תקציר: המאמר מספר את סיפורם של שני לוחמי לח"י שהרגו לורד בריטי בקהיר, נתפסו והוצאו להורג. מילות מפתח: היסטוריה; היסטוריה ישראלית; ישראל-מלחמות; ישראל-היסטוריה; ישראל- קום המדינה; גבורה; לח"י; |
הצעירים עמלו ללא-הרף להפקיע את המעשה שעשו מתחום הפלילים ולהפוך את מעשה ההתנקשות לנקודת-מוקד, שעליה סובבה כל הטרגדיה היהודית בדורו של היטלר. ואמנם, עלה בידם לחולל תנועת אהדה בקרב דעת-הקהל בעולם. אפילו השופטים הנוקשים לא השכילו להסתיר את נימת ההערצה שרטטה בלבם פנימה לנוכח גבורת-הנפש של בני העם העברי, שאך זה עתה חרגו מעולם-נעורים שלהם (חכים היה בן 18 ובית-צורי - בן 32). בייחוד הצטיין בית-צורי בנאומו המזהיר, שנמשך למעלה משעתיים, תוך התכתשות בלתי-פוסקת עם אב בית-הדין, שביקש לקטעו ולא להניח לו להפליג בדברי "תעמולה" נגד "אומה ידידותית למצרים" (בריטניה), עד אשר לא ראה לבסוף השופט ברירה בלתי אם לאסור על העיתונאים באולם מלהעלות את דברי הנאשם על הנייר, כדי שלא להפיץ את טענותיו ברבים. (בסופו של דבר שוחזר נאומו על-ידי העיתונאים בחדריהם, לפי זיכרונם, ונשאר בגדר עדות לדורות הבאים.) |
אליהו בית צורי
|
מלכתחילה הודו חכים ובית-צורי במעשה וניסו להסביר את מניעיו. הם דחו כל ניסיון לזכותם על סמך טענות יורידיות דחוקות ותחבולות של עורכי-דין. לזכותם של הסניגורים המצריים ייאמר, שאף שנבחרו שלא בטובתם של הנאשמים, ניסו להבין לרוחם של הצעירים ואף פעלו ברוב ימי הדיונים תוך הדגשת הנימוקים המדיניים. מה שאין כן עורך-הדין הישראלי אשר לויצקי, שנשלח לקהיר מטעם משפחת חכים. הלה ביקש לנקוט אך ורק טענות יורידיות. הואיל והיה ברור לו, כי אין כל סיכוי להצליח על-ידי הסתמכות על ההנמקה המדינית, רצה לטעון בבית-הדין, כי הצעירים עשו את המעשה כשליחים, שהתפקיד נכפה עליהם. הם התנקשו בלורד מוין על פי צו מפקדיהם, מתוך כורח, ומשום שהשתייכו לארגון מחתרת, שהמשמעת בה היא עיוורת - לא יכלו להשתחרר מן הפקודה. כיון שהצעירים לא יכלו להפר את ההוראה - אין למצות נגדם את הדין עד תום, ובייחוד, בהתחשב עם גילם הצעיר, - יש להקל בדינם. דרך משפטית זו דחו חכים ובית-צורי בכל תוקף ולא הניחו לעורך-הדין לתקוע טריז בינם לבין המחתרת. מתוך רצון חופשי ביצעו את השליחות; יתירה מזו - הם רצו בה, תבעו אותה לעצמם במפגיע והיו גאים בכך, שמפקדיהם מצאום כשרים למשימה. |
אליהו חכים |
"יש להגביר את אמצעי הביטחון במצרים, ומעל לכל להקפיד, כי ביצוע גזר -הדין שהוצא על אנשים שנתבררה אשמתם ברצח מדיני - יהא מהיר ולמופת!"ב - 22 במארס עלו חכים ובית-צורי על הגרדום כששירת "התקווה" בפיהם ועד היום קבורים הם בבית העלמין היהודי בקהיר.
בו ברגע - ביקש יונתן מאת מנהל בית הסוהר להניח לו לשיר את "התקווה", ומבלי שקיבל תשובת "הן" - פתח בקול שנתאטם אך מעט מבעד למסכה שעל פניו. כל הנוכחים נחרדו עד עומק נשמתם ובשרם נצטמרר. כל שביקש לרשום את רשמי המעמד על הנייר הניח עתה את עטו ושער-ידו נסתמרר - נפש יהודי הומיה...וככל שהוסיף יונתן לשיר כן נתאדר נתעצם קולו. לא שירת-יחיד היתה זו; שירת מיליונים בקעה מגרונו, קולותיהם של קדושים ומעונים מכל הדורות, מקהלת צללי אדם, שביקשו להעפיל אל ראש ההר ואבדו בתהום - - ארץ ציון וירושלים...הכל דממו במקומם כמשתאים. סולימאן פחה היה המום. בתנועה עצבנית הסתכל בשעונו. התלייה כבר נתאחרה כדי שתי דקות. מיד אותת לתליין, שהפעיל את המנוף. פתח-הרצפה ניתק בכוח כלפי מטה, אל החלל החשוך שמתחתו... הגוף התנודד בכבדות, בפרפורי-חיים אחרונים... אחרי ארבע דקות ועשר שניות חדל הגוף מפירכוסיו. ורופא הכלא, שנכח בחדר התלייה, קבע כי הלב חדל לפעום... גופת התלוי חייבת להישאר במצבה זה כמחצית השעה... כמפורש בספר התקנות של בית-הסוהר, בפרק נידונים למוות... אחרי כן נכנס הרב חבקוק לתאו של עוזי לומר עמו וידוי, ונתעכב עמו כרבע שעה. למן הרגע בו שמע עוזי את הדי שירת חברו, שוב היה קשה לו להתרכז . . . משום מה נראו לו עתה פסוקי התפילה וביטויי החרטה ובקשת הכפרה כחסרי משמעות; מן הסתם נועדו אלה בשביל בריות אחרות בנסיבות אחרות... ואילו הוא עצמו מרחף עתה בעולמות נאצלים, ערטילאיים, וכל המתרחש אי שם "למטה", נשקף אליו באספקלריא של עבר רחוק, אפוף ערפל סמיך, שמתוכו מבצבצים ציוני דרך דהויים - - ספינה עולה באש בנמל יפו... טיפוס אל ארמון הורדוס בטבריה... מרתפי טחב במחתרת... בריחה באופניים לעבר גשר בולאק... ו פרצופים מטושטשים של שומרי חוק ונוהל, המפריעים לו ללא הרף להתגונן... שלל צבעים כצבעי הקשת . אדום ושחור ואפור, המתערבים יחד, כשלוחיו אש מתפתלות זו בזו, עד היווצר שובל ארוך בגוון זהוב בהיר, המשוך אל על לרקיע תכלת קום ולוכד... ושוב נערך מסע אל הנצח. מתא המוות. במדי הארגמן, על פני המסדרון לחדר התלייה... ושוב בולשות עשרות עיניים מבעד לחורי מנעולים "הוא מובל לגרדום !", עוברת הקריאה בדרך אלחוטית, "שניים בבוקר אחד...". משכובלים את ידי עוזי, מעיר אף הוא, כיונתן לפניו, כי אין צורך בכך. אין בדעתו להתנגד לתלייתו ... ברם הוא נכנע לתקנות... "מה בקשתך האחרונה?"הרב חבקוק עומד מן הצד ומוחה דמעותיו בממחטתו. סולימאן פחה מסתכל לעברו ואומר: "כבוד הרב ימלא צוואתך ויודיע על כך לאביך..." הרב מנענע בראשו מאין יכולת להוציא הגה מפיו. ושוב בוקעת שירה של "התקווה" מחדר- התלייה בצלילים המזעזעים, אך בהם כבר נשמע הד שלא מן העולם הזה, קולו של אדם שכבר הפליג למרחקים... ושוב חורק המנוף מתחתיו וגופתו של עוזי מיטלטלת בפירכוסה בחלל האפל. שלוש דקות ושתי שניות עוד מוסיף לבו לפעום... בשעה עשר הוצאו הגופות, עטפון בטליתות והניחון בשני ארונות-עץ ומכונית משטרה העבירה אותן לבית העלמין היהודי בקהיר. שם המתינו להם אנשי "חברא קדישא". לא נישאו הספדים וה"קדיש" נאמר בחטיפה. הרוגי מלכות הם ועל כן טמנום בחלקת אדמה נפרדת. קברותיהם נכרו מבעוד מועד, בטרם הנץ השחר, באפילה. כל ציון לא הוצב להם אפילו שמותיהם לא נחרתו על לוחות העץ הקטנים למראשותם... חיילים אלמונים נקברו כאלמונים, ללא כל טקס צבאי... שמש אביב של לבלובי ניסן, הוא ירח הדרור, מלטפת את רגבי עפרם... (מתוך ספרו של י. נדבה: "גרדומים בקהיר") |