תקציר: המאמר עוסק בגישתו של הנצי"ב לפרשנות המקרא המשולבת בדרשות חז"ל, כתוצאה מיחס המשכילים אל לימוד התורה בתקופתו, אף שהוא חורג מפשוטו של מקרא. מילות מפתח: תנ"ך-פרשנות, משכילים, לימוד תורה. |
"כיום אין אתם יודעים לא את דברי התורה, לא את דברי הנביאים ולא את דברי הכתובים, כל התנ"ך זר לכם. אבל חזקה עליכם כי תבואו בימים, ותהיו לרבנים בקהילות ועדות, ותהיה חובתכם לדרוש לפני הקהל, אז תעיינו בדברי נביא זה או אחר, תדרשו איזה פסוק מן הכתובים, ותגיעו סוף סוף לידי ידיעה כלשהי בנ"ך. אבל את החומש - דברי התורה - לעולם לא תדעו אם לא תשכילו ללמוד עכשיו".באומרו ללמוד - התכוון להעמיק ולהבין את המקרא, ולא רק להיות בקי במלותיו, וכפי שכותב הוא בהקדמתו לשאילתות:
"דזה ברור... במשמעות המדרש, דת"ח צריך להיות זריז בכ"ד ספרים, שאין הכוונה, שיהיה בקי בהם בלי פשוט קמטי המקרא, דבזה אין בו מעלה לחכמתו, אלא הכוונה, שהת"ח צריך שיהיה זריז לדעת היאך לפשט הכתובים, ולהשכיל מהם חכמות ומוסרים ומידות טובות, לפי הנדרש ממנו באותה שעה. וכל אחד לפי ערך חכמתו כך הרגשתו בכתבי הקודש".בצד דרישתו מתלמידי החכמים לעסוק בלימוד התנ"ך תוקף הוא בחריפות את לומדי התנ"ך שאינם תלמידי חכמים, ועל כן מפרשים אותו תוך התעלמות מדברי חז"ל:
"ומי שרוצה להפשיט לפי דעתו, כל עוד לא עמד על דעת חז"ל, יש לחוש שהוא אפיקורס, ומטה המקראות אחר דעתו".בדברים אלו משתקף בברור חששו של הנצי"ב מהמציאות האקטואלית - של פרשנות "אפיקורסית". נוסף לכך חושש הנצי"ב שמא יחדור לבית המדרש יחס חילוני לתורה, כפי שמצוי היה בקרב אנשי ההשכלה, יחס של זלזול וביטול למקראות הנראים מוזרים, מיותרים ואולי אף לא אמיתיים:
"ולא באנו בזה להאמית את מאמרי הקב"ה והתורה והמצווה, שניתן מפיו ית' לעשות, אלא בשביל שאנו רואין מהתורה הגלויה לנו מאמרי בני אדם וסיפורים, שאין בהם ממש לפי הנראה, ואע"ג שבודאי כך היו הדברים, מכל מקום אין בהם עניין קיים ונצחי, שיהא נקרא אמת... מש"ה אנו אומרים בברכה, שכל התורה היא אמת, שהצרופים שבפסוק "ותמנע הייתה פילגש" שווים לפסוק "שמע ישראל", והן הן בכלל עיקר הבריאה...".הפסוק "ותמנע הייתה פילגש" מופיע בחז"ל ובספרות הפרשנית כדוגמא מובהקת לסיפור, הנראה לכאורה חסר משמעות מוסרית או רעיונית, ולמרות זאת דורש מאתנו יחס שווה ליחסנו אל הפסוק הידוע בחשיבותו "שמע ישראל".
"משלי בני אדם המה רק "גלמים", מה שאין כן מקראי קדש שיש בהם רוח חיים של רוח הקודש".את קריאתו לתלמידיו לעסוק בלימוד התנ"ך ובפרשנותו בנאמנות לדרך המסורתית דתית, ניתן להבין כשאיפה להפקיע את השליטה על לימוד התנ"ך מידי לומדיו על פי הגישה המשכילית- חילונית.
"לפיכך, מכל מה שנכתב שלא בדיוק כל כך... הגיעו רבותינו לדרוש איזה כוונה מעניין או שלא כעניין... וכל הכתובים כפטיש יפוצץ סלע, ומשליך ניצוצות במקומו ושלא במקומו, שלא עלה על דעת המפוצץ שייפול שמה, כך רמז הכתוב כמה עניינים וסודות אפילו שלא מעניין המדובר כלל".
"עלינו, מי שיש לו יכולת, לחקור בעומק לשון התורה והוא כבוד אלוקים".קריאה זו עלולה להדחות על ידי החברה המסורתית בטענה, שכבר הזהירונו חכמים: "מנעו בניכם מן ההגיון", ופירש רש"י: "לא תרגילום במקרא יותר מידי". כנגד זאת טוען הנצי"ב, כי אזהרה זו אינה מסתייגת מלמוד התנ"ך, אלא דורשת את הקדמת למוד התלמוד ללמוד התנ"ך:
"בעוד לא גדל בלימודו... אפילו לימוד המקרא והעיון בו... באים חכמות חיצוניות... ומטים המקראות לעקלקלות".בדבריו בנושא לימוד התורה שבע"פ מאריך הנצי"ב לבאר את חשיבות לימודה, והיותה הכוח העיקרי, המגן על ישראל במאבקיו הרוחניים. פרט למגמה כללית זו של הלימוד, שבמקומות רבים בכתביו הוא חוזר ומדגיש חשיבותה, אין הנצי"ב מתייחס בדבריו למגמות ישירות של לימוד התורה שבע"פ. אין הוא רואה בלימוד התורה שבע"פ אמצעי לגילוי חכמה או מוסר וכדו'. אפילו גילוי ההלכה למעשה, הנובע מלימוד התורה שבע"פ, שולי הוא במשנת הנצי"ב לעצם העיסוק בתורה בחידוש ובפלפול בה, שהם המהווים את כוח ההגנה של ישראל, כאמור.
"ועל ידי הבנת המקרא, שהוא דברי אגדה, ונמשל לטל, מגיע למוסרים טובים, ואיך להתנהג בהליכות עולם ולהגביה הנפש".הוא מאריך לבאר תכלית זו בהקדמתו לשאילתות בדיון הנוגע ללימוד התנ"ך. הדיון מתבסס על מאמר חז"ל:
"'ויתן אל משה ככלותו...' א"ר לוי אמר רשב"ל: מה כלה מתקשטת בכ"ד קישוטין , כך תלמיד חכם צריך להיות זריז בכ"ד ספרים".ומסביר הנצי"ב:
"דכשם שהכלה, מלבד עיקר נדוניתה ואופני הנישואין, אשר בזה היא באה לבית הנישואין, עוד היא משתדלת למצוא חן בעיני הבעל וכל השמחים עמה, כך תנאי תלמיד חכם, אשר לבד גופי הלכות ללמוד על מנת לעשות, אשר באלה הוא בא למעלת תלמיד חכם, עוד יש לו להתקשט במידות ומוסרים וחכמות הרמוזות בכ"ד ספרי קודש, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם, ובזה זך וישר דרכו בדרך ארץ ובאהבת בני אדם ושמירת כבודם, ושוחר רצונם וטובתם ושלומם ושם שמים מתקדש על ידו".ובהמשך:
"מבואר דתכלית ספרי קודש אלו להגיע מהם להנהגות ישרות".כן דורש הנצי"ב מתלמידי החכמים, שלא יסתפקו בבקיאות במקרא, אלא יהיו זריזים "לדעת האיך לפשט
"ובייחוד במקום שהגיע להראות לעם ה' כמה חפץ ה' בצדקו, לזכות בה את עמו בהחזקת תורה ומשענה, והוא הבריח המחבר את ישראל לאביהם שבשמיים, ומקיים את האומה בכל אפסים, ובאשר השעה צריכה לכך, לא חדלתי מהרחיב דבר בזה".הבדל זה בין גישתו ללמוד התורה שבע"פ, שהוא לדעתו תכלית לעצמו, לבין לימוד המקרא שנועד לדעתו ללימוד חכמה ומוסר, יתכן שנובע מההבדל בין השניים במידת היותם מקובלים בקרב הציבור הלמדני. לימוד התלמוד מבוסס בקרב הציבור הזה כחובה גדולה, ואין הוא דורש הצדקה של מגמות חיצוניות. אדרבה, כיוון שהחסידות חיפשה בו מגמות חיצוניות של השגת דבקות וכיו"ב, יש להדגיש את תכליתו בו עצמו, וכדרך שעשה ר' חיים ב'נפש החיים'. לעומת זאת לימוד המקרא שנזנח, ורואה הנצי"ב צורך להחיותו, נדרש להצדקה, ואותה מוצא הנצי"ב במגמה של השגת חכמה ומידות טובות, מגמה המקובלת על כל העולם היהודי.
"דבשיר אין העניין מבואר יפה כמו בסיפור הפרזי, וצריך לעשות הערות מן הצד, דזה החרוז כיוון לזה הספור, וזה החרוז כיוון לזה, ולא מקרי דרוש, אלא כך הוא טבע השיר".ובנמשל:
"כך הוא טבע התורה, שאין הסיפור שבה מבואר יפה, אלא יש לעשות הערות ופירושים לדקדוקי לשון, ולא מקרא דרוש אלא כך הוא פשט המקרא".ובהמשך הוא כותב:
"והנה הבא לעמוד על כוונת השירה של איזה מחבר, עליו לדעת טבע והליכות המחבר בשירותיו במקום אחר... ומכל שכן עלינו להתבונן על טבע התורה".לכן סובר הנצי"ב, שהבא ללמוד את התורה ללא הידיעה שזו תכונתה, הריהו כמי שבא ללמוד שיר כפרוזה וללא ידיעת המתודולוגיה, המייחדת את השירה. את הדרך הדרשנית של התורה שבע"פ, רואה הוא כמתודולוגיה הנכונה ללימוד התורה שבכתב. כמו כן בחז"ל יש לראות את המומחים בטבע התורה ובהליכותיה, ועל פירושם יש לסמוך, כשם שסומכים על אדם הבקי בכלל כתבי המשורר, ביחס לפרוש אחד משיריו. על פי זה מגדיר הנצי"ב את פירושי התורה שבע"פ על התורה שבכתב כפשט התורה, המתאים לכוונתו האמיתית של הכתוב.
"ומושכל עוד, דמי שיודע בטוב העניין, שהביא לידי מליצה זו, שנתחבר עליו, מתוק לו אור לשון של השיר ודקדוקה הרבה יותר מלאיש, שאין לו ידיעה מתכונת העניין, ורק בא להתבונן מן המליצה תוקף העניין, ומזה כלול הוא להשערות בדויות, מה שלא היה מעולם, ולא לזה כיוון המשורר".ובנמשל:
"מושכל עוד, שאין אדם יכול לעמוד על דקדוק דבר ה' אם לא שמכווין לאיזה דבר הלכה או מוסר ואגדה הבא בדברי חז"ל".כשם שלצורך הבנת השיר יש לדעת את הרקע לכתיבתו, ומחוסר ידיעת הרקע ניתן להגיע להבנה מוטעית של כוונת המשורר, כך גם בתורה, בידי חז"ל מסורות נאמנות, המתייחסות לדברים שעליהם רומזת התורה בדקדוק לשונה. לכן רק על בסיס מסורת זו ניתן להבין כראוי את כוונת התורה, הנמשלת לשירה.
"דבשיר יש סגולה לפארה ברמזים מה שאינו מעניין השיר, כמו שנהוג לעשות ראשי החרוזים בדרך א"ב או שם המחבר... וידוע, דסגולה זו מכרחת הרבה פעמים להמחבר לעקם את הלשון כמעט, רק כדי שיחלו ראשי החרוזים באות הנדרש לו".ובנמשל:
"ודבר זה ממש הוא בכל התורה כולה, שמלבד העניין המדובר בפשט המקרא, עוד יש בכל דבר הרבה סודות ועניינים נעלמים, אשר מחמת זה בא כמה פעמים המקרא בלשון שאינו מדויק כל כך".קשיים לשוניים בפשט המקרא, שחוקרי המקרא ראו בהם שיבושים שחלו במשך הזמן, רואה הנצי"ב כתכונה המאפיינת את התורה, אשר כוללת לא רק את התוכן הפשוט, אלא גם את הסודות והרמזים, השייכים לתורת הסוד. אלו אמנם נמסרו בקבלה בעל פה, אך גם התורה שבכתב רומזת עליהם בשינויי לשונותיה.
"על שני הדברים הללו, היינו על טבע דבר ה' ועל סגולת דבר ה' כתוב במשלי ג': 'אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה אז תבין יראת ה' ודעת אלוקים תמצא', פירוש: טבע דבר ה' הוא הפשט המכוסה ונצרך לחקירה יפה לעמוד עליו. הרי זה דומה לכסף המכוסה בעפרורית מוצא הכסף, ונצרך למצרף והשתדלות להוציא את הכסף מזוקק".זוהי הפרשנות ודרישת התורה המיועדת לכל הלומדה על פי שכלו. מעבר לרמה זו קיימים הרמזים והסודות:
"אבל סודות התורה, שהיא סגולתה, הרי זה כמו שידוע, שיש מטמונים באדמה... היינו אוצר זהב וכסף טמון, ואין מקום על פי שכל אנושי והשערה לדעת מקום המטמון, אם לא שמתגלה בסיעתא דשמיא, כך סודות התורה, שאינו מעניין הפרשה, אי אפשר למצוא מצד שכל אנושי. מכל מקום הודיע החכם ברוח הקודש, אשר אם תחפשנה ככסף - הפשט מעניין הפרשה, וכמטמונים תחפשנה - הסודות המרומזים בה, אז תבין יראת ה' - היינו פשט המקרא, שהוא הלכות או אגדה או מוסר, ודעת אלוקים תמצא - היינו מטמוני מסתרי התורה".אם במשל הראשון שבו מדומה התורה לשירה, טוען הנצי"ב כנגד המבקרים את התורה שבע"פ, כי לא עמדו על אופייה של התורה ועל הדרך המתודולוגית הנדרשת ללמודה, במשל זה המדמה את התורה לכסף, הוא מדגיש את הצורך ב"חקירה יפה" וב"השתדלות". ויתכן שהנצי"ב רומז כאן לכך, שטעות המבקרים נובעת מכך, שלא עמלו בתורה כראוי ולפיכך לא זכו להבינה.
"הרי זה כמו בריאת אלוקים טבע שמים וארץ, דיש טבע פשוטים וידועים לכל אדם, ויש הרבה סתרי הטבע, אשר מתגלה בכל דור על ידי חכמי הטבע, כוח המשפיעים מכל יסוד ויסוד ומכל בריה וצמח ואדמה, וקודם שנתגלתה אותה ידיעה אם נראה לפעמים דבר יוצא משיטת הטבע הגלויה לכל, כסבורים שהוא מקרה יוצא מן הטבע, ולא חקרו על עומק הדבר, כדי לעמוד ולדון מזה למקום אחר. מה שאין כן אחרי שעמדו על החקירה, ונודעו, שאינו אלא סתרי הטבע, והוא פשט הבריאה, שוב למדו מזה עוד עניין רב לתועלת העולם ומלואו. וכך הוא ספק מכתב אלוקים: קודם שבאים לידי חקירת טבע לשון התורה וכללותיה, אם נראה מקרא משונה בלשונו, כסבורים שהוא מקרה ודבר ריק ח"ו ... אבל אחרי שנעמוד על החקירה, ויהי נודע שכך הוא טבע, והוא פשט הספר, שוב נלמוד מזה עניין רב לכמה מקראות וידיות בהלכות או באגדה...".משל זה מוסיף על קודמיו: לא רק שיש לחשוף את ההבנה הפשוטה, העומדת באחרי מילות התורה, כדרך שעושים לצורך הבנת השיר או צירוף הכסף. אלא שיש לתת משקל מיוחד דווקא לחריגות הלשוניות או הענייניות, שלדעת הנצי"ב מהוות מפתח להבנה עמוקה יותר של טבע התורה.
"מכניס את התורה שבע"פ אל התורה שבכתב", "ויותר ממה שהפסוקים מאירים ומפורשים ע"י ביאורים אלה, מתבארים בעזרתם מדרשים ומובאות של דברי חז"ל".מבחינה מסוימת ממשיך הנצי"ב בכך את דרכו של הגר"א. גם הגר"א קבע:
"שאי אפשר לידע התורה שבכתב, רק על ידי תורה שבעל פה".אף באוריו למקרא שבספרו "אדרת אליהו" רוויים בדברי מדרשי ההלכה, אך הנצי"ב נוטה מדרכו של הגר"א, בקביעתו שדרשות חז"ל הם פשוטו של מקרא, בשעה שהגר"א קרא להבחין בין הפשט לדרש.
"הבא לעמוד על כוונת השירה של איזה מחבר עליו לדעת טבע והליכות המחבר בשירותיו במקום אחר... ומכל שכן עלינו להתבונן על טבע התורה".ואכן ניכרת בקיאותו הרבה בפסוקי התנ"ך המשובצים לאורך כל פירושו לחומש.