תוכן המאמר: הקדמה פרק א: פיצול ההורות 1. פיצול הורות ואימוץ 2. פיצול הורות וחומר גנטי זר 3. פיצול הורות ופונדקאות פרק ב: הפשטת ההורות 1. הפשטת ההורות ואימוץ 2. הפשטת ההורות וחומר גנטי זר 3. הפשטת ההורות ופונדקאות א) זכויות האם היולדת ב) זכויות הילד פרק ג. איון ההורות 1. איון ההורות על ידי אימוץ 2. איון ההורות וחומר גנטי זר 3. איון ההורות ופונדקאות סיכום תקציר: תהליכים של שינוי במושג ההורות, טכניקות ההולדה המלאכותיות מעצבות מציאות חדשה ולא מוכרת. מציאות זו מחדדת בעיות הלכתיות, פילוסופיות ויוצרת בעיות פסיכולוגיות וחברתיות חדשות ייחודיות. פוסקי הלכה יהודים מביעים התנגדות עקרונית עזה להזרעה זרה, מסיבה הלכתית-מעשית ומסיבה רוחנית דתית. חששם הוא מטשטוש הייחוס הנגרם מהזרעה מלאכותית זרה, המסתמך על מקורות הלכתיים המסתייגים מ'בני ערבוביה', ומבחינה מעשית, אי הידיעה מיהו האב או האם הגנטיים יוצרת מצב בו יתאפשר קשר נישואין ומגע מיני בין אחים, בסבירות זו או אחרת. הן הטכנולוגיה הרפואית והן המערכת המשפטית, החורצת גורלות בדרכה היא, אינן יכולות וגם אין מתפקידן להעריך ולמשמע את המציאות החדשה מבחינה עיונית פילוסופית ומבחינה פסיכולוגית, בעיה זו תמשיך להעסיק בוודאי את הרפואה ואת פוסקי ההלכה והוגי דעות על כל ההשלכות הנובעות מכך. מילות מפתח: פונדקאות, אימוץ, גנטיקה, מוסר רפואי, אם ביולוגית, אמהות, הורות, הפריה חוץ רחמית, הזרעה מלאכותית. |
'השיפוט והמשפט לגבי קביעת ההורות הוא נושא בו שוררת מבוכה לא מעטה'5.
1. פיצול (דיפרנציאציה) ההורות.השינויים במושג ההורות, בין שהם מבטאים תמורה מרחיקת לכת ומהפכה, בין שהם רק גלגולים של מושגים ומוסדות עתיקי יומין, ובין שהם מהפכה והמשך גם יחד, מאלצים את המתבונן בהם לפשפש מחדש בקרביו של מושג ההורות9. נשארת על כנה עמדתה הקיומית, החד-פעמית, הפנימית של נפש האדם מול הידע המדעי החיצוני, המתרחב במהירות, שנקלט על ידה. כיצד תעכל את התרחבות הידע המדעי והשלכותיו הסביבתיות? האם תוכל לעבדו בדרך שתהיה רצונית, חיובית, הולמת ומתאימה לאיכויותיה? 10
2. הפשטת (אבסטרקציה) ההורות.
3. איון (ביטול, איפוס, ניהיליזציה) ההורות.
כ'חוסר ודאות, סיבוכים נפשיים ובלבול',20ובפסק דין של השופטת בן-פורת
כ'מלאכותי ומבלבל, תלישות משני העולמות'.21עמדתם של ברק ובן-פורת ניזונה מהתפיסה המקובלת בתרבותנו המעניקה מעמד ייחודי לבלעדיות האם 'הטבעית'. לעומתם, ישנם משפטנים הטוענים שאת 'האימוץ הפתוח', בו הפיצול ההורי גלוי לפני הילד בקטנותו, אין לפסול על הסף בגישה 'דוגמטית' הגורסת 'אימוץ סגור' בלבד22. הם משתמשים בקביעתו המשפטית העקרונית של שר המשפטים פנחס רוזן ז"ל:
'כשם שאם אחת יכולה לאהוב עשרה ילדים, כן ילד יכול לאהוב שתי אמהות'23.גישת משפטנים אלו דוגלת, אם כן, במיסוד מחושב של פיצול ההורות ובהטמעתה לתוך חיי החברה, על אף מורכבויותיה וחסרונותיה. יתרונותיה של גישה זו הם בהיותה גמישה ופלורליסטית, בהניחה שקיימת מסוגלות אנושית לרב-הורות.
'משל ליתומה שהייתה מתגדלת אצל אפוטרופוס,
'חוק אימוץ ילדים אינו מכשיר לחלוקה מחדש של אוכלוסיית הילדים במדינה'49אך בהערה זו, מכלל לאו אתה שומע הן. האימוץ החוקי של ילד זר הוא הליך משפטי שפותח בחברה המודרנית ומאפיין אותה. זו מבקשת לבצע רציונליזציה והפשטה של מוסד המשפחה, כמו גם של מוסדות מסורתיים אחרים. זו אותה חברה מודרנית שהעלתה לשיאים חדשים את כוחה של המדינה, אשר לה אינטרס עליון בהון אנושי צעיר50.
"אשרי עושה צדקה בכל עת", 'זה המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו ומשיאם'55.וכן,
ש'כל המלמד תורה לבן חברו כאילו ילדו'.56
'מעמדה של היולדת כאם חזק הרבה יותר ממעמדו של הבעל - המסכים בתור אב (במקרה של הזרעה זרה. י.ו.), שהרי היא נשאה את העובר ברחמה וילדה אותו'.אחת הסיבות לכך היא, שבבסיס השיטה המשפטית ה'מערבית' מונחת ההשקפה שהילד 'שייך' לאמו ו'פחות' לאביו58.
'מי שבוחר בתוכניתו לעצמו מביא לידי שימוש את כל כוחותיו. נחוץ לו להשתמש בכוח-ההסתכלות כדי לראות את המצב כמו שהוא; . .. וגם לאחר שיבוא לידי החלטה, נחוצים לו עוז רוחני ושלטון-בעצמו כדי שיישאר נאמן להחלטה שקיבל מתוך שיקול-דעת'62.האם נוכל להבטיח שכל המתעתדת להיות פונדקאית תעשה זאת מתוך שימוש בכל כוחותיה הנפשיים והשכליים?
'אני מבקש שחיי והחלטותיי יהיו תלויים בי עצמי, לא בכוחות חיצוניים כלשהם. אני מבקש להיות מכשיר של פעולותי הרצוניות שלי, לא של זולתי. אני מבקש להיות סובייקט, לא אובייקט. .. כאילו הייתי חפץ או בעלי חיים או עבד שאינו יכול למלא תפקיד אנושי, כלומר ללא יכולת לעצב מטרות ומדיניות משלי ולהוציאן לפועל'63?נכון, מבחינת זכויות הקניין אין האם התחליפית או האם הפונדקאית קניינו של איש, והיא חופשית ללכת לדרכה אחרי הלידה. היא שהחליטה מרצונה החופשי על ההתקשרות עם ההורים 'המזמינים' ובתגמול הכספי תעשה כרצונה64.
'בשעה שכל אובייקט של מחקר מדעי הוא בחינת publica res (= רשות הרבים), כל אובייקט של הפסיכולוגיה הוא בחינת privata- res (= רשות היחיד)'67.יש משפטנים המסבירים כי מבחן 'טובת הילד' נותן לבית-המשפט שיקול דעת רחב.
'מבחינה פילוסופית, המעבר מתפישה ביולוגית של הורות לתפישה חברתית וחוזית יוצר בעיה בפירוש הזכות להורות. .. כאשר הרפואה מסייעת באופן מלאכותי בהולדה, נוטלת החברה לעצמה חרות נרחבת להתערב גם בזכות ההורות עצמה',כותב הד70. נראה לי, שהתערבות החברה בזכות ההורות מחד, וטיפוח זכות הילד מאידך, שוחקים את מעמד התא המשפחתי כשלעצמו. נוסף לכך, התערבות החברה בזכות ההורות פוגעת בלי ספק בחרות הפרט. אך מאידך, עקרון 'טובת הילד', כפי שכתבתי לעיל, עלול להיות מושג מעורפל ושנוי במחלוקת, הגם שמדובר בקטין שדעתו נחשבת באופן מוגבל, ולכן, מפוקפקת החירות שכביכול ניתנת לו.