תקציר: המאמר מתאר, בהסתמכות על מקורות יהודיים והיסטוריים, את הצטרפות הגויים ליהדות בתקופת ימי הבית השני. בין השאר מסביר המחבר את הרקע ההיסטורי, הנסיבות שהביאו את עמי הארץ להצטרף לחיק היהדות, ותגובת הגויים למצב זה. מילות מפתח: תולדות עם ישראל; התגיירות; גרים. |
"ירושלים - כן נאמר בה - היא עיר הבירה לא רק של ארץ יהודה, אלא של רוב הארצות, בגלל מושבותיה אשר יסדה בשעת הכושר בארצות השכנות: מצרים, צור, סוריה, חילת-סוריה ובארצות הרחוקות ממנה: פמפיליה, קיליקיה וברוב החלקים של אסיה עד ביתיניה ובפינות הרחוקות של הפונטוס, כמו באירופה: תסליה, באוטיה, מקדוניה, אטוליה, אטיקי, ארגוס, קורינתוס, ברוב החלקים והיותר יפים של הפלופוניסוס. ולא היבשה בלבד מלאה מתיישבים יהודים, אלא גם האיים היותר נכבדים: אואוביה, קיפרוס, כרתים, והנני עובר בשתיקה על הארצות שמעבר לפרת, כי מלבד חלק קטן יוצא מן הכלל יש לבבל ולכל המדינות המקיפות סביב את הארץ הפורייה הזאת תושבים יהודים".גם ב"ברית חדשה" נזכרים יהודים וחברים של יהודים מארץ הפרתים, ממדי, מעילם ומארם נהריים, קפודקיה, פונטוס ואסיה, פרוגיה, פמפוליה וחבל לוב על יד קירני, רומא, כרתים וערב (מפעלות ב, ט-י"א) ויהודים אשר גרו בירושלים מבני כל ארצות הגויים אשר תחת השמים (מפעלות ב, ה), כי היא היתה המרכז לכל תפוצות ישראל בימים ההם, ועל כן אין כל הגזמה במסורה, כי נמצאו בה ארבע מאות ושמונים בתי כנסיות.
בכל מקום שגלו ישראל, גלת שכינה עמהן; כלו למצרים, גלת שכינה עמהן... גלו לבבל, גלת שכינה עמהן... גלו למדי וגלת שכינה עמהן... גלו ליון וגלת שכינה עמהן, גלו לרומי וגלת שכינה עמהן.ולא רק קבוצים, אלא גם היחידים הבודדים במקומות נדודיהם השפיעו על סביבותיהם בהנהגות חייהם המיוחדות שהיו לפלא לסביבות הגויים אז, בחיי המשפחה המצוינים ובנימוסיהם הטובים; גם אלה שנמכרו לעבדים ולשפחות על ידי שוביהם עשו תעמולה, מדעת ושלא מדעת, לתורת עמם בתוך המשפחות של אדוניהם, כי העבדים והאמות העברים הוסיפו להיזהר בשמירת חוקי דתם גם אחרי כן, כמו שנשמע מהלעג שלעגו להם סנקה (אצל אוגוסטינוס: 11 VI, Dei, civ. eD) ויובנל (סטירה, 105 XIV, - 601), כי באמתלה של הדת הם מוציאם לבטלה את החלק השביעי מהויתם.
מעשה בספינה אחת שהיתה כולה של גויים והיה בתוכה יהודי אחד, הגיעו לנס (לאי) אחד, אמרו לאותו יהודי: פלוני! טול מעות ועלה לנס הזה וקח לנו משם מאומה. אמר להם: לא אכסנאי אני? מכיר אני להיכן אלך? אמרו ויש אכסנאי יהודי? בכל מקום שאתה הולך אלוקיך עמך.על כן מתאר המהתל הרומאי בצדק את היהודים בלעג, כי הם כרוכלים מחזירים על הפתחים בחוקיהם הירושלמיים (יובנל, 6, 145). וכן גילה קלמנס לאפיון, ראש צוררי היהודים אז, כי אי אפשר היה לו אחרי ישוב הדעת ארוך לנטות אחרי אחת השיטות הפילוסופיות המקובלות, אבל לעומת זאת מוכרח היה להכיר באמיתת דת היהודים, אחרי אשר על פי הזדמנות טובה הוכיח לפניו רוכל בד יהודי, אשר בא לרומי, את הכרת אלוהים אחד בפשטות גדולה. וכן הצליחו הרבה בתעמולתם ליהדות חנניה הסוחר היהודי הבבלי ואלעזר הגלילי בבית מלך חדים ובחצר הנסיך אזטיס (קדמוניות כ, ב, ד). לפי דברי ולריוס מקסימוס, היו עוד חברי המלאכות השלישית של היהודים ברומי, אשר שלח שמעון המכבי, עושים תעמולה לדתם ועל כן נגזר עליהם לעזוב את רומי. אומנם החוקרים האחרונים מטילים ספק באמיתת הידיעה הזאת, אבל היא מעידה על כל פנים, כי היהודים נתפרסמו לעושי תעמולה כזאת. בארצות הגולה נהפכו היהודים להלנים בחיצוניותם, אבל נשארו נאמנים לעמם ולדתם בפנימיותם ויתר הרבה מאשר קבלו מהנכרים השתדלו לתת להם והשכילו למשוך את לבם בנימוסיהם המיוחדים והמצוינים. על זה מעידים דברי אריסטו, הפילוסוף היוני הגדול, על אותו יהודי שנזדמן אתו באחת מערי החוף:
"האיש ההוא נסע הרבה, הלך מפנים הארץ אל מקומות החוף והיה לא לבד על פי שפתו, אלא גם על פי השכלתו הרוחנית כמעט יוני. במקרה בא כששהינו באסיה אל המקומות שנמצאנו אנחנו ונזדמן יחד אנחנו ועוד אחדים מתלמידי החכמה, אשר רצה לעמוד על חכמתם, ברם היה הוא מחדש במשא ובמתן שהיה לו עם הרבה אנשים משכילים הרבה יותר מאשר קיבל".אריסטו צייר גם את ההסתפקות הגדולה והמפליאה של היהודי הזה באכילה ובשתייה. הטיפוס של היהודי ההלני הזה המקבל מעט והמשפיע הרבה הוא סמל דמות היהודים ההלנים בכלל. וכן סיפר (שם, שם) היקטיאוס מאבדרה, בן דורו של אלכסנדר מוקדון, בדבר יהודי אחד ושמו משולם שנמצא בחברת הרוכבים היהודים שהורו את הדרך למקדונים והוא איש גיבור חיל עולה על כל ההלנים והברברים במלאכת הירייה בקשת; כאשר עמדה החבורה מלכת, בפחדה מדברי הרואה שנבא לה רעה על פי סימני מעוף ציפור אחת, משך משולם בקשתו ויהרוג את הציפור וילעג לרואה באמרו: אם היתה רוח נבואה בציפור הזאת, למה זה לא ידעה את אשר יקרה מחציו של משולם היהודי? היהודי ההלני השתמש אפוא בכל מקרה ומקרה לקעקע את ביצת האליליות ולהשריש במקומה את יסודי דת היהדות. גם שאול הטרסי, שליח הדת הנוצרית, מעיד, כי בלב כל יהודי חיה הכרה עצמית של מורה דרך החיים:
"ואתה כי נקראת בשם יהודי ותשת מבטחך בתורה ובאלוהים תתהלל נפשך, כי ידעת את רצונו ותבין להבדיל בין טוב לרע, להיותך משכיל בתורה ולבך בטוח, כי אתה הוא המנהל לעיוורים ואור ליושבי חושך, מורה לפתאים, אלוף לילדים וחותם תוכנית בדעת ואמת בתורה" (אל הרומאים ד, י"ז-כ).בהתאמה לזה לא הגזים אחד מחכמי התלמוד באמרו: בכל מקום שהיה אחד מבני ירושלים הולך למדינה היו מציעין לו קתדרא לישב עליה בשביל לשמוע חכמתו.
"אל העוברים אל דתנו פונה מחוקקנו והוא מורה להם את הדרך הטובה כי ישתדלו לבקש האמת ויתרחקו מן השקר ומן כזב, ורק אז יוכלו להגיע אל האושר האמיתי בפנותם אחור להגדות הבדויות... ויהיה לפי זה לכל אלה אשר הגיעו, אם גם באחור זמן, אל הכרת אלוהים אחד, הוא הבורא ואבי העולם כולו והחליטו בנפשם להתפלל אליו תחת לאלים רבים - ואל תורה אחת, כאלו היו האוהבים היותר נאמנים ושארי הבשר היותר קרובים, כי אין דבר אשר יביא לידי אחווה הדדית כמו ההשתתפות באמונה אחת. אבל לא פחות מזה ראויים לברכה כל המתירים החדשים, כאילו נפקחו עיניהם מתוך עיוורון, כאילו יצאו מתוך חשכת הלילה אל האור הבהיר כל כך גדולה פעולת ההתגיירות, אבל היא דורשת לא רק שינוי גמור בציורים המוטעים על דבר האלוהים, אשר הביאו להערצת הנבראים תחת הבורא, אלא בייחוד תיקון עיקרי ויסודי של כל דרכי החיים ושל כל השאיפות: המתגייר צריך להסתלק מכל המידות הפרוצות של עמו, אם רצונו להתקבל בתוך הקהל הזה המסודר היטב והמתוקן חוקים המצוינים ביותר, לאמר, צריך הוא לעלות מן הבערות אל ידיעת קנייני הדעת, מן הפזיזות אל הדעת המיושבת, מן העוול אל הצדק, מן מורך הלב אל אומץ הלב. ואמנם יפה וגדולת ערך היא תמורה כזו המביאה מן הרשע והרעה אל הטוב והחסד! אבל בעקב החסידות באות יתר המידות הטובות כמו הצל בעקב הגופים תחת קרני השמש, וכן נראה ברור, כי כל אלה העוברים אל דתנו נעשים לפיכחים, למסתפקים, לענווים, לנעימים, לעדינים, לרודפי חסד, למיושבים בדעת, לצודקים, לבעלי נפש גבוהה, לאוהבי אמת, למבזי התאוות והבצע; ולעומת זאת יש לראות כי כל הבוגדים באמונתנו הקדושה נעשים לזוללים, לפוחזים, לעושי עוול, לקלי דעת, לקצרי לבב, לשקרנים, לנושאי שבועת שווא ונמשכים אחרי הסביאה, השיכרון והזימה ושלא מדעתם הם מקרבים את חורבן גופם ונפשם. עד כמה יפות הן הזהרות מחוקקנו! עלינו ללמוד איך להביא סדרים בחיינו. ואין זה לדעתו דבר נשגב ממנו, אשר עלינו להביאו מרחקים, לא מן השמים ולא מעבר לים - אלא קרוב הוא בפינו ובלבבנו ובידינו, או בלשון אחרת: בדיבורינו, בהחלטותינו ובמעשינו" 405) II, humanitate, eD).ומה מאוד יפה מליצתו של רבי ברכיה החכם התלמודי על פעולות האנשים האלה, במצאו להם דוגמה טיפוסית קדומה באברהם אבינו שנעשה סימן לבניו:
"בשעה שאמר לו הקב"ה לך לך מארצך וממולדתך, למה היה דומה? לצלוחית של פוליטון שהיתה מונחת בזוית אחת ולא היה ריחה נודף, בא אחד וטלטלה ממקומה והיה ריחה נודף, אף כן אמר הקב"ה לאברהם: אברהם! הרבה מעשים טובים יש לך, הרבה מצוות יש לך, טלטל עצמך בעולם ושמך מתגדל בעולמי".הוא בא ללמדנו בזה, כי היהדות היתה מונחת חתומה וסגורה, מוגדרת בגדרים שונים מכל עמי הארץ ומכונסת רק בתוכה, כמו השמן הטוב בצלוחיתו, בזוית אחת - לאמר: בפינה אחת שבאסיה, בארץ ישראל הקטנה בשטחה; אולם כמו שבהסרת הפקק מעל פי צלוחית של פוליטון ובטלטולה ממקום למקום הולך ומתפשט באוויר הריח הטוב של שמנה, כך נתפרסמה היהדות בעולם ויצאה מתוך צמצומה וכינוסה על ידי תפוצות ישראל שבגולה, לתקן ביסודי מוסרה את האנושיות כולה. וכן מוציא את משפטו חכם נוצרי מגדולי חוקרי דברי ימינו:
"היהודים נועדו יותר לשמש מעין שאור ההתקדמות בכל הארצות מאשר ליצור לאום מיוחד בנקודה אחת של כדור העולם".החכם התלמודי רבי אלעזר גילה את דעתו, כי כל פיזור ישראל בעולם לא בא אלא לשם הכנסת גרים:
"לא הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתווספו עליהם גרים, שנאמר (הושע ב): וזרעתיה לי בארץ, כלום אדם זורע סאה, אלא להכניס כמה כורין".בייחוד הרבתה לעשות נפשות ליהדות הספרות היהודית ההלנית, הבלולה בכתבי הקודש ובתורת היהדות הפרושית מצד אחת ובפילוסופיה היונית, בשירה ובהיסטוריה מצד שני. על ידה נכנסה דעת הדת הישראלית, תורתה ומוסרה לתחום הספרות היונית העולמית. בצבעים ובקווים לקוחים מיצירת הרוח היוונית ציירה ספרות זו את אמונת ישראל, את דברי ימיו, את קדמתו ואת עברו הגדול באופן נוח ומתקבל, ובאותה שעה השכילה לגלות את כל הניוול, השקר, הפחזות והסכלות של הדת האלילית. בייחוד הצטיינו בזה מחברי חזון הסיבילות, אשר שמו בפי הנביאות האליליות דברים נשגבים בשבח היהדות ובגנות העבודה הזרה. החוקר ההיסטורי רנן בכל שנאתו הכבושה ליהודים וליהדות מוכרח להודות על פי תוקף מסקנתו מחקירת המקורות ההיסטוריים של הימים ההם, לאמור:
"אבל הנימוקים האמיתיים של היהדות (למשוך בהם את לבב הגויים) היו חיי היהודים בעצמם: הם היו מאושרים, שמחים בחלקם, ישרים, מסתפקים במועט במעמדם הקשה, ויחד עם זה היו מעין חכמים אמיתיים, פילוסופים לפי טעמם המיוחד. הם הוכיחו בלי כל פחד את היוונים והמצרים על פריצות מוסרם ושפלותם, מידותיהם המקולקלות בעוד אשר פניהם הפיקו תמימות ושלוה".
"בתי הכנסיות וספרי כתבי הקודש חוברו יחד בהשתלשלות המאורעות והיו לאחד כמו הגוף והנפש. בית הכנסת היה הגוף המתפשט לכל עבר, וכתבי הקודש בתרגומם היווני היו הנפש המחיה אותו"."אפשר היה - אומר רנן על דבר הערך ההיסטורי של בית הכנסת היהודי - להמשיל אותו לקו של אבק שריפה או, יותר טוב, לשרשרת חשמלית אשר לאורה החיש הרעיון החדש את מרוצת דרכו". את בתי הכנסיות האלה בקרו מלבד היהודים גם שכניהם הגויים אשר באו לשמוע את הדרשות בלשון סורסית, ארמית או יוונית בשבח היהדות ובקלון האליליות, במעלת יסודי המוסר והמידות הטובות ובגנות הפריצות והמידות הרעות, כי בתי הכנסיות לא היו מיוחדים לתפילה לבד, אלא שמשו גם לתלמוד תורה (לפי עדות פילון ויוסיפוס) על פי תרגומה היווני לכל משפטיה וחוקיה. במובן זה היטיב לדרוש אחד מחכמי התלמוד על הכתוב: ובכל ראיתי רשעים קבורים ובאו וממקום קדוש יהלכו (קוהלת ח, י) - מדבר בגרים שהם באים ועושים תשובה, וממקום קדוש יהלכו, על ידי שהלכו במקום קדוש, אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות. בנדון ההשפעה הגדולה של תורת משה בתרגומה היווני על עולם הגויים בשעתם אומר אחד החוקרים הנוצרים הגדולים:
"על ידי עושר חמרה לאין סוף, על ידי גווניותה, ריבוי צדדיה ורוחב ענייניה הופיעה התורה כמו עולם של ספרות, בריאה שניה, אחות תאומים של הראשונה, ובזה עשתה את הרושם היותר גדול; כי הספר הזה והעולם כולו הם דבר אחד ומשפט אחד להם; זאת היתה הדעה המקובלת על כל היוונים אשר באו במגע עם הברית הישנה, ואם גם נשתנו בדעותיהם בדבר הספר, אבל זה היה להם לדבר ברור, כי היא בריאה מקבילה אל העולם, שווה בגודלה ובהיקפה אליו, וכי הרשויות השתים האלה מתייחסות ליוצר אחד".ועד כמה השפיעה התורה על משכילי הדור, הננו שומעים מדברי סטרבון האומר:
"משה הורה, כי לא טוב עשו המצרים בדמותם את האלים אל החיות, ואף לא הלובים ולא ההלנים בעשותם אותם כתבנית אדם, כי רק האחד הוא האלוהים המקיף אותנו כולנו את הארץ והמים, ואותו אנחנו קוראים בשם שמים ותבל וטבע הדברים. אולם מי מהנבונים יעז לעשות ממנו תבנית ודמות? אדרבה, צריך להתרחק מכל מעשה פסל ולעבדו במקדש ראוי לכבודו בלי פסילים" (סטרבון ט"ז, ב, ל"ה).ועוד לפניו (רס"ט לפני חורבן הבית) כתב ההיסטוריון הקטיאוס ספר על דבר היהודים ובו דבר בשבח עבודת האלוהים של היהודים (נגד אפיון, א, כ"ב), אשר נודע לו על פי התרגום היווני של התורה.
"לא רק היהודים, אלא גם כל העמים מתפלאים על קדושת חוקינו. במקורם נכתבו החוקים בשפה הארמית (כלדית) ונשמרו בה זמן מרובה, כי לא נודע עוד יופיים ליתר בני האדם, אולם בראות עמים אחרים את המאמינים בחוקינו מתמידים בשמירתם, למדו גם הם לכבדם; אז נודעה תהילתם בכל ארצות תבל ואם גם האפילה הקנאה לזמן קצר על יופיים, הנה הופיעו מחדש בעצם זוהרם כשהגיעה שעתם" (חיי משה 138 ,II).גם הוא מחליט, כי השנאה לתורת ישראל באה בעיקרה מתוך קנאה, אבל יותר מזה נבעה השנאה מתוך רגש פנימי ונטייה טבעית של כל עצלי המחשבה, וממילא שונאי ההתקדמות שבכל הזמנים, לשמור בשארית כוחותיהם על הישן שהתחנכו עליו ושהתחבב עליהם, ההולך ובלה, עובר וכלה, מפני החדש והרענן העולה במקומו ונבנה מחורבנו.
"מאין בא השם הזה (יהודים) אינני יודע, אבל הוא מתפשט גם על הנכרים החיים באותם החוקים. גם בין הרומאים יש אנשים מן המין הזה, ואף כי כמה רדיפות התחדשו עליהם, בכל זאת סדרו את חייהם, עד כי עלה בידם לקיים את חוקיהם בחירות גמורה. הם נבדלים מיתר בני האדם באורחות חייהם בכלל ובייחוד בזה, כי לא יעבדו את אלי העמים, והם מכירים בכלל רק באלוהים אחד, אשר אותו יכבדו בקנאות מתמדת. בירושלים לא הציבו לו מעולם מצבה; הם חושבים אותו להוויה בלתי מתבטאת ובלתי נראית ובמסירות נפש מיוחדה הם מתאמצים לתת לו כבוד, אשר לשווא נבקש דוגמתו אצל בני אדם אחרים. הם בנו לו מקדש יפה וגדול ביותר, אולם המקדש הזה איננו סגור ואיננו מכוסה. יום הסטורנוס מוקדש לאלוהים זה, בו הם ממלאים בייחוד את נימוסיהם המיוחדים ושובתים מכל מלאכה חמורה. על האלוהים הזה, על מהותו ועל מקור הפחד אשר הוא מטיל על מאמיניו דברו סופרים רבים" (דיון קסיוס, 73, 71).אפילו טציטוס, אשר הרבה לגנות את עניני היהודים, הודה בטהרת מושג האלוהים של היהודים, באמרו:
"היהודים מציירים להם רק אלקות רוחנית לבד, לטמאים נחשבו בעיניהם האלים הנעשים מחומרים מתים בתבנית בני אדם, ההוויה העליונה הזאת היא נצחית, בלתי מתחלפת ובלתי עוברת, ועל כן אינם סובלים צלמי אלילים בעריהם ופחות מזה במקדשיהם, אינם עושים את החנף הזה למלכים ואינם חולקים את הכבוד הזה לקיסרים" (טציטוס: 5 V, ,.tsiH).עוד הרבה לפני זה הכיר הפילוסוף ורון (קט"ז לח"ה), כי יתרון ליהדות במושגי דתה. הוא מעיר במאמרו הגדול על דבר חקר הקדמוניות, כי הרומאים עבדו את האלים במשך מאתיים שנה בלי תבנית כל תמונה, ומגלה דעתו, כי לו הוסיף להשתמר אצלם המנהג הזה, אז היתה עבודתם את אלוהים יותר טהורה. אוגוסטינוס, המביא את דבריו אלה 2) 31, IV, Dei, civ. eD), מעיר, כי ורון הביא למופת את עבודת האלוהים הטהורה של עם ישראל.
"כל היהודים יוצאים לאוויר העולם עם האמונה במוצאם האלוקי (של כתבי הקודש) ועם משאת הלב להיות נאמנים להם. כבר נראו הרבה פעמים שבויי מלחמה (יהודים), אשר בעת הצגת החזיון קבלו עליהם בהמון כל מיני ייסורים ומיתות משונות, כי לא רצו לבטא בשפתם דבר נגד קדושת החוקים וספרי הדת. הנמצא בעולם יווני, שיסבול זאת בשביל חוקיו ואשר יקבל ברצון נזק קל שבקלים אפילו על מנת להציל מכיליון את כל הספרות של ארץ מולדתו?"ובאמת התפעלו הרומאים כל כך ממסירת נפש היהודים על דתם, עד כי - לפי עדות דיון קסיוס (ה, ס"ו) - בעת צורם על ירושלים עברו רבים מהם אל דת ישראל, והיהודים התגאו ברומאים הגרים האלה, עד שדאגו לפרנסתם גם בימי הרעב הגדול, ובכל מקום נרדפו ונהרגו בני ישראל על סירובם לבטא המלות השתים: דומיני אימפרטור, בשעה שיתר העמים נכנעו לפני קיסרי רומא והעריצו גם את פסליהם וחלקו להם כבוד אלוהים, ולפיכך העירו היהודים בלבב טובי אומות העולם רגש כבוד להם ולחוקי דתם. עד כמה היו מפורסמים היהודים אצל הרומאים בזהירותם הגדולה לגבי שמירת חוקי דתם מעידים דברי אוגוסטוס, אשר אמר בדרך משל: גם היהודי איננו מחמיר יותר מזה בשמירת צומו.
"הנני מאמין, כי בני האדם יעזבו את מנהגיהם, יזניחו את נימוסי אבותיהם ויכבדו רק את החוקים האלה, כי בעתיד המאושר של העם יגדל זוהר החוקים האלה, עד כדי לכסות על יתר חוקי הגויים, כאור החמה המחפיר את הכוכבים" (פילון, חיי משה, 701).והוא מוסיף עוד:
"בלי ספק הוא דבר נפלא מאוד, כי מלבד היהודים כמעט כל הנכרים, בייחוד כל אלה אשר המוסר קרוב ללבבם, מסכימים לדברי החוקים האלה ומכבדים אותם כבוד גדול ועל ידי זה זוכים החוקים לפרסום גדול, אשר לא היה כמוהו לדברי מחוקק אחר, כי גם בארץ יוון וגם ביתר הארצות לא נמצאה מדינה אחת, אשר יושביה יכבדו את חוקי הזרים... ממזרח שמש עד מבואה כל ארץ הולכת בחוקיה ומתעבת חוקי הנכרים, ורק חוקינו לבד יצא טיבם בכל העולם. את כל בני אדם הם (חוקי תורתנו) מכריעים תחתם ומשעבדים אותם לדרישות המוסר, את הברברים, ההלנים, יושבי היבשה והאיים, עמי המזרח והמערב, בני אירופה ואסיה, בקיצור - את כל עמי תבל" (שם 731).וכן דרשו חכמי התלמוד על הפסוק (דברים ל"ג, י"ט):
"עמים הר יקראו - לפי שאומות העולם מניחים מדינותיהם ובאין לפרגמטיא של ארץ ישראל ומוצאים את כל ישראל בירושלים והיו אומרים: הואיל והטרחנו את כל הדרך הזו, בואו ונעלה לירושלים ונדע פרגמטיא של יהודים מה היא. והיו עולין לירושלים ומוצאים את כל ישראל אוכלין מאכל אחד וכולהם שותין משקה אחד וכולהם מתפללין לאל אחד, אבל אומות העולם אינן כך, אלא שלא כמאכלו של זה מאכלו של זה ולא כמשקיו של זה משקיו של זה ושלא כאלוה של זה אלוהו של זה; והיו אומרין אין כאלוה ישראל, אין יפה להידבק אלא באומה הזאת! ולא היו זזין משם עד שהם מתגיירין ומקרבין זבחים למקום שנאמר: שם יזבחו זבחי צדק".אמנם הרעיונות המופשטים של היהדות לא נקלטו אלא בנפשות בני עליה מועטים, אבל לעומת זאת הלכו והתפשטו בתוך השדרות הרחבות של העמים חוקיה ומשפטיה ומעשי מצוותיה, שבהם התגשמו והתגלמו אותם הרעיונות המופשטים והאידיאלים הנשגבים.
"ויאמר (ה') נקל מהיותך לי עבד להקים את שבטי יעקב ונצורי ישראל להשיב, ונתתיך לאור גוים להיות ישועתי עד קצה הארץ" (ישעיה מ"ט, ו), "ואצרך ואתנך לברית עם לאור גוים" (שם מ"ב, ו),התחילו להתגשם בחיים.