בסוף המאמר מובאות 3 תגובות מגיליון תשס"ג, ב: הערות למאמר 'זכות השביתה בהלכה' / אורי וירצבורגר תשובת המחבר / יצחק צבי אושינסקי עוד באותו עניין / המערכת תוכן המאמר: פתיחה: שביתת עובדים בחברה פרטית ובחברה ממשלתית שביתת מורים למקצועות קודש ומלמדים א. מהות התשלום למלמדים - שכר בטלה ב. היתר נטילת שכר מלמד בזה"ז ג. שביתה מלמד בדרישה להוספת שכר הבטלה ד. כשנהוג לשבות גם במגזר המלמדים והמורים ה. כשזכות השביתה מעוגנת בתקנות הסתדרויות המורים למיניהן ו. התייחסות הדיינים לתביעת העלאת שכר המלמד לסיכום הערות למאמר 'זכות השביתה בהלכה' תשובת המחבר עוד באותו עניין תקציר: עמדת ההלכה לגבי שביתות במגזר הפרטי, הציבורי והחינוכי. מילות מפתח: שביתה, שכר מורים, וירצבורגר |
"נמצא שהישיבה משלמת הסך שהיתנו כדי שיהיה בטל ויתחייב אז ללמד בחינם, אבל היתנו שנותנים לו השכר שישב בטל ממלאכה דווקא כשילמד עם התלמידים וכו', וא"כ כשרוצה יותר שכר לישב בטל הוא דווקא כשאפשר לו עתה להשיג מלאכה, אבל כשא"א לו להשיג מלאכה הא לא שייך זה, שא"כ ליכא היתר בעצם לתבוע הוספה" וכו'.כוונתו היא שלמרות שהשכר המשולם למלמד מוגדר כ"שכר בטלה" לא יכול המלמד לומר שרשאי הוא להיבטל או לשבות, אלא השכר הזה ניתן למלמד דווקא בתנאי שאכן ילמד עם התלמידים בזמן בטלתו ממלאכתו האחרת.
"אבל לפעמים רחוקים טובא כשהמנהלים לא איכפת להם כלל וכו' וכן כשההוספה היא באופן שלא ספקו שהדין הוא אע"פ שלא רצו מוסיפין עליהם והמנהלים אינם רוצים בזה, והאומדנא היא שיועילו שביתות, שייך אז להתיר מצד עת לעשות לה' הפרו תורתך, שהרי א"א ללמד לתלמידים כשהרב שרוי בצער חוסר פרנסה, שלהיתר זה צריך פסק דין דרב מובהק שאינו בעל דבר, אחרי השתדלות הרבה למנוע זה" וכו'.כוונת דבריו היא שיש מקרים בהם אנו חוזרים להיתר הראשון שהובא לעיל בשם הרא"ש להיתר נטילת השכר ע"י המלמד, משום שאין לו במה להתפרנס. אם הדרישה להעלאת שכר מוצדקת על-פי ההלכה יש מקום לדבר על שביתה לצורך כך, במקרים ובתנאים שהציג הרב פיינשטיין.
"נראה דאף בכה"ג שנותני העבודה יודעים שהשכירים קשורים לארגוני פועלים כאלה שרגילים תמיד לתבוע את מילוי דרישותיהם ע"י אמצעי כפיה של שביתות והשבתות, מ"מ לא שייך לומר בזה דסביר וקביל, אלא יכולים לומר דלא נחתי כלל אדעתא דהכי, וחשבו אותם לצייתי דינא, אשר כל סכסוך שיתגלע ביניהם יתברר אך ורק לפי דיני התורה".דבריו אלו נסובים מן הסתם על מעסיקים שומרי תורה ומצוות המעסיקים עובדים שגם הם שומרי תו"מ.
"ועכ"פ נראה דאם החשוב שבעירם מסכים עכשיו לדרישת המלמדים - רשאים הם שפיר להתנהג כפי מה שתקנו בעלי אומנות של אותה העיר" וכו'2.
"אלא שעם כל זה נלענ"ד פשוט דלאו כל כמינהו של המלמדים לעשות דין לעצמם מבלי להימלך תחילה עם רב העיר, כי בענינים אלו העיקר תלוי בשיקול הדעת, ומי שדעתו דעת תורה עוזרין לו מן השמים. ואם יראה שבאמת מקופחים הם בשכרם יש לנהוג גם בזה מנהג דרך ארץ, ואין לחוש כלל לעוון ביטול תורה של תשב"ר, והאחריות מוטלת בעיקר על הבעה"ב ופרנסי העיר שאינם רוצים לפרנס כראוי את המלמדים, ופעמים שביטולה של תורה זהו יסודה"(גם האגרות משה התבטא באופן דומה כמובא לעיל, שכאשר מותר לשבות אין לחשוש לעוון ביטול תורה דהוי בבחינת עת לעשות לה' הפרו תורתך).
"וכיון שכן, אע"ג שבתחילה הסכימו למשכורת זו, מ"מ אם לפי דעת מומחים אין זה מספיק וכו' (פה כותב הגרש"ז איך לדעתו יש לחשב את העלאת שכרם של המלמדים) חייבין שפיר להעלות את שכרן וליתן להם כדי צרכן וכו'. והחת"ס בחו"מ סי' ה למד זה לענין שכר מרביצי תורה שחייבים להוסיף על שכרם בין אם נתייקר השער ובין אם נתרבו בני המשפחה וכו', עיי"ש, וה"ה למלמדי תשב"ר הממונים לרבים מטעם הציבור שאף גם אותם צריכים לפרנס כראוי".נראה שבדבריו פה מתייחסים לטעם הראשון המובא ברא"ש לעיל, שההיתר למלמד תורה לקבל שכר על לימודו הוא משום שאחרת אין לו ממה להתפרנס, וא"כ ממילא מותר לו לתבוע העלאת שכר כדי שיוכל להתפרנס כראוי. אך נ"ל שהגדרתו בטעם זה שונה במקצת מההגדרה המובאת באגרות משה (שהובאה לעיל), ששם ביאר שכל ההיתר של "אין לו במה להתפרנס" הוא כפי מה שצריך לפרנסה בצימצום גדול, וא"כ אי אפשר בד"כ להסתמך על היתר זה כאשר יש גם בשכר הנמוך אפשרות להתפרנס בצימצום גדול ובדוחק, משא"כ להגדרת הגרש"ז כוונת הרא"ש בדין "אין לו במה להתפרנס" היא שתהיה למלמדים פרנסה מתאימה וסבירה. וכך מפורש בסוף דבריו, שכתב
"משא"כ הכא, בצדק הם דורשים השכר בהתאם ליוקר החיים, כי מעיקרא לא קצבו להם שכר זה אלא מפני ששיערו שיכולים להתפרנס בכך, ולכן גם עכשיו צריכים להוסיף וליתן להם שכר כזה שיספיק לרמת החיים שהיו יכולים לחיות במשכורת שקיבלו לפני היוקר וכו', דכאן הרי צריכים אנו לפרנסם, ושיעור זה היינו פרנסתם".
'אפשר שהסכימו כן כל חכמי הדורות [=להתיר למלמדים ליטול שכר] משום עת לעשות לה' הפרו תורתך, שאילו לא היתה פרנסת הלומדים והמלמדים מצויה לא היו יכולים לטרוח בתורה'.