תקציר: ייחסו של הרב יצחק ברויאר אל התנועה הציונית ואל העומד בראשה תיאודור הרצל כפי שבאים הדברים לידי ביטוי בספריו ובהספדיו.
מילות מפתח: עם התורה, יהדות, לאומיות, אורתודוקסיה, ציונות, ר' שמשון רפאל הירש, מטא-היסטוריה , מטא-פיסיקה, הרצל. |
"עכשיו משתעשעים במחשבה המגוחכת על ייסוד מדינת יהודים עצמאית, שתקום, כביכול, בכוחות עצמם"3.בנסיבות אלה אין תימה שגם בביתו של סבי הרב ד"ר שלמה זלמן ברויאר ז"ל, רבה של קהילת החרדים בפרנקפורט דמיין, שררה אווירה אנטי-ציונית. אכן בנו השלישי של הרב, אבי-מורי ד"ר יצחק ברויאר ז"ל, כתב באוטוביוגרפיה שלו שאביו, יהודי הונגרי ששימש ברבנות בהונגריה לפני שנבחר לרב בפרנקפורט, היה רחוק מלהרגיש עצמו
כ"גרמני בן האמונה היהודית",שמפה גדולה של ארץ ישראל הייתה תלויה בחדר הילדים שבבית ההורים ושהאווירה בבית עשתה את ארץ ישראל בדמיונו של הילד
"לארץ מולדתו המקשרת את העתיד עם העבר"4.אולם בתודעתם של בני הבית ארץ ישראל והציונות היו שני מושגים שונים בתכלית ואף מנוגדים.
"כל המאמצים הנעשים בזמן האחרון לקרב את הגאולה בצעדים מעשיים של היאחזות וחקלאות על אדמת הקודש"6.כאיש צעיר, בשנות העשור השני לחייו, נשתרש בתודעתו של אבי-מורי הניגוד הקוטבי הזה בין ציונות ליהדות של תורה, והייתה זאת סתירה שלא הומתקה ולא נפתרה כל ימי חייו. אולם בו בזמן נפעם עד עמקי נפשו מהופעתו של תיאודור הרצל, שעשה עליו רושם אדיר, הן באישיותו הן בהכרזתו החד-משמעית שהיהודים הם אומה. בשנת 1902 חיבר סיפור גדול שהופיע בהמשכים רבים בשבועון האורתודוקסי בשנת 1903 וששיקף מן הצד האחד את התרשמותו העמוקה מהרצל ומשאיפותיו, ומן הצד השני את היותו צמוד ודבק בשלילת הלאומיות החילונית של הציונות השואפת להקים מדינה יהודית בכוח הזרוע7.
לא מתוך איבה ושנאה נכתבים דבריו, כך הוא פתח, אלא מתוך גישה עניינית ויחס של כבוד כלפי היריב. גם אם הציונות תאבד - והיא אבד תאבד -תהילתו של הרצל לא תיפגע בשל כך. הרצל היה אולי הציוני היחיד שהיה משוכנע בצדקת דרכו ופעל אך ורק מתוך שכנוע זה ולא משום שיקולים זרים.אנחנו רואים כי עם כל ההערכה להרצל כאישיות, ההתנגדות לציונות היא עקרונית וללא פשרה. לציונות אין עתיד ואין קיום והיא תעבור מן העולם, כי היא מסלפת את מהות עם ישראל ולסילוף אין קיום. עמדה זו עלתה בקנה אחד עם עמדתה המוצהרת של האורתודוקסיה. אהדתו של המחבר הצעיר כלפי התייצבותה הגאה של הציונות מול האנטישמיות ומול אומות העולם - אהדה שנתן לה ביטוי גלוי בסיפורו - כאן בהספד היא נשארה מוסתרת. אנחנו נראה כי בכל הפרסומים הבאים שלו על הציונות תישאר האידיאליזציה של דמותו האנושית של הרצל הנקודה הקונסטנטית, אם כי ההתייחסות אליו היא אמביוולנטית: אדם גדול - יהודי קטן; הוא רצה את הטוב ביותר - ועשה את הרע ביותר; ברוחו - נכרי לגמרי ליהדות, בלבו - כולו יהודי9; ואילו הערכת הציונות תעבור שינויים וגלגולים מפתיעים.
הוא היה שלם עם חלומותיו והקריב למענם את בריאותו, את רכושו, את הקריירה שלו ואת הווייתו האומנותית. בצוואתו כתב, כדרך שציווה יוסף הצדיק, כי העם היהודי השב אל מולדתו ייקח עמו את עצמותיו שלו. אבל בעולמו של הרצל לא היה מקום לאמונה דתית ולהבטחה אלוהית; את מקומם של כל אלה מילאה הציונות. לפיכך אורתודוקסיה וציונות הן תרתי דסתרי, שני הפכים המבטלים זה את זה.
רוחו הייתה כולה מנוכרת מן היהדות, ליבו היה לב יהודי בכל נימיו - מתוך סתירה פנימית זו נולדה הציונות בנפשו של הרצל. הוא היה אדם אצילי מכף רגל ועד ראש, אידיאליסט גדול, אבל לאסונו היה - יהודי. יהודי, במלוא מובן המלה, הוא מי שמקיים את מצוות ה'. זוהי התהום הבוקעת בינינו לבין הציונות לעולם ועד, ומעליה אין גשר. בעיני הציונות כל אדם, שיש בלבו רגש של שותפות בגורלו של עמו, הוא יהודי. הדת היא עניין פרטי. הציונות, המושתתת על טעות זו, אין לה קיום. והמחבר מסיים: איזה יהודי גדול היה הרצל יכול להיות.
"הרצל לא היה בעל הזיות, כמו שסוברים הטיפשים",כותב המחבר.
"תורה חוק ואומה. מחקר היסטורי-ביקורתי על אודות מהות היהדות"12.כאן התוודה בפעם הראשונה בפומבי והצהיר:
"אמנם כן, הריני יהודי לאומי"13.הצהרה זו בשבועון האורתודוקסי מעטו של בן רבה של הקהילה החרדית הפורשת בפרנקפורט היה בה לא מעט מן ההעזה והנחישות. אמת, כבר סבו, הרב שמשון רפאל הירש, הטעים פעמים רבות בכתביו, כי התואר "דת יהודית" אינו הולם את היהדות כלל ועיקר, שכן "לא כנסיה דתית, אלא אומה הקים ה' בישראל", ואמנם אומה זו נבדלת מן האומות האחרות בכך, שלא היא עיצבה את המשפט שלה אלא היא עצמה עוצבה על ידי משפט נותן התורה, ולפיכך יאה לה השם "עם התורה"14. אכן, חידושו של הנכד היה שהוא הצהיר על היותו יהודי לאומי למרות הלאומיות הציונית, שהיא מזויפת מפני שאין היא מכירה ב"עם התורה", ושמא דווקא בשל מידת האמת שבלאומיות הציונית15.
"הקב"ה העניק את אישורו לציונות. מה שהיה נראה כחלום, הפך בלפור למציאות"20.בשלהי המלחמה כתב את ספרו בעיית היהודים ובו מוקדש פרק לתיאודור הרצל21. בהספד השלישי הזה מצא מלים וביטויים עוד יותר נמלצים מבקודמים להביע את הערצתו להרצל האיש. דרכו של הרצל אל עמו זוכה להארה פיוטית ממש. ספרו מדינת היהודים מתואר כיצירה גאונית. בניגוד ל"אפילוג" מדובר כאן רק בהרצל הגיבור, ללא "אילו" ו"הלוואי".
"באי-ידיעתו הגמורה את הדת הישראלית ובאהבתו אין קץ לאדם היהודי היה הוא היהודי הלאומי הראשון".הרצל פנה אל בני עמו:
"אכן אני אומר לכם: סבול - גבורה, אך פעול- עולה עליה".והרי כמה משפטים מתוך פסקת הסיום של הפרק:
"ותיאודור הרצל פונה אל אומות העולם ומדבר אליהן בשפה חדשה... מה זה עוללתם ליהודים שלי?... עקרתם אותם משורש והפיצותם אותם אל כל רוח... כל בשרם חרוש צלקות מידכם ואתם מתעבים אותם בגלל הצלקות האלה. גועל נפשכם הוא שאלת היהודים שלכם כפי שאתם מבינים אותה. וכדי לפתרה זרקתם לפני היהודים כנדבת יד עלובה את שוויון הזכויות...לא הייתה זאת הפעם הראשונה שמישהו כינה להרצל את התואר "מלך היהודים". שטפאן צווייג סיפר שקארל קראוס, הסטיריקן הווינאי היהודי, פרסם פמפלט על הרצל בשם "מלך היהודים" והתואר נדבק בו עד סוף חייו. כשנכנס הרצל אל אולם התיאטרון בהופעתו האריסטוקרטית, לחשו הנוכחים זה אל זה: "מלך היהודים הגיע", "הוד מלכותו הגיע".
ואולם, הא לכם את מתנת ידכם, את שוויון הזכויות האומלל שלכם, אין לנו חפץ בו, אין אנו צריכים לו, אין אנו מקבלים נדבה עוד, אלא את זכותנו אנו תובעים!
אם נותר בכם עוד קורטוב של בושה אזי הטיבו ותקנו את אשר עוללתם לנו ולאבותינו! השיבו לנו את ארצנו אשר חמסתם ממנו... אנו מחכים לארץ והארץ מחכה לנו, ואתם מחכים ללכתנו... תנונו אפוא ללכת והראיתם: עוד היום טפילים טורדים וכבר מחר תשלח לכם ברכתה מהררי ציון אומה בת חורין ומכירה תודה!- - כה אמר, כה כתב תיאודור הרצל. כמלך היהודים צעד ועבר בארץ. אך עטרת מלך היהודים עודנה עטרת קוצים עד היום".
"הציונות היא האויב המסוכן ביותר שקם אי פעם לאומה היהודית"23אמת, ימים לא רבים לפני הופעת הספר כבר זעק משפט דומה מאד מעל שערו של ספר שנכתב בידי אחד מזקני רבני האורתודוקסיה בגרמניה, הרב שלמה קרליבך ז"ל מליבק24. אולם בעוד שהרב כתב מה שכתב תחת רושם מסע ההשמצה של ההנהגה הציונית בפולין נגד בנו הרב עמנואל קרליבך ז"ל, שפעל שם כרב צבאי וכנציג האינטרסים היהודיים אצל הממשלה הצבאית הגרמנית25, הרי הייתה למשפט הזה בספר בעיית היהודים משמעות עקרונית ואידיאולוגית עמוקה ורחבה הרבה יותר. דווקא משום שהמחבר הגיע בשלב הזה לידי ההכרה שהציונות איננה חלום שיעוף אלא מבשרו של מפנה היסטורי בתולדות הגלות, מפנה שהוא בו זמנית גם בעל משמעות מטא-היסטורית, דווקא משום כך הרים את קולו והזהיר מפני מה שהוא ראה כטעותה האיומה של התנועה הציונית.
ש"ההשגחה העליונה הצמיחה ממעשהו של הרצל תוצאות היסטוריות",אלא
שה' הבונה ירושלים והמכנס נידחי ישראל - ידו בכל המפעל הציוני בארץ ישראל.הוא קרא להתייחס אל האמנציפציה הלאומית כדרך שסבו התייחס אל האמנציפציה החברתית, הווה אומר, יחס חיובי בעיקרו. ובפנותו אל ההנהגה של הציבור החרדי אמר:
"אנחנו, העם היהודי הנאמן לתורה, אטמנו את אוזנינו בפני הקריאה הציונית. האם מותר לנו, האם יכולים אנו לעשות כך גם היום, כאשר מגביר הקול של האומות מעניק לקריאה הציונית דחיפות פי אלף? הגיעה השעה שיגידו לנו גדולי ישראל, האם המנדאט הוא מעשה שטן או מעשה אלוקינו? אם מעשה שטן הוא, אז נתרחק ממנו בתכלית הריחוק. ואם מעשה אלוקינו הוא, או אז אין לעם ישראל בכל העולם תפקיד יותר גדול ויותר חשוב מן התפקיד הזה, לבנות למלכנו את ביתו הלאומי. אין ברירה אחרת"26.בשניים מספריו האחרונים, שחיבר אותם בארץ ישראל, חזר והספיד את הרצל.
"זכורני עוד מימי נעורי את הרושם המזעזע שעשתה השפה החדשה [של הרצל] על כל יהודי בעל רגש היסטורי... שפה חדשה באמת! מן החורבן ועד הרצל לא נשמע קול עם ישראל כעם בין הגויים, נשמע רק קול הנרדפים והאומללים בבקשה ובתחנונים: תנו לנו לחיות בתוככם. והנה... מדבר [הרצל] אל הגויים כנציגו המיוחס של כל עם ישראל"27.בדברו על הציונות מעיר המחבר לזכותה:
"רבים מנעה הציונות מן הצעד האחרון של התבוללות: ההתנצרות",אולם כאשר הוא משווה את הציונות אל הרפורמה הדתית, הרי הוא בשלו: הציונות מסוכנת יותר, שכן הרפורמה כולה שלילית, ואילו הציונות יש לה גם חלק חיובי: הלאומיות, ודווקא כאן סכנתה. עם זאת מוקדשת בספר הזה פסקה שלמה לנושא:
"הציונות החזירה את עם התורה בתור עם לתוך ההיסטוריה".הפסקה פותחת במשפט:
"הרבה שלוחים למקום"וסיומה:
"רצתה ההשגחה שיתחיל הפרק המכריע של הבעיה היהודית: שיבת ציון"28.חדשים מספר לפני פטירתו סיים אבי-מורי את האוטוביוגרפיה שלו בשם דרכי, וגם כאן הקדיש כמה עמודים להופעתו של הרצל. בין השאר כתב:
"אין פתרון לבעיית היהודים אלא שיבת העם היהודי אל ארץ היהודים! אכן היה בכך כדי להדהים דווקא את מי שהיה מושרש בתלמוד ובהיסטוריה היהודית. ציון וירושלים בפי הרצל איש מערב-אירופה: האין זה אות? האין זה נס? עוד היום זוכר אני כיצד הכתה בשורה זו כברק בישיבה שלנו. במשך שנים היא העסיקה את הרוחות".כאן נזכר המחבר בוויכוחים שהתנהלו בישיבת אביו שבפרנקפורט בעד ונגד המצע הציוני של הרצל:
"כולנו ידענו שלגבי יהודי בעל הכרה לא בא בחשבון לכבוש את ארץ ישראל בכוח" - רמז ל"שלוש השבועות שהשביע הקב"ה את ישראל", ואחת מהן: ש"לא יעלו בחומה"29.והוא ממשיך:
"אך האם דיבר הרצל על כיבוש בכוח? האם לא ביקש להעמיד את הבית הלאומי תחת חסותה של ערבות בינלאומית? וכי לא היה משוכנע שייסוד הבית הלאומי יקדם את שלומם ושלוותם של כל 'העמים המארחים'? שיזור פעיל, תוך דיפלומטיה מחוכמת, של בעיית היהודים אל תוך המדיניות הבינלאומית במטרה להשיג את הבית הלאומי: זה מה שתבע! מה בעצם אפשר לטעון נגד זה?"30.לרגע חולף אנו נעשים עדי שמיעה לוויכוחים שהתנהלו בין בחורי הישיבה על הרצל ועל הציונות, כשברויאר הצעיר מגן בלהט הן על האיש הן על חלומו. בניגוד לאחיו רפאל31 הוא טוען שהציונות אינה מנוגדת לאמונת המשיח של היהדות, שכן רק ברשותם ובהסכמתם של אומות העולם רוצה הרצל לבצע את תכניתו. ובאשר להרצל האיש והיהודי, הנה מתגלים מקצת הרהורי תשובה אפילו בו והציונות מקרבת אותו ליהדות. ואלה דברי המחבר בזכרונותיו:
"לא זמן רב נסתר הדבר מעיני הרצל, שתכניתו לפתרון בעיית היהודים, השאובה מהכרת ההיסטוריה הכללית, השיבה אל ארץ היהודים, חפפה בצורה מופלאה את געגועיו בני האלפיים של העם היהודי. חפיפה זו הציתה את תחושתו היהודית, אשר עד כה ליוותה את שלבי הכרתו רק בכוח ולא בפועל, והיא זעזעה אותו זעזוע עמוק ביותר. בחפיפה זו חווה את 'שיבתו הוא אל היהדות', וכך נעשתה לו, על סמך חוויה זאת, 'ציונותו' ל'שיבתו אל היהדות עוד לפני השיבה אל הארץ', וזאת ללא כל מליצה, ללא כל העמדת פנים, ללא כל הגזמה"32.במידה ידועה יש כאן חידוש לעומת הדברים על הציונות בכתביו המוקדמים של המחבר. עד כה לא נדונה הציונות כשלב של חזרה בתשובה, להפך, הודגש כי הציונות הציעה את עצמה כתחליף וכתחנה אחרונה של חזרה בתושבה.
"בתל-אביב: עם ללא קהילה, בפרנקפורט: קהילה ללא עם. בבהירות מייסרת חווה אני את כל העוצמה המחרידה של הניגוד - וחוויה עצומה זו לא תעזבני עוד! - ...והנה... רואה אני לידי פועל מתוך העם, עודנו בבגדי עבודה, עדיין כובע עבודה חבוש לראשו, מחוספס ובלוי, והוא מתייפח ובוכה ללא מעצורים. האם שב ילד יהודי ומצא את דרכו אל ה' האוהב את עמו? שוב לא תעזוב אותי חוויה עצומה זאת לעולמים - -"33אכן, דימוי הילד מופיע בזיכרונות אלה גם ביחס להרצל עצמו:
"לתבוע מן המעצמות... למסור את ארצנו הלאומית לאומה שדודת-המולדת... - רק בראשו של אדם המנוכר כליל לסגנון החיים היהודיים, לתלמוד, לתולדות העם היהודי, יכול היה לצוץ רעיון מטורף כזה... היה זה כאילו ילד יהודי שנולד הרבה לפני חורבן המדינה היהודית ואשר עדיין לא ידע מיהדותו דבר חוץ מן העובדה שארץ ישראל היא מולדתו, שקע בתרדמה של אלפיים שנה... ועתה הוא מתעורר לפתע, משפשף את עיניו ותר סביבו: 'איה אני? לאן הובילו אותי?... השיבו לי את המולדת שגזלתם ממני! תנו לי ואחזור הביתה... אני רוצה הביתה!' רק ילד יכול היה לדבר כך, או - גאון. אך שמא כל גאון הוא ילד"34.בדברים על הציונות יש בספר דרכי צלילים נוספים שהיו עד כה נעדרים מכתבי המחבר או שהם רק נרמזו בחצי קול. ההתפתחות המדינית בארץ ישראל העמידה בפני אבי-מורי את הצורך לגבש עמדה נוכח האפשרות ההולכת ומתממשת של הקמת המדינה היהודית. בימים שבהם הביא לידי גמר את ספרו האחרון הופיע בשם אגודת ישראל לפני הוועדה האנגלו-אמריקאית ואמר בין השאר:
"לדידנו אין המדינה היהודית מטרה לעצמה, ומה גם שאנחנו שוללים את עקרון הריבונות המדינית, שכן אנו מאמינים, בהתאם למסורת שלנו, שהריבונות היא הרעה הגרועה ביותר בעולם הזה, שורש כל המלחמות, שכן בין אומות ריבוניות אין מקום לשלטון החוק, כדרך שאין לו מקום בין בעלי חיים. הריבונות אינה מיוסדת על החוק אלא על העוצמה הפיסית האלימה, ולפיכך היא לא מטרה בשבילנו. אדרבה, אנחנו מאמינים שהחוק חייב להכריע ביחסים בין האומות, הווה אומר, החוק האובייקטיווי. זוהי עמדתנו"35.בתזכיר שהגיש לוועדה הגדיר כך את ההבדל בין הציונות והאורתודוקסיה: