה, הלך זקני ומילא את הבנין בפליטים, וזקנתי ז"ל בשלה להם ארוחות חמות.המאבקים הללו, מעבר להיותם מאבקים בין גלויות ותרבויות, היו גם מאבקים שבין ותיקים לחדשים. בית הכנסת היה קיים עוד בתקופת הזוהר של הבסבורג ופראנץ-יוזף, והיהודים הפולנים נחשבו בעיני היהודים ההונגרים לפולשים. שורשיה של כל אחת משתי העדות היו ברובע השני, שכן כולם ראו עצמם במידה מסוימת שלוחות של רובע זה, ובצר להם הלכו להתלונן שם בקהילות-האם.
שפטתי בדעתי כי אמנם הייתה מתיחות בין יוצאי הונגריה לבין יוצאי פולין וגליציא, אולם זה היה כנראה בעיקר בבית הכנסת, כי ההונגרים שמרו על גחלת מנהגם ולא רצו שהפולנים יכניסו מנהגים אחרים שהיה נהוג במקומם".
"בנינו הם כנטיעים, שתילים נטועים, שאינם גדלים כעשבי בר בלי טיפול וטיפוח. מגודלים בנעוריהם: כבר בנעורים מגודלים הם בגופם וברוחם כאנשים. זויות: חלקי בניין צנועים, שאינם בולטים ונראים מיד. בנותינו הן כחלקי בניין צנועים, שאינם בולטים לחוץ, ואף אם אינם מיועדים לעין מסתכלת, משוכללים הם בכל אומנות היצירה והדייקנות, בארמונות המושכים והמרהיבים את העין, שהמסתכל מופתע מחיטובם וממבניהם המעיד על אמנות, ומה עוד כשהם בנויים במקום שאין מצפים בו כלל לעידון ופיתוח אומנותי.כך לא גודלו ונועדו בנותינו לפומביות, כי אם לחיים ביתיים שקטים. ואף על פי כן יש להן בתוך חיים אלה ולמענם חינוך גופני ורוחני המטופח בלא פחות אמנות וזהירות. פירוש זה... שמעתי מפי דוד אבי, ר' לייב פ"פ נ"ע מחבר 'הרכסים לבקעה'"59 עכ"ל.
"האם הילדים באמת מחוייבים ללכת לטמפל ברחוב שמלצהוף שם נכריות (Schickses) שרות? אב אחד היה אצלי וסיפר לי שהמורה לדת הוא כזה אפיקורס, שלדעתו עדיף היה שהילדים ילמדו אצל מורה לדת גוי מאשר אצלו. גם ביחס לכתיבה בשבת בבית הספר פנו אליו אבות רבים: או שהילדים האורתודוקסים שנואים על ידי חבריהם, או שהם הופכים להיות כמו חבריהם".כאמור לעיל, הרב גם לימד כמה פעמים בשבוע מקרא משנה וגמרא לילדים בסביבות גיל בר מצוה בתלמוד תורה שהתקיים ליד בית הכנסת. כנראה, הוא לא חשב שללמד דרדקי זה "קטן עליו".
"ודאגת יומם ולילה ללימודי התינוקות, הבנים והבנות הקטנים בקרב עדתך, ולא תתן שינה לעיניך, ולא לעפעפיך תנומה, עד אשר תמצא מקום לילדי עדתך להרביצם עלי מַבּוּעַ נחלי התורה והתושיה, ואל יהיה קטן בעיניך ללמוד בעצמך ובכבודך את הבנים ואת הבנות... ואל תטה אוזן למלחשים באזניך לאמר: 'אין כבוד לרב ללמוד צעירי ימים תורה' ...נחזק ידי בנים יולדו לקנות לבביהם הרכים לה' טרם יהבלו בהבלי השוא והשקר המשוטטים על כנפי רוח הזמן".עסקנו בפעליו למען הבנים. בפעלו למען הבנות, נעסוק להלן.
"ביאור דברים אלו כן הוא: יש שני מיני צדיקים. א' (האחד) צדיק באמונתו אשר ירש מאבותיו, והיא שמורה וחקוקה במשכיות לבבו, אבל לא התְחַקָה בשכלו על שרשי מחצב אמונתו, כי אהבת תורתו נצמדה עם נשמתו, ואינו מהרהר אחריה אף רגע אחד. ב' (השני) הצדיק אשר לא לבד מכח ירושת אבותיו, אבל גם על ידי החקירה ומופתי השכל עשה כפליים לתושיה, לחזק בלבבו יסודי הדת ואשיות האמונה.
והנה באמת גם הצדיק בלי חקירה יוכל לעבוד את ה' בתמימות, אבל אין לו הכשרון להורות גם לאחרים. ובפרט אם יעמדו נגדו אפיקורסים, אף אם הם לא יניעו את עמודי אמונתו, אבל גם הוא אין לאל ידו ללחום נגד הטענות ולהשיב על סכלותם.
והנה תפילין של יד הם נגד האמונה השוכנת בחדרי הלב, והתפילין של ראש הם נגד השכל שבמוח. וטובה חכמה עם נחלה. ויש יתרון לזה אשר נתחזקה בו האמונה גם מצד החקירה ומופתי השכל, כי הוא יתגבר וינצח בשכלו את קלי הדעת, גם יורה להם הדרך אשר ילכו בה, לחסות תחת כנפי השכינה. וזה שאמר: והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך, כלומר שיחזיק עמודי אמונתו גם על ידי הבנת השכל השוכן בראשו, למען תהיה תורת ה' בפיך, רוצה לומר: על ידי חכמתך יהיה ביכולתך להורות בפיך את האחרים בתורת ה'"97.מי שמבקש להרביץ תורה - אומר הוא - אינו יכול שלא לפתוח את עצמו לשאלות יסודיות באמונה ולהתמודד עמן. אולי זה מה שמשך את הרב פלעש לסמן "תורה" זו בעיפרון, שמא גישה זו היא ששבתה את לבה של התופרת הצעירה מקראקוב בימי מלחמת העולם הראשונה.
"תרע"ה (1915). יחד עם רבים אחרים, עברו מקראקא לגור בוינה הגדולה.וכך תמצת ירחי100:
...סוף סוף הצלחנו לקבל דירה במחוז הששי... דאגה חדשה, זה לא רובע יהודי, מרחק שעה הליכה לבית הכנסת שיף-שול, ולא הכרנו בית כנסת יהודי אחר בו אפשר להתפלל. היכן נתפלל?
בעלת הבית בראותה את עוגמת הנפש שלי בשרה לי בשורה טובה, שברחוב שטומפר מצוי בית כנסת אורתודוקסי. בית כנסת זה היה ערשה של תנועת בית יעקב הברוכה.
ביום ששי לפני לילה הבאתי לשם סידור וחומש בכדי שיהיה לי ממה להתפלל בשבת. השמש הסביר לי שהדבר היה מיותר, מכיון שהנשים שאינן מטלטלות בשבת (במקום שאין בו ערוב) מקבלות שם סידורים.
הייתי מופתעת מרוב שמחה. זה אומר שאני נמצאת בין יהודים... כן גם בוינה יש יהודים שאינם מטלטלים בשבת! בשבת בבוקר הלכתי להתפלל בבית הכנסת שטומפר. לפני קריאת התורה אני רואה כיצד הרב עולה על הבימה, בשבילי זה היה חידוש. 'מה זה אומר?' שאלתי, על כן, את שכנתי?
'היום הרי שבת חנוכה' ענתה לי, 'והרב ידרוש מעניינא דיומא'.
הקשבתי רב קשב לדרשתו הנלבבת של הרב.
בדרשתו שרטט הרב את גדולתה ואת דמותה של יהודית ההיסטורית, ואגב זה קרא בדברים היוצאים מן הלב לנשים ולבנות של ימינו ללכת בעקבות ובארחות נשי ישראל גדולות הרוח בימי קדם.
חבל ששכחתי את הזכרונות והרעיונות היפים של אותה דרשה, וגם מה שזכור לי עדיין, אינני מסוגלת בעטי העני לבטא על הנייר.
רק דבר אחד אינני יכולה לשכוח. כשהקשבתי לתיאור הנפלא של הדמות יהודית, חשבתי לעצמי, איך מביאים הנה את כל נשותיה ובנותיה היהודיות של קראקא, כדי שתשמענה מי אנחנו, ומהיכן מוצאנו.
מיד הרגשתי שהחסרון הוא שאחיותינו יודעות כל כך מעט על המנהגים שלנו, ושהן זרות לעמנו ולמורשתנו. אילו ידעו את סיפורי הגבורה שלנו, והייתה להן איזו השגה ביחס ל... של אנשינו ונשותינו, היה הכל אחרת.
...במחשבתי נולדו באותן הרגעים תכניות מגוונות לעשייה גדולה...
מאז הדרשה הראשונה של הרב פלעש, נהייתי אורחת תדירה בבית הכנסת בשטומפרגסה. לא שמתי לב לשום הפרעה. יכול היה להיות מזג אויר איום, יכלו להיות מהומות נוראיות, שיכולים להתרחש בזמן מלחמה. אני הייתי מקשיבה תמידית לשיעוריו של הרב פלעש בחומש, תהילים, פרקי אבות ודרשותיו העמוקות על בעיות שונות ...ובמוחי ניקרה השאלה כיצד להביא הנה את בנות פולין, כדי לשמוע את כל זה, כדי לדעת את כל זה.
...כיצד לממש בקרקא את מחשבתי, להקים מקום משיכה עם רוח יהודית עבור בנות ישראל".
"היא הוגה בספרי הרב רבי שמשון רפאל הירש, בספרי הרב ד"ר להמן וסופרים חרדים מגרמניה...
...בשלהי תרע"ה (1915) חוזרת שרה שנירר לקרקוי. היא מביאה אתה מטען רוחני רב הכמות והאיכות תוצרת וינה ופרנקפורט. היא יודעת כי אוצרות רוח אלה הצילו את יהדות מערב אירופה מסכנה חמורה... אמנם המצב השורר בין צבור הנשים דומה מאד למצב הדור קודם גרמניה".
"Zum Begraben Braucht Ihr Keiner Rabbiner" - "לקבור מתים אין לכם צורך ברב".הנאצים ששמעו על כך שהרב הוא נואם מוכשר, דרשו ממנו באיומי אקדח לשאת נאום לפני שאר היהודים העצורים. מאוחר יותר סיפר הוא לילדיו: "באותם רגעים קשים התפללתי מעומק לבי לה': 'אנא עזור לי למצוא את המילים הנכונות, שמצד אחד יחזקו ויאמצו את אחי השבורים, ומצד שני לא ירגיזו את הנאצים'". בתום הדרשה שמע את הנאצים אומרים בינם לבין עצמם:
"Der Judenbub kan aber reden" - "היהודון הזה יודע לנאום!".מה עשו לו במעצר - אין ידוע. היו שמועות שקרעו את זקנו, והיו שמועות שזרקו אותו בגרם המדרגות. לפני ששוחרר חתם הרב על התחייבות כפולה: א)
"הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו"142.
שמואל נודע בשערים לתהילהעל מציבת אמו הקבורה ליד אביו כתוב:
מוקיר רבנן ולאהבת השם עלה
איש תם וישר מעודו עד קיצו.
אמנו היקרה הצדקת אשת חיל באפרתה5. היום במבט לאחור אולי ניתן לקבוע שמומחיותו של הרב היתה הן בתחום היצירה המקורית והן בתחום זה של אריזה ושיווק של דברי תורה.
סבבו הסופדים כשהגוף שב לעפרתה
תמכה אביונים בחכמת נשים נחלתה
רדפה חסדים ולמרום עלתה תפילתה.