האם מבנה בממדים כאלה מסוגל לצוף על פני המים? שאלה זו בהחלט עניינית, והתשובה היא: בהחלט כן, כשבתוך החלל של אותה תיבה חלוקת המטען נעשה כהלכה, כלומר שהמטען יפוזר כך שימנע איבוד האיזון והפוכה של התיבה. יש להבטיח שבחלק התחתון של התיבה יהיה מטען כבד, שיקנה לתיבה את היציבות כמבנה צף על המים.
החלוקה של התיבה לתחתיים שנים ושלישים (בראשית ו', טז) היא הוראה טכנית מפורשת לא פחות מאשר הקונסטרוקציה של קנים (בראשית ו', יד); אין לזה כל סיבה אסטטית-אומנותית, זוהי הוראה הנדסית-טכנולוגית.
בציורים האומנותיים של תיבת נח המבט של המבנה הוא מבחוץ. כיצד ניתן לפרש פרטים של צו העשייה מבלי תיאור הפנים? ומכיוון שבשיטות המקובלות אי אפשר לצייר בציור אחד הן את המראה מבחוץ והן את המראה מפנים, מתגלים בציורים אלה הרבה חסרונות. תחתיים שנים ושלישיים שייכים לדברים המתוארים בלשון הציור הטכני בעזרת החתך לאורך או לרוחב של מבנה התיבה (ציור ז'). בחתך לרחב אנו רואים שהמשטח המרכזי, המחלק את גובהה של התיבה לשניים, הוא משטח שהולם לו הכינוי "שניים". את המשטח שמתחתיו ניתן לקרוא "תחתיים". וכמובן שהמונח "שלישים" מתאים למשטח במשולש העליון של גובהה של התיבה.
מפלסים אלה מחוברים או על ידי "מדרגות" או "לוחות משופעים" - כבש כפי שהייתה לצורך העלייה למזבח החיצוני, "ראמפה" בלע"ז.
"קנים תעשה את התיבה". בציור ה'. כאן ניתן החתך לאורכה של התיבה. כשם שבבניין של גג משופע מוצבים האגדים (קורות משולש) שתפקידם לשאת את הקונסטרוקציה של כיסוי קליפת הגג, במרחקים קצובים לאורך הבניין, כך בתיבה: קנים פירושו החלוקה של 300 מ' אורך ליחידות קנסטרוקטיביות שתפקידם לשמש מחיצות מלמטה ועד למעלה. בדרך זו מובטחת היציבות של התיבה. ועוד דבר בעל חשיבות רבה מבחינה טכנולוגית: על ידי העיקרון של "קנים תעשה את התיבה" אנו לומדים על שיטת הבניה בשלבים, ביחידות סטנדרטיות של מידות זהות, של בצוע בחומרים שאספקתם והכנתם דורשת זמן ועל חלוקת העבודה. כאן אנו פוגשים בעקרון הארכיטקטורה הקדומה - תכנון יחידות זהות בבצוע ממושך על פי תכנון הנדסי רציונאלי ומונומנטאלי.
צהר תעשה לתיבה" ו"פתח התיבה בצדה". שני מונחים ארכיטקטונים הנקראים בפינו: חלון לאור ולאיוורור ודלת לכניסה וליציאה לבני אדם ולהובלות בכמויות (ציורים ז-ח).
בציור ז', בחתך התיבה, אנו לומדים כיצד עשוי ה"צהר"; הוא כעין ארובה ורטיקאלית העולה מתחתית התיבה והוא המשמש מקום קליטה לפסולת המצטברת במשך הזמן שבתיבה סגורה על פתחיה. הצהר נפסק מתחת לפסגת הגג "ואל אמה תכלנה מלמעלה" (פס' טז) והוא נמשך לכל אורך הגג, כפי שניתן להבין מן החתך לאורך בציור ח'.
ציור ז'
ציור ח'
הפתח, שהוא אחד בלבד, נמצא בצדה של התיבה, לפי ציור ז' מעל משטח האמצעי וביחידה השביעית באורך התיבה, כשאנו מונים מן הקצה בימין הציור והחתך לאורך. כשם שהצוהר מווסת את האור והאוויר לכל אורך התיבה, כן שולט פתח הכניסה בצורה מושלמת על המרחקים לכל המשטחים והמפלסים של התיבה ועל כל החי שנכנס לתיבה. הסדר זה דרוש גם מבחינת לוח הזמנים של הבניה, ושל בצוע "השיכון" של ה"חי מכל בשר שנים... זכר ונקבה... מהעוף למינהו... ומן הבהמה למינה; מכל רמש האדמה למינהו"... העליות וירידות מן השטחים תחתיים ושלישיים משמשים להובלת מאכל ומים וכדומה, הנדרש להחזקת בעלי חיים במכלאות.
|