מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 15

לתוכן הגיליון

אדר א' - אדר ב' תשנ"ז

 
 

מהנעשה והנשמע במכון התורה והארץ

 

    במכון

*           בט"ו בשבט תשנ"ז התקיים יום העיון השנתי בנושא: "המצוות התלויות בארץ" - בבית המדרש של הכולל באוניברסיטת בר-אילן. יום העיון הוקדש לזכרו של הפרופ' יהודה לוי ז"ל, שעמד בראש הפקולטה למדעי החי והוא שהיה אחראי על הקשר בין המחקר המדעי באוניברסיטה לבין המחקר ההלכתי במכון התורה והארץ. המושב הראשון של יום העיון התמקד בשאלות של צדקה ומעשר עני, ובו השתתפו: הרב נפתלי בר-אילן, הרה"ג חיים דוד הלוי, שר התחבורה, הרב יצחק לוי, והראשל"צ, הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א. המושב השני עסק בשני נושאים: הגדרת "חי" לעומת "צומח" במדע ובהלכה, ע"י פרופ' צבי דובינסקי מהאוניברסיטה והרב יהודה הלוי עמיחי מהמכון, ודינם של מוצרי כוורת, ע"י מר בני אברהמי והרה"ג יעקב אריאל שליט"א, נשיא המכון ורבה של רמת-גן. מאות משתתפים מלאו את האולם, וביניהם נראו הרבה "פנים חדשות" שלא השתתפו בימי העיון בשנים הקודמות. סיכומי ההרצאות שניתנו ביום העיון - ישוכתבו ויודפסו בחוברת מיוחדת.

 

    במחלקה ההלכתית

*           בשעה טובה ומוצלחת יצא לאור הכרך השלישי בסדרת ספרי "התורה והארץ". עם סיום הדפסת הספר חודשה העבודה על הספר העוסק בהלכות כלאיים.

*           המכון החל, בשיתוף עם מחלקת הכשרות הארצית שליד הרבנות הראשית לישראל, לגבש המלצות לנוהלי הפרשת תרו"מ במפעלי תעשייה. בשלב זה מתמקדת הפעילות במפעלי השימורים.

*           ספר הזיכרון לרב שמעון בירן הי"ד, העוסק בדיני הפרשת תרומות ומעשרות - נמסר לסדר, ועתיד לראות אור בחודשים הקרובים.

 

    במדרשה

*           כבכל שנה, היה חודש שבט חודש שיא בפעילות ההסברה של המדרשה. הפעילות הקיפה את כל שכבות הגיל, למן בתי הספר היסודיים עד ימי לימוד לקשישים.

*           הפעילות בבתי הספר היסודיים התקיימה ע"י בנות השירות הלאומי של המדרשה. הפעילות נערכה בכל חלקי הארץ, והתמקדה בנושא: "מאה שנות התיישבות", תוך שימת דגש על התחייה המחודשת של המצוות התלויות בארץ כחלק מתהליך שיבת ציון. בחלק מהמקומות הוקמה תערוכת "כשרות המזון".

*           במקביל, קיימו רבני המכון ימי עיון בישיבות תיכוניות, באולפנות, במכללות וביישובים באיזורים שונים של הארץ. הנושא המבוקש היה - כרגיל - "החרקים במזון", ובנוסף לכך התקיימו הרצאות בנושאי: ערלה, תרו"מ ונתינת מעשר עני.

*           קבוצות, ממקומות שונים בארץ, ממשיכות לפקוד את "גן המצווות" בסיורים מודרכים המלווים ע"י רבני המכון.

 

    במחלקה המדעית

*           במעבדה הסתיימו שני מחקרים מקיפים. האחד - ירקות מוקפאים, כגון: ברוקולי, כרובית, תירס קלחים ועוד. והשני - חרקים בפירות מיובשים, שאלה המטרידה את הציבור בעיקר בסמוך לט"ו בשבט.