מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 14

לתוכן הגיליון

טבת - שבט תשנ"ז

 
 

 

מהנעשה והנשמע במכון התורה והארץ

 

    במכון

    * יום העיון השנתי יתקיים השנה בע"ה באוניברסיטת בר אילן בתאריך ט"ו בשבט. התכנית והמקום המדוייק יפורסמו בנפרד.

    * מחלקת המחקר עוסקת זה חודשיים בעיקר בעריכה ובהוצאת הספר "התורה והארץ" חלק ג'. בספר יראו אור לראשונה כמה כתבי יד שקשורים להלכות שבסדר זרעים: מאמר לט"ו בשבט של הרה"ג בנימין דוד רבינוביץ' תאומים זצ"ל (האדר"ת), הערות לרמב"ם זרעים של הרה"ג שלום יוסף הלוי פייגנבאום זצ"ל, הערות של הרב פתחיה מנקין זצ"ל על משניות זרעים והתכתבות עניפה של רבני המכון ומרן הרה"ג שאול ישראלי זצ"ל בנושאים שונים. מלבד זאת, יתפרסמו מאמרים של הרה"ג אברהם שפירא שליט"א, הראשון לציון הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א, הרה"ג יעקב אריאל שליט"א וצוות רבני המכון.

    * הסתיים שלב ראשון של מבצע גדול להרחבת המנויים של בית האוצר, כאשר המגמה המרכזית היא להחדיר בין כל שכבות האוכלוסיה את החובה לתת בפועל את מעשר העני לעניים. אנו יכולים לציין בסיפוק שהיתה היענות נכבדה מאד של הציבור. ב"ה יש התעניינות רבה, וכל יום מגיעות שיחות טלפוניות לשם בירור שאלות מעשיות בהקשר לחובה ולדרך הנתינה של מעשר העני.

    * מכון התורה והארץ בשיתוף עם המכון למצוות התלויות בארץ (בראשות הרש"ז רווח שליט"א) ניסו יחד לקדם נתינת מעשר עני מהיבול הארצי של החיטה. נעשו לצורך כך בירורים הלכתיים, אך לעת עתה עדיין לא הגיע המבצע לשלב מימוש סופי.

 

    במדרשה

    * המדרשה עסקה בחודשיים האחרונים בעיקר בחמישה נושאים והתקיימו הרצאות ושיעורים במקומות שונים בארץ:

1. הפרשת תרומות ומעשרות: מכינה קדם צבאית עצמונה, בית המדרש ליום השישי שליד היכל שלמה.

2. תערוכת 100 שנה: ביה"ס כרמל - חיפה, ביה"ס אביר יעקב - אופקים, ביה"ס לבנות - עצמונה, כנס פתיחת שנת הציונות הדתית - מזכרת בתיה.

3. הרצאות על הנושא החרקים במזון: ישיבת יד-בנימין, תיכון גבעת וושינגטון (תלמידים ועובדי המטבח), גמלאי עיריית בני ברק - מלון "דורטל" (ים המלח), בית חב"ד, אולפנת אמית וישיבה תיכונית - צפת, מכון הגיור והישיבה הגבוהה - רמת גן.

4. התקיימה סידרה של שיעורים בנושא מצוות התלויות בארץ שאורגנה על ידי ד"ר אליקום ברמן - בית שמש.