תוכן המאמר:
א. ברכת החודש ב. יעלה ויבוא ג. "חצי הלל" ד. תפלת מוסף של ראש חודש ושל שבת ראש החודש ה. המזמור לראש החודש תקציר: ניתוח תפילת ראש חודש, התוספות שבתפילה והבדלי המנהגים על רקע ספרות המנהגים וסידורים עתיקים. מילות מפתח: מוסף, יעלה ויבוא, חצי הלל. |
"וכן מה שמכריזין אותו בשבת ולפני ראש החודש אינו זכר לקידוש החודש שהרי אין מקדשין ראש-חודש אלא בזמנו, אלא להשמיע לעם שבבית הכנסת יום קביעת החודש כדי שייוודע לכל אדם לפי שבימות החול פעמים בני אדם טרודים במלאכתן ואין באין לבית הכנסת, והדבר משתקע ביניהו" 1.
"כל עמא הבו דעתכון למשמע קל קידוש ירחא הדין כמה דגזרו מרנן ורבנן תבורא קדישא דיהרו יתבין בארעא דישראל אית לן ריש ירחא די בכך וכך בשבת, חושבניה ומנייניה בכך בשבת"נשמר גם נוסח עברי עתיק במנהג איטליאני:
("כל העם תנו דעתכם לשמע קול קדוש החודש הזה, כפי שגזרו מורינו ורבינו, חבר הקודש, שהיו יושבים בארץ ישראל. יש לנו ראש חודש שבכך וכך בשבוע חשבונו ומנינו בכך בשבוע").
"כך גזרו רבותינו המכובדים שנכריז בפני הקהל הקדוש הזה שיהיו יודעים גדולים וקטנים שיש לנו ראש חודש... בחשבון רבותינו יום... ויום..." 3
"תכלית ברכת החודש כדי שידעו אנשים שפונים לעבודתם בשדות מתי ראש חודש, אך בראש חודש תשרי שהוא ראש השנה יודע הקהל בלאו הכי מתי ראש חודש ומכין את עצמו ליום הדין" 9.טעם נוסף מובא ב"מגן אברהם" 10 ע"פ הכתוב: "בכסה ליום חגנו" 11 ראש החודש מכוסה. במנהגי ר' יצחק טירנא 12 מובא הטעם לכך, ש"מכסים" על ראש חודש תשרי: "והכל כדי לערבב את השטן, כדי שלא ידע מתי ר"ה".
"ימים שיש בהם קורבן, כגון ר"ח וחו"מ ערבית ושחרית ומנחה, מתפלל שמונה עשרה ואומר מעין המאורע בעבודה, ואם לא אמר מחזירין אותו"ומפרש רש"י:
לבקש רחמים על ישראל ועל ירושלים להשיב עבודה למקומה לעשות קרבנות היום".מתן תוכן זה לאזכרה מתבקש הן ממקומה של תוספת זו ("והשב את העבודה לדביר ביתך") והן מאופיו של היום: הרי ביום שיש בו מוסף תחושתנו בחוסר המקדש היא כפולה ותובעת ביטוי נוסף. ואכן בתפלת מוסף בקשה זו היא מרכזית: "מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו".
"וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצצרת על עלותיכם ועל זבחי שלמיכם והיו לכם לזכרון לפני אלקיכם".תפילתנו זו היא תחליף לתרועת החצוצרות שבאה אף היא להעלות את זיכרוננו לפני ה' עם הקורבנות. קשירת מוטיב הזכירה ב"יעלה ויבוא" בפסוק הנ"ל מסבירה לנו גם את העובדה מדוע אין מוסיפים את הקטע בשבת, אעפ"י שגם בשבת מקריבים מוסף, אך השבת אינה מוזכרת בפסוק, והרי מועד היא אינה נקראת 18.
"רב איקלע לבבל; חזינהו דקא קרו הלילא בריש ירחא, סבר לאפסקינהו. כיון דחזא דקא מדלגי דלוגי, אמר שמע מינה מנהג אבותיהם בידיהם" 26 ("רב נקלע לבבל; ראה אותם שקראו הלל בראש חודש וחשב להפסיקם. שמע שהם מדלגים, אמר: משמע שמנהג אבותיהם בידיהם").כנראה בארץ-ישראל אשר ממנה בא רב לבבל לא היה באותו הזמן נהוג לומר "הלל" כלל בראש חודש.
"מנין שאומרים הלל בראשי חדשים? מצינו שרמזו דוד בתהילים 35: הללוי-ה הללו א-ל בקדשו' י"ב פעמים כנגד י"ב חדשים ומשמע הללו א-ל בקדשו: על קידוש החודש הללוי-ה, ולפיכך אנו כופלים "כל הנשמה" על שנה מעוברת, שיש בה י"ג חדשים" 36.ועוד טעם לאמירת רק חצי ההלל בראש חודש מובא בספרות המנהגים, והוא אופיו של ראש חודש כזמן כפרה, אשר עליו נייחד את הדיבור בדיוננו על תפלת מוסף. כטעם לאי-אמירת הלל במלואו מובא טעם זה בהגהות של ר' משה חזן לספר המנהגים לר' יצחק טירנא ס' נ"ה:
"לכן אין לגמור את ההלל כדאמר "זמן כפרה לכל תולדותם" דמיום שנתלו מאורות נפלה אסכרה בתינוקות שלא יכלו לסבל האויר ונתבטלה בקרבן ראש חודש" 37.כידוע מנעה מזיגה דומה בין שמחת מועד ושמחה על נס קריעת ים סוף ובין העצב על טביעת מעשי ידיו של הקב"ה בים את גמר ההלל גם ביום השביעי של פסח.
"ואחר כן (=אחרי תקון הנפש שהופעל על מנוחת השבת) יהיה עתיד לרפואה החודשית שהיא זמן כפרה לכל תולדותם, רצוני לומר, תולדות החדשים וחדושי הימים, כמו שאמר "כי לא תדע מה ילד-יום"" 52.
"מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר בו לה'? אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח" 54.הקב"ה - כך מספר התלמוד בספור הידוע - קבל את טענת הירח שהיה שווה בגדלו לשמש: "אפשר ששני מלכים שישתמשו בכתר אחד?" וצווה עליו להמעיט את עצמו. הירח טוען: "הואיל ואמרתי דבר הגון, אמעיט את עצמי? " ואינו מקבל כל פיצוי שהקב"ה מציע לו. ה' נאלץ, אפוא, לכפר על מעוט הלבנה ע"י הקרבת החטאת. המהרש"א בחדושי האגדות שלו למקום מסכם את דברי המפרשים שקדמו לו באומרו שיש כאן רמז לגורלה של כנסת ישראל אשר הירח סמל לה, אשר ממעטת את דמותה בחשכת גלותה הארוכה לפי גזרת הקב"ה, והקב"ה - כביכול - רואה צורך לעצמו לכפר על מהלך אכזרי זה של הנהגת עולמו.
"וכל שכן בשעות חידוש הלבנה שיש לדאוג לתינוקות, וקרבן זה של ראש חודש מכפר עליהן, וזהו שאנו אומרים במוסף של ראש חודש "זמן כפרה לכל תולדותם" ותולדותיו של אדם אלו התינוקות".לשני הפרושים האחרונים על אופי הכפרה שבראש חודש יסוד רעיוני משותף: תשובתו, מעשה הכפרה ועמידתו המוסרית של האדם עשויים לתקן - כביכול - לקויים הטבועים בקוסמוס ובמהלך ההיסטוריה.
התוכן | ר"ח בחול | שבת ר"ח | מועדים | |
---|---|---|---|---|
פתיחה: | 1. מעשה בראשית
2. בחירת ישראל 3. הזכרת היום 4. חטא וחורבן 5. בקשה על החזרת העבודה |
ראשי חדשים לעמך נתת מזבח חדש בציון תכין |
אתה יצרת עולמך
אהבת אותנו ורצית בנו, ותתן לנו... ולפי שחטאני... חרבה עירנו יהי רצון... שתעלינו בשמחה...ושם נעשה |
אתה בחרתנו ותתן לנו ומפני חטאנו יהי רצון... שתשוב ותרחם...ושם נעשה... |
פסוקי הקרבן | ובראשי חדשיכם | וביום השבת
ובראשי חדשיכם |
[וביום השבת]
וביום... | |
קטע נוסף לפני החתימה | ישמחו במלכותך | [ישמחו במלכותך]
או"א מלך רחמן... והשיאנו | ||
קטע החתימה | או"א חדש | או"א רצה... וחדש 72 | [או"א רצה...] קדשנו |
יום א'
יום ב' יום ג' יום ד' יום ה' |
האור
השמים 1) היבשה הים המעינות 2) הצמחים המאורות הדגים |
פס' א'-ב'
פס' ב'-ד' פס' ה'-ו' פס' י"ג-י"ח פס' י"ט-כ"ג פס' כ"ה-כ"ו |
ואגב הזכרת המעינות המשקים את כל בעלי החיים מוזכרים אלה, אעפ"י שנבראו רק ביום ו' (פס' י"א י"ב) ואגב הזכרת הצמחים המשמשים מאכל לבעלי החיים מוזכרים אלה, אעפ"י שנבראו רק ביום ו' או ביום ה' (העופות) (פס' י"ד, ט"ו, י"ז.) ואגב הזכרת המאורות מתוארים חיי האדם והחיות המתנהלים לאור השמש |
"מה-רבו מעשיך ה', כלם בחכמה עשית" 79והשיר נגמר בתפילתו של האדם המתפעל מן ההרמוניה הנפלאה השוררת בטבע שהרמוניה כזו תשתרר גם בחיי החברה האנושית על ידי תם הרשע עלי אדמות:
"יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם" 80אכן בקשה נאה והולמת ליום זיכרון וכפרה על המעוות של החודש שחלף ושל התחדשות לקראת תקופת החודש הבא עלינו לטובה.