תמצית: המאמר עוסק במושג "לפנים משורת הדין" , במקרים משפטיים ספציפיים, של "דינא דבר מצירא", הענקה לעבד עברי, דאגה לאשת עבד עברי, ועוד, ודיון כללי בתפיסות דתיות שונות של מצוות הצדקה. מילות מפתח: צדקה, הלכה, משפט עברי, מוסר, מלווה, לווה, אתיקה, |
"לא יקשה בעיניך בשלחך אותו חופשי מעמך, כי משנה שכר שכיר עברך, שש שנים" (פס' י"ח).לעומת זאת טעם ההענקה,
"וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויפדך ה' אלוקיך, על כן אנכי מצווך את הדבר הזה היום" (פס' ט"ו)הוא טעם מוסרי-דתי-היסטורי, הכול - רק לא כלכלי. נראה אפוא, שאותה פעולה יכולה להיתפס הן כדין צדק והן כמעשה חסד לפנים משורת הדין.
"והנראה בעיני שהוא (האדון) נכנס במקום הבעל, כי חמלה התורה על האשה והבנים, שחייהם תלויים להם מנגד, מצפים לידי הבעל, ועתה שנמכר יאבדו בצרתם. ולכן צווה את האדון אשר הוא לוקח את מעשה ידיו, להיות להם במקומו... וכל זה חמלה מאת ה' עליהם" (רמב"ן לשמות כ"א, ג).את דברי הרמב"ן אפשר לסכם במשפט אחד: האדון חייב במזונות אשת העבד, אבל לא מצד הצדק, כי אם מצד החמלה, לפנים משורת הדין.
"רבה בר בר חנן תברו ליה הנהו שיקולאי חביתא דחמרא. שקל לגלימייהו. אתו אמרו לרב. אמר ליה: הב להו גלימייהו. אמר ליה : דינא הכי? אמר ליה : אין, "למען תלך בדרך טובים" (משלי ב, כ). יהיב להו גלימייהו. אמרו ליה : עניי אנן, וטרחינן כולא יומא, וכפינן, ולית לן מידי. אמר ליה : זיל הב אגרייהו. אמר ליה : דינא הכי? אמר ליה: אין, "ואורחות צדיקים תשמור" (שם). (בבא מציעא פג ע"א)הן הנימוק של הרמב"ן והן דבריו של רב מצביעים על פרדוקס משפטי. בשתי ההנמקות, של ההלכה במקרה של אשת העבד, ובמקרה של הפסיקה במקרה של הסבלים, יש משום הודאה, שעקרונות המשפט אינם מתיישבים עם הצדק. ומאחר שהן המחוקק, במקרה אשת העבד, והן השופט, במקרה של הסבלים, נדרשים להשליט את הצדק, הרי שהצדק, אשר כוחו גדול מכוח המשפט, מחייב את השופט להתעלם מן המשפט. הפרדוקס מתגלה בדו-שיח של רבה בר בר חנן ורב. רבה שואל: האם זהו החוק? ורב עונה לו : כן, זהו הצדק.
"וכן אסור לבית דין לחוס על מי שנתחייב קנס. שלא יאמרו: עני הוא זה, שלא בכוונה עשה. אלא מגבין ממנו כל שיש לו, בלא חנינה, שנאמר "ולא תחוס עינך" (דברים י"ט, כ"א).דין בר מיצרא מלמד שהעיקרון של לפנים משורת הדין חל גם מעבר לענייני צדקה. שהרי שני בני המצר אינם עניים, ובכל זאת מחילים עליהם את העיקרון, המגביל את זכותו של בעל הנכס למכרו לאשר ייטב בעיניו. כפי שיתברר מהדיון דלהלן, עיקר חלותו וחשיבותו של עקרון לפנים משורת הדין הוא רק משיק לענייני צדקה ולפעמים הוא אף מעבר להם.
"אבדתו ואבדת אביו - אבדתו קודמת. ... מנא הני מילי (דשלו קודם) ? אמר רב הונא אמר רב: אמר קרא "אפס כי לא יהיה בך אביון" (דברים טו, ד) . שלך קודם לשל כל אדם. ואמר רב יהודה אמר רב: כל המקיים בעצמו כך, סוף בא לידי כך."(אף על פי שלא הטילו עליו הכתוב, יש לאדם להיכנס לפנים משורת הדין ולא לדקדק "שלי קודם", אם לא בהפסד מוכח. ואם תמיד מדקדק, פורק מעליו עול גמילות חסדים וצדקה וסוף שיצטרך לבריות.) בבא מציעא ל"ג ע"א ורש"י שם). מדברי רש"י לא ברור, אם המקרה הנדון כולל גם "גמילות חסדים וצדקה" או שרש"י אומר, שמי שמזלזל בעיקרון של לפנים משורת הדין, הריהו מגיע גם לזלזול בגמילות חסדים וצדקה. הצד השווה בגמילות חסדים, צדקה והמקרה שלפנינו הוא, שאין אנו בתחום המשפט, כי אם בתחום המוסר.
"שני קצוות הרחוקות זו מזו שבכל דעה ודעה אינן דרך טובה, ואין ראוי לו לאדם ללכת בהן ולא ללמדן לעצמו. ... הדרך הישרה היא מידה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם. והיא הדעה שהיא רחוקה משני הקצוות ריחוק שווה, ואינה קרובה לא לזו ולא לזו. ולפיכך צוו החכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכוון אותם בדרך האמצעית כדי שיהיה שלם. ... ומי שמדקדק על עצמו ביותר ויתרחק מדעה בינונית מעט לצד זה או לצד זה נקרא חסיד. כיצד? מי שיתרחק מגובה הלב עד הקצה האחרון, ויהיה שפל רוח ביותר, נקרא חסיד, וזו היא מדת חסידות. ואם נתרחק עד האמצע בלבד ויהיה עניו, נקרא חכם, וזו היא מדת חכמה ועל דרך זה שאר כל הדעות. וחסידים הראשונים היו מטין דעות שלהן מדרך האמצעית כנגד שתי הקצוות. יש דעה שמטין אותה כנגד הקצה האחרון, ויש דעה שמטין אותה כנגד הקצה הראשון, וזהו לפנים משורת הדין" (הלכות דעות א, ד-ט).חידושו של הרמב"ם הוא בכך שהוא מוציא את "לפנים משורת הדין" ממשמעה המילולי, ההלכי, ומחיל אותו על עניינים שאינם דין במובן המשפטי של המילה. מה הביא את הרמב"ם לפירוש זה של "לפנים משורת הדין"?
"מקצת אנשים מן החסידים... נטו כלפי הקצה האחד, כגון הצום, ונדוד שינה בלילה, והזנחת אכילת הבשר ושתיית היין, והרחקת הנשים, ולבישת הצמר והשק, ומגורי ההרים וההתבודדות במדברות." (שמונה פרקים, פרק ד', תרג' קאפח)לדעת הרמב"ם התנהגות החסידים היתה מכוונת לחזק בנפשם את המידה הבינונית, ועל כן נטו בהתנהגותם כלפי אותו קצה, אשר לפי טבע ברייתם ביקשו להתרחק ממנו.
"ומן הידוע, כי הגברת התאווה על השכל היא ראש כל חטאת וסיבת כל גנות. ולא נטה העם אל העולם עד שנטו מן התורה והשיאם יצרם להניח ישוב עולם-הצלתם, ונטה בהם מדרך אבותיהם, אשר היה דרך די הצורך בעולם והספק ממנו ולהסתפק בדבר המספיק לחיות בו. וייפה להם התפארה בו והרבות מהונו. וחיבב עליהם להתעדן ולהתנשא בו עד אשר צללו במצולות ימיו... ואין מהם אחד אלא מתעסק בתענוגו כשישיגנו ויזדמן לו והוא תורתו ודתו... ומהם מי שימנע התענוג ההוא ומחשבתו עליו.רבנו בחיי יודע, כמובן, שההסתפקות שלה הוא מטיף, אינה מצווה, ועל כן היא "לפנים משורת הדין". בכל זאת הוא רואה בה חובה. גם ההתנהגות שהרמב"ם מחיל עליה את הכינוי "לפנים משורת הדין", אינה מצווה מתרי"ג המצוות. שהרי מדובר במידות הנפש, ואלה אינן עניין למצוות. נמצא, שהרמב"ם מדבר על "לפנים משורת הדין" במקום שאין בכלל דין, ורבנו בחיי סבור, שהנוהג לפנים משורת הדין אליבא דרמב"ם אפילו את חובתו אינו ממלא.
...ושניהם בעניינו טובעים, ומהשג הטוב בו נגזרים ונלאים, מפסידים בסחורתם ונפשם פחותה ובחירתם רעה... וגדל העולם בלבם וייף חזקו בעיניהם ויושיבו איתן בהחרב שכלם... וכל אשר נוסף העולם ישוב, נוסף שכלם חורבן, עד אשר חישבו דרכו הרעה, כי היא הטובה, וטעותו - כי היא הישרה. ושמוהו לחוק ולמוסר, ויורישו אותו האבות את בניהם.
ושב בהם הדבר הנכרי בעולם - נודע, והדרך הנכונה בו - נכריה, והמספיק ממותרותיו - הרעב הכופר, ועשה כל אחד מהם כאשר עשה רעהו, והאוחז ממנו די ספקו נקרא עצל, והמתאחר מהרבות בו - מקצר, והמסתפק במספיק ממנו - חלש, והעובר אותו - משתדל, ומשתבחים ומתנשאים ובעבורו מתחברים וכועסים ורוצים. ובעבור הגבול בו עושים בטניהם אלוהיהם".
(ר' בחיי, חובות הלבבות, שער הפרישות פרק ב)
"אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך, לא תהיה לו כנושה, לא תשימון עליו נשך. אם חבול תחבול שלמת רעך עד בוא השמש תשיבנו לו. כי היא כסותה לבדה, היא שמלתו לעורו, במה ישכב? והיה כי יצעק אלי, ושמעתי כי חנון אני." (שמות כ"ב, כ"ד- כ"ו)בדברי הכתוב ישנם שלושה נושאים: העזרה לעני ובפרט לעני הקרוב, איסור נשך וחיוב החזרת העבוט. חיוב זה מנומק אף הוא במצוקתו של הלווה. כל הפרשה מקבלת משנה תוקף על ידי האזהרה, שה' השומע אל אביונים, יריב את ריבם.
"וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו, גר ותושב וחי עמך. אל תיקח מאתו נשך ותרבית ויראת מאלוהיך, וחי אחיך עמך. את כספך לא תיתן לו בנשך ובמרבית לא תיתן אוכלך." (ויקרא כ"ה, ל"ה-ל"ז)מקומה של הפרשה בתורה בשורה של פרשיות המתארות את היחס לאדם הנמצא בדרגות שונות של מצוקה כלכלית, מעיד אף הוא, שתפקידה של ההלוואה לעמוד לאדם בשעת דוחקו, גם אם אינו נאלץ לחזר על הפתחים.
"כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ה' אלוהיך נותן לך, לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון. כי פתוח תפתח את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו. הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בלייעל לאמור : קרבה שנת השבע שנת השמיטה, ורעה עינך באחיך האביון ולא תיתן לו, וקרא עליך אל ה' והיה בך חטא. "(דברים ט"ו, ז-ט)מתוך הביטוי "העבט תעביטנו" ומתוך אזכור עניין השמיטה, אנו למדים שכוונת הכתוב להלוואה. אולם סגנון הדברים מכוון יותר לעזרה לעני מאשר לפעילות כלכלית. שני העניינים האחרים הקשורים בהלוואה לנצרך, איסור ריבית ואיסור החזקת העבוט, נזכרים גם בפרשיות אחרות בספר דברים.
"מצות עשה להלוות לעניי ישראל, שנאמר "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך". יכול רשות -תלמוד לומר "העבט תעביטנו". ומצווה זו גדולה מן הצדקה אל העני השואל. שזה כבר נצרך לשאול וזה עדיין לא הגיע למדה זו. והתורה הקפידה על מי שימנע מלהלוות לעני, שנאמר "ורעה עינך באחיך האביון". כל הנוגש עני והוא יודע שאין לו מה יחזיר לו, עובר ב"לא תעשה", שנאמר "לא תהיה לו כנושה". "(הל' מלווה ולווה א, א-ב)אבל מיד אחרי האזהרה למלווה, שלא יגבה ממי שאין לו לפרוע, עובר הרמב"ם לגישה הכלכלית וממשיך:
"כשיתבע המלווה הלוואתו, אף על פי שהמלווה עשיר והלווה דחוק וטרוד במזונות, אין מרחמין בדין, אלא גובין לו חובו עד פרוטה אחרונה מכל המיטלטלין שיימצאו לו. ואם לא הספיקו המיטלטלין, גובין מן הקרקע. "(שם, הלכה ד)נסתכל בקבוצת הלכות, שיסודן המשותף הוא הרצון "שלא לנעול דלת לפני לווין" ונראה את פעולתו של עקרון "לפנים משורת הדין" בהקשר חברתי-כלכלי רחב.
"מפני מה אמרו "בעל חוב בבינונית"? כדי שלא יראה אדם לחברו שדה נאה ודירה נאה, ויאמר "אקפוץ ואלוונו, כדי שאגבנו בחובי"... אלא מעתה, יהא בזיבורית! אם כן, אתה נועל דלת בפני לווין. "(גטין מט ע"ב)עריכתה של ההלכה כשיטה דדוקטיבית לכידה נתקלה בקושי בעת שיבוץ הלכה זאת בתוכה. שהרי כלל הוא בידי חז"ל שפירעון חוב על יד מיטלטלים כלשהם עדיף על פירעון על ידי קרקע, ואפילו קרקע עידית, כי "כל מילי מיטב הוא" (ב"ק ז ע"ב). ומן התורה למדנו, שהלווה הפורע חובו על ידי מיטלטלין, יכול לתת למלווה מה שירצה, ואפילו הגרוע שבמיטלטלים. ואם הרעים שבמיטלטלים עדיפים על קרקע, ואפילו עידית, מדוע יהיה רשאי הלווה לפרוע בבינונית? על כן מתמיהים דברי עולא:
"אמר עולא: דבר תורה בעל חוב בזיבורית, שנאמר "בחוץ תעמוד והאיש אשר אתה נושה בו יוציא אליך את העבוט החוצה" (דברים כ"ד, י"א). מה דרכו של אדם להוציא החוץ? פחות שבכלים. ומה טעם אמרו "בעל חוב בבינונית" ? כדי שלא תנעל דלת בפני לווין." (בבא קמא ח ע"א)התוספות מקשים על הסבר זה "אפילו פחות שבכלים מיטב הוא! "תשובת התוספות היא, שכשם שכשאדם מוציא כלים, דרכו להוציא הגרוע שבהם, כן כשהוא מוציא קרקע, דרכו להוציא הזיבורית (שם ד"ה להוציא). תשובת התוספות אינה מתחייבת מצד ההיגיון, אבל היא מתאימה להשקפה, שהתורה וחז"ל שמו לנגד עיניהם את טובת הלווה. לכן לא יכלה התורה לומר שהמלווה יקבל עידית, וחז"ל ראו צורך לשנות את דין התורה, בשני המקרים, מתוך דאגה ללווה.
"חכירי נרשאי כתבי הכי: "משכן ליה פלניא ארעא לפלניא והדר חכרה מיניה" (בבא מציעא סח ע"ב)כלומר, המלווים היו לוקחים במשכון את שדות הלווים וחוזרים ומחכירים את השדות לבעליהם. נמצאו המלווים זוכים, למעשה, הן בשדה והן בריבית. מבחינה פורמלית לא היה אפשר לעשות הרבה נגד נוהג זה. שינוי קטן בסדרי העברת השדה מהבעלים - הלווה - אל המלווה, דיו כדי להכשיר את העסקה. הקלות שבה מסכים התלמוד לנוהג זה מנומקת בעיקרון "שלא לנעול דלת בפני לווין". במלים אחרות, חז"ל חששו לחוקק חקיקה תקיפה יותר, פן יבולע לעניים. אולם ההלכה הפסוקה לא קיבלה את התקנה. כשרותה הפורמלית אינה יכולה להעלים את הסכנה שבה. והתלמוד מסכם "לאו מילתא היא".
לדעת ר' חנינא דבר תורה - אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה וחקירה, שנאמר "משפט אחד יהיה לכם" (ויקרא כ"ד, כ"ב). ומה טעם אמרו "דיני ממונות לא בעינן דרישה וחקירה"? כדי שלא לנעול דלת לפני לווין. (סנהדרין ג ע"א)התקנה שאליה מתכוון רבי חנינא מפשטת את ההליכים המשפטיים הקשורים בגביית חוב. הלווה יכול היה להתנגד לפסק דין אשר הוצא נגדו ללא חקירה ודרישה. אולם החיים הכלכליים מחייבים שגביית חובות לא תהיה כרוכה בסרבול משפטי. התקנה קובעת שהלווים ויתרו על זכותם. התקנה האחרת, המבוססת אף היא על העיקרון "שלא לנעול דלת לפני לווין", היא תקנה פילנתרופית מובהקת, לטובתם של יתומים ולשמירת העיזבון בידיהם. בקשר לדיני גביית חוב מן היתומים עלו שתי שאלות, שאפשר היה להשיב עליהן תשובה כלכלית טהורה וגם תשובה פילנתרופית. השאלה הראשונה היא : היש לגבות מן היתומים מן הזיבורית, כדבר תורה, או מן הבינונית, כדרך שגובים משאר לווים ? השאלה השנייה, חמורה מהראשונה, היא: אם נאמר, שבדרך כלל בעל חוב גובה מן היתומים מן הזיבורית, מה יהיה הדין אם הלווה התחייב בפירוש בשטר לפרוע מן העידית שבנכסיו. בשני המקרים נפסקת ההלכה לטובת היתומים, הם נדירים, אפשר להעמיד את ההלכה על דין תורה ולהגבות את בעל החוב בזיבורית בלבד. ויש בדיני יתומים יותר מאשר העמדת הדין על דבר התורה.
"נזיקין, דדינן מדאורייתא בעידית, איך הפקיעו חכמים דינם משום יתומים?" (גטין מח ע"ב ד"ה אין).שתי המגמות, הכלכלית, המבקשת להקל על המלווה לגבות את חובו, והפילנתרופית, המבקשת לנהוג לפנים משורת הדין כדי להבטיח את ממון היתומים, הביאו להתקנת כמה תקנות, ותקנות המתקנות תקנות, כפי ששניתן ללמוד ברמב"ם בפרק י"א בהלכות לווה ומלווה הלכות ח-י"א.
"אם אלוהיכם אוהב עניים הוא, מפני מה אינו מפרנסם?שאלתו של טורנוסרופוס לא היתה "מדוע אין ה' מפרנס את העניים ?" כי אם "מדוע ה' מרשה ליהודים לפרנס את ענייהם ?" ולא בלבד שהוא מרשה לפרנסם, אלא שהוא מצווה על כך. משלו של ר' עקיבא אינו עונה על השאלה בכל היקפה. אולי הוא מצדיק שה' מרשה לפרנסם, אבל אינו מצדיק את מצוות צדקה.
אמר לו: כדי שנינצל מדינה של גיהנום.
אמר לו: אדרבה, זו שמחיבתם לגיהנום. אמשל לך משל למה הדבר דומה. למלך בשר ודם שכעס על עבדו וחבשו בבית האסורין, וצווה עליו שלא להאכילו ולא להשקותו.
והלך אדם אחד והאכילהו והשקהו. כששמע המלך, לא כועס עליו? ואתם קרויין עבדים, שנאמר "כי לי בני ישראל עבדים" (ויקרא כ"ה).
אמר לו רבי עקיבא: אמשל לך משל למה הדבר דומה. למלך בשר ודם, שכעס על בנו וחבשו בבית האסורין, וצווה עליו שלא להאכילו ולא להשקותו. והלך אדם אחד והאכילהו והשקהו. כששמע המלך, לא דורון משגר לו ? ואנו קרויין בנים, שנאמר: "בנים אתם לה' אלוהיכם" (דברים יד, א). (בבא בתרא י ע"א)
"אלו דברים שאדם אוכל פרותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא" (פיאה א, א).בקשר למתן טעמן של מצוות חברתיות, מתחלקים בעלי הטעמים לשתי אסכולות, האסכולה הרציונלית-תועלתית, הקרובה לתפישה האנתרופוצנטרית, ולתפישה הדתית-מטפיזית, הקרובה לתפישה התיאוצנטרית. האסכולה הראשונה, שנציגה המובהק הוא הרמב"ם, אומרת שכל אדם המבקש את התועלת, במובן הרחב של המלה, מן הראוי שיקיים את המצוות החברתיות. התועלת הצומחת מקיום המצוות היא רבת פנים. לפעמים היא אישית, ולפעמים - חברתית, לפעמים חומרית, ולפעמים -רוחנית, לפעמים ישירה, ולפעמים - עקיפה. הצד השווה הוא, שכל מצווה חברתית של מתן לזולת - תועלתה בצדה, ללא כל קשר לחיי העולם הבא או לשכר הבא לו לאדם כגזירה מאת ה'.
"וצריך כל אחד, הן עני והן עשיר, לפי כוחו, להיות משועבד לקב"ה, רנטיי"ר בלעז, ליתן פרוטה או מחצה לשבוע, להיות חוק קבוע ולא יעבר, להראות שהוא עבד למקום". (ס' חסידים, מהד' ר' מרגליות, סי' ס)מההנחה שכל העולם הגשמי הוא בבעלותו של הקב"ה, אפשר להסיק גם מסקנה אחרת ביחס לצדקה. הרי האדם אינו מסתפק בזכות השימוש באוצרות של העולם הגשמי. נוסף על זכות השימוש הוא תובע זכות בעלות, השוללת מהאחרים את זכות השימוש. הוא עלול לשכוח שכל הנמצא בידיו, מה' בא לו. ולא כמתנה לצמיתות, כי אם כפיקדון, אשר יישאר בידו, כל עוד הוא ראוי לכך. הצדקה שאדם עושה עם הזולת היא דמי השימוש ברכוש, אשר רק ה' הוא בעליו האמיתי. הרכוש יישאר בידי האדם רק אם ישלם את דמי השימוש. הווה אומר: יפריש צדקה.
"מי שהקב"ה מספיק ונותן לעשיר עושר, והוא אינו נותן לעניים... באים העניים וצועקים לפני הקב"ה: "לזה נתת מה שהיה יכול לפרנס אלף, ולא עשה עמי טובה ! " ונפרע מן העשיר כאילו גזל עניים רבים. שאומרים לו: הספקתי לך עושר, כדי שתתן כפי השגת ידך עושרך לעניים, ולא נתת. אפרע ממך כאילו גזלת וכאילו כפרת בפיקדון שלי. כי על כן נתתי בידך העושר לחלק לעניים, ולקחת העושר לעצמך". (ס' חסידים, מהד' מקיצי נרדמים, סי' תתתקמ"ה)תפישה שלישית של הצדקה רואה בה אמצעי לרכישת זכויות. כדי לקרב שיטה זאת אל הדעת, מביא ספר חסידים הלכה הידועה ממסכת בבא קמא, אלא שהוא משנה בה פרטים אחדים, כדי לקרבה לדעתו של הקורא.
"הדר בחציר חברו שלא מדעתו, ויש בתים וחדרים שם ואין צריך להם לשום דבר, כגון שהם ריקים ואין דרים שם, ואיש טוב דר בהם - זה נהנה וזה אינו חסר, שאינו צריך מהם להשכירם לאחרים להיות שם. אם מקבל איש עני וטוב שם, לא יתכן שייקח ממנו שכר, כיון שאינו מזיקו ואינו מחסרו. ויהיה לו זכות". (ס' חסידים, מהד' מרגליות, סי' תתר"ן)זכות זאת, לא זו בלבד שהיא שמורה לו לאדם, אלא שהיא מכניסה רווחים, בדומה לעסקה. לצד התפישה שהצדקה היא תשלום בעד השימוש בפיקדון, באה התפישה האומרת שהצדקה עצמה היא פיקדון, המופקד בידי הקב"ה והנושא רווחים.
"הנותן צדקה לשם שמים, הקב"ה זורעה. כיצד? אם נתן להם כסף או שווה כסף או כל דבר שהוא הנאה לעני... הקב"ה זורעה בגן עדן וצומחת. וכן בכל שנה ושנה, וכן מיני מגדים, ונהנה מהם עולם הבא. שנאמר "כי כארץ תוציא צמחה וכגנה זרועיה תצמיח, כן ה' אלוהים יצמיח צדקה" (ישעיה סא, יא) (ס' חסידים, מהד' מקיצי נרדמים, סי' תתע"ט)ההנמקה האחרונה שונה מקודמותיה בכך, שאין היא מתארת את הצדקה כחובה, כי אם כדבר שכדאי לעשותו. בין החובה והכדאי נמצא הרצוי. בשעה שאדם מפריש צדקה, רצוי שיפרישנה לבני תורה. נטייה זאת הוצגה כבר בפרפרזה של הגמרא בבבא קמא, והיא ניכרת גם בדברים דלקמן:
"מי שיש לו נכסים הרבה, ויש לו בנים ובנות עשירים ועניים, יתן לעני יותר מלעשיר, לבתו עניה יותר מן העשירה, וללומד תורה ירבה".עידוד תמיכה חומרית ללומדי תורה תופס מקום כה נכבד בספרות המוסר וההלכה מימי התנאים ועד הדורות האחרונים, עד שאין להכילו במושג של צדקה. כשאדם מפריש לצדקה, הריהו מתכוון לעמוד לנצרך בשעת דוחקו. כשהוא מפריש ללומדי תורה, הריהו רוצה לשתף עצמו בקיום מצוות תלמוד תורה, השקולה כנגד כל המצוות. הנותן לעני רוצה שיחדל אביון מקרב הארץ, אבל הנותן ללומד תורה רוצה להרחיב גבול ישראל בתלמידים.
"מעשה בחכם אחד, שראה בחלום שנגזר על קרוביו להפסיד סכום כסף לטמיון. מה עשה? הוציא מהם את הכסף לצדקה וניצלו מהגזרה "(ויקרא רבה פ' לד, יב)....כוחה של כפרה למפרע חשוב ביותר, מכיוון שהוא מביא כפרה גם לאלה אשר אינם בחיים:
"מכל שבט התקבצו לקבור את יוסף בשכם ... כדי שתהיה כפרה לאבותיהם שמכרוהו." (ס' חסידים, מהד' מקיצי נרדמים, סי' תתצ"ד)חשובה ביותר היתה האפשרות לכפר על ידי צדקה על חטאיהם של אנשים שמתו מקרוב. באשכנז התהלכו סיפורים שונים על נושא זה:
"מעשה בחסיד אחד שהיה נודר בשביל הנשמות בשביל קרוביו, ואחר כך נודר הכל בסתם בשביל כל הנשמות. אמרו לו: למה אתה עושה כן? ואמר להם: מפני שיש מהם שאני נהנה בזכותו ולא אהיה כפוי טובה. ... מעשה היה באחד שהלך וטעה ביער ובלילה לאור הלבנה בא אדם אחד אצלו. והכיר אותו שהיה מת. והיה רוצה האיש הזה לנוס. אמר לו אותו שמת: "אל תברח ממני, כי לא אזיק לך. אני פלוני". אמר לו: "והלא אתה מת" אמר לו: "כן". אמר לו: "למה אתה הולך ביער?" אמר לו: "בשביל שדה פלוני שגזלתי, אין לי מנוחה ומיגעים אותי ביערות... ועתה אמור לאשתי שתחזיר לו". (ס' חסידים, מהד' מרגליות, סי' ק"ע)גם רעיון כפרה בדיעבד היה מקובל וחביב על העם. מי שנתחייב, ולא ידע שנתחייב והפריש צדקה בלי שהתכוון לכפר על חטאיו, מבטלים את גזר דינו. גם כאן אופיו של הסיפור מעיד על עממיותו של הרעיון.
"שני תלמידים של ר' חנינא יצאו לקצץ עצים. ראם אסטרולוגוס אחד ואמר: הללו יוצאים ולא יחזרו. כשיצאו, פגע בהם זקן אחד. אמר להם: זכו עמי. הרי שלשה ימים שלא טעמתי כלום. והיתה עמם ככר אחת, פרסו מחצה ונתנו לו. אכל והתפלל עליהם. אמר להם: כשם שקיימתם היום את נפשי, כך תתקיים היום נפשכם. יצאו בשלום וחזרו בשלום. והיו שם בני אדם ששמעו קולו של אסטרולוגוס. אמרו לו: ולא כך אמרת "שניים הללו כשיצאו, לא יחזרו". אמר: "יש כאן אדם שקרן, שאסטרולוגיה שלו שקר". אף על פי כן הלכו ופשפשו ומצאו נחש, מחצה בחבילה אחת ומחצה בחבילה האחרת. אמרו : מה דבר טוב עשיתם היום? סחו להם אותו מעשה. אמר: ומה אני יכול לעשות - ואלוהיהם של היהודים מתפייס בחצי ככר." (ירושלמי שבת פרק ו' הל' ט. ע"פ ספר האגדה)ולא רק ביחסים בין אדם לחברו ובין אדם למקום, אלא אף ביחסים שבין כנסת ישראל לקב"ה תופסת הצדקה מקום חשוב, כי שלא בפני הבית עשויה הצדקה להיות תחליף לקורבנות ולקרב את הגאולה. ובשעה שהתורה והנביאים מדגישים ותובעים צדק ומשפט, מדגישים חז"ל במדרשים וחכמי ימי הביניים בספרות המוסר את חשיבותה של הצדקה. הקו המהותי של צדקה, פעולה שהיא לפנים משורת הדין, הולך ומיטשטש. הצדקה נעשית חובה, והפרדוקס המושגי נעלם מהתודעה האישית והציבורית. אפילו אנשי המשפט המובהקים, הרמב"ם ובעל הטורים, כשהם באים לשבח את הצדקה, אינם נמנעים מלהוציא כתובים מידי פשוטם.
"ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה, שנאמר: "בצדקה תכונני" (ישעיה נ"ד, י"ד). ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה, שנאמר "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" (שם א, כ"ז). [רמב"ם, הל' מתנות עניים, ריש פרק י] ואומר: "שמרו משפט ועשו צדקה, כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להגלות" (שם נ"ו, א). וגדולה מכל הקרבנות, דאמר ר' אליעזר: גדולה הצדקה מכל הקורבנות, דכתיב (משלי כ"א, ג) "עשה צדק ומשפט נבחר לה' מזבח". (סוכה מ"ט:) [טור יורה דעה סי' רמ"ז]לפי פשוטם של הכתובים בס' ישעיה, אין כוונת הכתוב למתנות עניים, כי אם לצדק. שהרי בחלק המקביל של כל אחד מן הפסוקים מדובר על עשיית משפט או על הימנעות מעושק.