מילות מפתח: טומאה, מת. |
משנה, אהלות א', ז': "האברין אין להן שיעור. אפילו פחות מכזית מן המת...מטמאין טמאתן".גם אם הוא קטן מנפח זה, על "רביעית" (86 סמ"ק)
משנה אהלות פ"ג מ"ג: "רביעית דם...נבלעה בכסות: אם מתכבסת ויוצא ממנה רביעית דם - טמאה, ואם לאו - טהורה, שכל הבלוע שאינו יכול לצאת טהור".דם תבוסה (דם שיצא מן הפצע שגרם למות, חלקו בהיות המת בחיים וחלקו לאחר מותו)
משנה אהלות פ"ג מ"ה: "איזהו דם תבוסה, המת שיצא ממנו שמינית בחייו ושמינית במותו.
משנה אהלות פ"ג מ"ה: "איזהו דם תבוסה, המת שיצא ממנו שמינית בחייו ושמינית במותו. דברי ר"ע.
|
• בגדי נכרים, האם מטמאים.
יש לתת את הדעת האם להשאיר זאת לשיקול דעת המומחים במעבדה או לקבוע כללים גורפים, האם להפריד בין הבגדים השונים: בגדי פצועים, נכרים, בגדים שניכר בהם שאינם ספוגים בדם רב וכו' או לקבוע נוהל אחיד וכולל. מי יבצע הפרדה זו והיכן וכו'. • שערות וחלקי אברים, כיצד והאם הם מטמאים. • "סוף טומאה לצאת", כפועל יוצא מנוהל הטיפול במוצגים. הגדרת "היכן סופה לצאת", המקומות הנכללים תחת הגדרה זו, ההשלכות ההלכתיות וחומרתן. • מיפוי בנין המטא"ר ויצירת מקומות "מותרים לכניסת כהנים" באופן קבוע, מקומות שבהם קיימת בעיה בפרקי זמן משתנים ומקומות שבהם כניסת כהנים אסורה על פי ההלכה. • דין בנין מטא"ר ותחנות משטרה בהם יכולים להיות בגדים ספוגים בדם הרוגים, לענין כניסה או לענין עבודת כהנים. (יודגש כי תיקי רצח אינם נסגרים עד למציאת הרוצח, אף אם חלפו שנים רבות. יש, שבגדים אלה נשמרים בתחנות במשך חדשים ושנים). • דרכים להנחית כהנים בעת כניסה למתקנים משטרתיים. האם יש הבדל בין עובדי מז"פ, עובדי מטא"ר, אזרחים או מוזמנים. האם יש מקום לחישובים הסתברותיים הנובעים ממשכי השהות, תכיפותה ודחיפותה. • האם יש צורך בסימון בגדים הספוגים בדם הרוגים לצורך הזהרת הכהנים. • בדיקת ישימות להתאמת פתרונות שהוצעו בעבר על ידי גדולי הפוסקים בארץ ובחו"ל לגבי בתי חולים ומקומות עבודה הנמצאים תחת קורת גג אחת עם אתרי אחסון של עתיקות. יש לברר את הישימות הן במישור הטכני, הן במישור הנוגע לנהלי העבודה (פתרונות שינוע ואכסון הן בטווח הקצר (בזמן הבדיקה) והן בטווח הארוך) והן במישור ההדרכה לציבור הרחב בכלל ולכהנים בפרט. להלן רשימה חלקית של מקורות הלכתיים עכשויים. תשובה מקיפה בנושא התאמת מבני בתי חולים לצרכי ביקור ושהיית כהנים ודיון הלכתי לצרכי מעשה נכתבה על ידי הרב מ.מ. הכהן שפרן נדפסה ב"תחומין" ה' 255-243 ובנתה אב בנושא. (ע' גם המקורות המצויינים שם, הנסמכים על דעות הראשונים והאחרונים). כנגד תשובה זו, כתבו מרן הרב הראשי לישראל, הרב א. כהנא שפירא, נדפסה "תחומין" ו' -138, ומרן הרב הראשי לחיפה (כתוארו אז), הראשל"צ הרב בקשי דורון שם, 139-148. (ע' שם והמקורות לסתור לצד הבנות שונות בדברי הראשונים והאחרונים שהוזכרו במאמרו של הרב שפרן הנ"ל). תשובתו של הרב מ.מ הכהן שפרן למשיבים עליו, "תחומין" שם 149-162. "טהרת פתחים", חיבור מיוחד העוסק בסוגיות אלה, מאת הרב י.ל. הלפרין לברור הלכה ולצרכי מעשה, ירושלים תשל"ט. (ע' שם בשפע המקורות ההלכתיים שבכתב ובהסכמות רבני הדור לפתרונות המוצעים). תשובת הרב ש. הלוי ואזנר, מסכמת תשובות של מספר רב של פוסקים בשאלת שהיית כהנים בבתי חולים לצרכי קיום מצות ביקור חולים. נדפסה "תחומין" י"ט (תשנ"ט) 323-326. (ע' שם בתשובתו ובמקורותיה). תשובת הרב ש. כהן - דורס "תחומין" שם, 327-333. (ע' שם בתשובתו ובמקורותיה). לפני הדיון בפתרון המעשי, יש להקדים ולקבוע את הנחת העבודה המגדירה את הסטטוס של מעבדות מז"פ ו/או את חדרי אחסון המוצגים בתחנות המשטרה. האם לדמותם לאזורים שבהם הטומאה שוהה תקופה קצרה כמו מחלקות חולים, לידה, מסדרונות בי"ח וכו' או לדמותם למקומות שבהן היא שוהה דרך קבע כמו מחלקות פתולוגיות, המכון לרפואה משפטית, מחסני עתיקות וכו'. לאחרונה אומץ פתרון טכני על ידי חברה בירושלים, שמשרדיה שוכנים מעל מחסן של רשות העתיקות. מומלץ להתיעץ עם מקבלי ההחלטות בתחום ההלכתי והארגוני שם. סיכום הבעיות מן ההיבט ההלכתי
קביעה מקדימה האם יש טומאה בבגדים ספוגי דם
איסור טומאת מגע או משא יכול לחול על ידי שוטרים, עובדי מז"פ, פרקליטים, סנגורים, שופטים, שליחים וכו' כתוצאה ממגע או משא בגדים או חלקים מן המת. איסור טומאת אהל יכול לחול על ידי הנ"ל, במקומות הבאים: מתקני האחסון והבדיקה של הבגדים (מתקני מז"פ, תחנות משטרה, בתי משפט וכו') איסור "סוף טמאה לצאת" יכול לחול על הנ"ל השוהים בבנין שדרכו עוברת או עתידה לעבור הטומאה. נהלים הכרוכים בהובלה, קבלה, רישום וטיפול בבגדים שינוע הבגדים בבניני מטא"ר, תחנות המשטרה וביניהן תוך אימוץ פתרון שיחצוץ בינם לפני הטומאה. מודעוּת המלצה כללית • מומלץ להקים פורום שיכלול מומחים בתחומים שהוזכרו ובתנאי שתהיה להם הבנה או זיקה לתחום נוסף אחד לפחות. • יש ללמוד את הנושא תוך התלוות לתיקי חקירה מתחילתם ועד סופם. • אין בהצגת שאלות אלה או בהקדמה להן כדי לפסוק או לקבוע מסמרות, הן במישור ההלכתי והן במישור המבצעי - מקצועי. • יש לבחון פתרונות זמניים, לצד פתרונות ארוכי טווח וקבועים. |