תמצית: המאמר סוקר את החיבורים העיקריים העוסקים בפרשנות קבלית על התורה, וכן ספרים העוסקים בטעמי המצוות, תוך דגש על גישות שונות בפירושים קבליים, ועל רקע כמה מהנחות היסוד של התפיסה הפרשנית קבלית. מילות מפתח: קבלה; פרשנות; טעמי המצוות; זוהר; רמב"ן; קבלה-קבלת האר"י; |
"תבין כי התורה היא כמו פירוש לשם יקו"ק ]=הוי"ה) יתברך. ותבין סוד תורת ה'"ותב רבי יוסף ג'י קטילה. במהותה היא זהה אליו. "התורה היא שמו של הקב"ה", כדברי רבי עזרא מגירונה, או כניסוחו של הזוהר: "התורה כולה שם קדוש עליון אחד". לעומתם ידוע ניסוחו של הרמב"ן, בהקדמת פירושו לתורה : "כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה". משמע, יש שידובר על שם אחד, ויש שידובר על מכלול השמות. מכל מקום, שם הוא דבר המגלה את זהותו הייחודית של פלוני, וכך אפוא תפקידה של התורה כשמו של הקב"ה. התורה היא מכשיר שבאמצעותו הקב"ה הביע את עוצמתו ומהותו. אכן, אלה היודעים לקרוא את התורה ברבדיה הפנימיים יותר עשויים לגלות בכל תג עולם שלם. שכן
"כל אותיות בצורותיהן ובחבורן ובפירודן ובאותיות עקומות ועקושות חסרות ויתרות קטנות וגדולות כתרי אותיות סתומות ופתוחות וסידורן הן סדרי עשר ספירות. לכך היה הצורך לספור האותיות והתיבות, וכתיב ולא קרי וקרי ולא כתיב, כי כולה בנין אלוהי חצובה בשמו של הקב"ה. ועל כן ספר תורה שחסר אות אחת או הותיר אות אחת פסול, לפי שאין זו צורת העשר ספירות".אולם דבר זה לא נמסר לכל אדם כי אם ליחידי סגולה, ובראש ובראשונה למשה רבינו.
"וכל הנמסר למשה רבינו בשערי הבינה, הכל נכתב בתורה בפירוש או ברמיזה, בתיבות או בגימטריות או בצורת האותיות, הכתובות כהלכתן או המשתנות בצורתן, כגון הלפופות והעקומות וזולתן, או בקוצי האותיות ובכתריהן".המבנה הבסיסי של האדם הוא תרכובת של גוף ונשמה. רעיון נפוץ בקבלה מוסיף, כי הגוף אינו אלא מעטה למהות האמיתית שלו - הנשמה החבויה בסתרי הגוף. אדם שנעשה בצלם ובדמות משקף את העליונים, ויש בהם אפוא נגלה ונסתר. וממילא אף התורה כן, כדבריו של הזוהר:
"כמה חביבים דברי התורה, שבכל מלה ומלה יש סודות עליונים... אף על פי שיצא ממנה סיפור סתם - ודאי לא בא להראות על אותו סיפור, אלא להראות דברים עליונים וסודות עליונים".שכן הכתוב לא נועד לספר דברי הדיוטות אלמלא רעיונות עמוקים יותר הגנוזים במילים. הסיפור הוא אפוא לבוש לגוף התורה, וגוף התורה אינו אלא המצוות, והנשמה היא היא התוכן האמיתי של התורה. וכפי שנאמר בהמשך הדברים בזוהר:
"הטיפשים שבעולם אינם מסתכלים אלא באותו לבוש, שהוא סיפור התורה, ואינם יודעים יותר ואינם מסתכלים במה שתחת הלבוש ההוא... [םלוא] החכמים, עבדי המלך העליון... אינם מסתכלים אלא בנשמה, שהיא עיקר הכל, תורה ממש".הווה אומר, התורה במהותה גונזת בתוכה אין-סוף של משמעויות מאחר שהיא מביעה את האין-סוף. דבר זה בא לידי ביטוי בהלכה:
"לא ניתן ספר תורה לינקד, כדי שנפרש כל תיבה ותיבה בכל עניין שאנו יוכלין לקרותה"כי משניקדת את המילה צמצמת את ריבוי תכניה ומשמעויותיה, וייחדת אותה למשמעות מוגבלת אחת.
"שכל נשמה ונשמה יש לה חלק בתורה מה שאין לחברתה. והעניין, כי התורה ונשמתן של ישראל הם עניין אחד ובחינה שווה... והתורה היא שורש הנשמות, לכן יש כנגדה ס' ריבוא פירושים אשר כפי כל אחד מהפירושים משם נתהווה שורש נשמה אחת מישראל. ולעתיד לבוא כל אחד ואחד יקרא וידע כל התורה כפי הפירוש המגיע לשורשו... והעניין, אחר שכל נשמה ונשמה יש לה בחינה ידועה בתורה, א"א שתתגלה ע"י זולתו אלא ע"י אותה נשמה תגלה אותו הפירוש".לאמור, יש ששים ריבוא פירושים כמניין הנשמות, ולכל אחד יש פירוש אישי המתאים לו, שאותו עליו לממש. וכך נמצא בספרים שונים הדורשים את המילה "ישראל" כנוטריקון : יש ששים ריבוא אותיות לתורה. ממילא עולה כאן המשוואה בין ישראל והתורה. אף אפשר, כדברי הרמב"ן בסוף הקדמתו לפירושו לתורה, שהתורה נקראת היום לפי חלוקת מילים נתונה. אולם עקרונית אפשר שהתורה תתחלק בצורה שונה, שכן, כאמור, היא גונזת בתוכה אין-סוף היגדים. חלוקה שונה זו אפשר שתתרחש בעתיד. במובן מסוים זו תהא "תורה חדשה", שאליה רמז הנביא "מאתי תורה תצא". אולם כדי למנוע לזות שפתיים כותב מקובל אנונימי, בתקופה הסמוכה לגירוש:
"יודיע הקב"ה ע"י משה תורה חדשה, ר"ל סודותיה".ולדעתי, יש בכך עוקץ משולש כלפי הנצרות :1) משה רבינו הוא שיודיע תורה חדשה, ולא דמות אחרת. 2) הודעה זו תתרחש לעתיד לבוא, ועדיין לא באה לעולם. 3) לא תוכן חדש נועד לתורה זו, אלא חשיפת סודותיה, שהיא כשלעצמה, כמובן, מפעל עצום.
"שאין האדם יוצא ידי חובתו לגמרי בעסק המקרא והמשנה והאגדה והתלמוד בלבד, אלא הוא מחויב לעסוק בכל יכולתו בסתרי תורה ובמעשה מרכבה, כי אין הנאה להקב"ה מכל מה שברא בעולמו רק בהיות בניו למטה עוסקים ברזי התורה להכיר גדולתו ויופיו ומעלתו. כי בפשטי התורה ובסיפוריה ובדיניה ובמצוותיה בהיותם כפשטם אין בהם שום היכר וידיעה לידע את בוראם ית'. אדרבה, יש בהם מצות וחוקים שאין הדעת סובלם, וכל אומות העולם מונין את ישראל ואומרים להם וכי מה התורה הזאת אשר צווה אלוקיכם אתכם דברים שנראין כחידות ומשלים".ולא רק שחייב לעסוק בסוד, אלא שהקב"ה מחבב חידושים ממין זה, ככתוב בזוהר:
"באותה שעה שדבר תורה מתחדש מפי אדם, אותו דבר עולה ומזדמן לפני הקב"ה, והקב"ה נוטל אותו נושק לו ועוטר אותו בשבעים עטרות".ואם לא למד ע"פ דרכי הפרד"ס, חייב להתגלגל ולהשלים את חוקו, כפי שקובע רבי חיים ויטאל (למשל, בראש "שער המצות") בשם רבו האר"י. דברים אלה עשו רושם, ותמצא הדים רבים לכך. למשל, ר' יצחק כרשני, מקובל בתוניס במאה השמונה-עשרה, כותב בספר דרשותיו על התורה:
"וצריך ג"כ לחדש בתורה חידושים כפי הפרד"ס שהם כנגד ד' אותיות... כמ"ש האר"י זלה"ה בעץ חיים, כדי שמן החידושים של הסוד יבואו השמים החדשים בעתיק יומין".
"דע וראה מה אשיב שואלי דבר בכתיבת פירוש התורה, אבל אתנהג כמנהג הראשונים, להניח דעת התלמידים יגעי הגלות והצרות, הקוראים בסדר בשבתות ובמועדים, ולמשוך לבם בפשטים ובקצת דברים נעימים, לשומעים וליודעים חן ]=מקובלים)... ואני הנני מביא בברית נאמנת והיא הנותנת עצה הוגנת לכל מסתכל בספר הזה לבל יסבור סברא ואל יחשוב מחשבות בדבר מכל הרמזים אשר אני כותב בסתרי התורה, כי אני מודיעו נאמנה שלא יושגו דברי ולא יוודעו כלל בשום שכל ובינה, זולתי מפי מקובל חכם לאוזן מקבל מבין, והסברא בהן איוולת"וכו'. עם זאת, שומה עלינו לשים לב, שפירוש קצר זה נכלל ע"י הרמב"ן עצמו בפירוש שנועד לציבור רחב.
"ויש לעשות סמך לשורש הדברים האלה מן המקראות, דכל הסוד מושרש בתורתנו הקדושה".הפירושים האמורים על הרמב"ן נכתבו בידי המקובלים הבאים: רבינו בחיי בן אשר, רבי יצחק דמן עכו, רבי שם טוב אבן גאון ורבי יהושע אבן שועיב. בהקשר לכך מתגלה עובדה מעניינת, והיא שתלמידים אלה מצטטים משמו של רבם פירושים לדבריו של הרמב"ן, ורבם זה אינו אלא התלמודי הגדול, הרשב"א, שהוא עצמו היה תלמיד הרמב"ן, ונהג כמוהו בהצנעת דברי הסוד, ואילו לתלמידיו הורה גם תחום זה, והודות לנאמנותם לרבם ציטטו בשמו, ואנו זכינו להכיר גם פן זה של אישיותו של ר' שלמה בן אדרת. לצדם נזכיר את רבי מנחם מריקנטי, המזכיר תכופות את הרמב"ן, וממילא מפרשהו, אם כי אי-אפשר להגדירו במיוחד כפרשן הרמב"ן.
"יש מהם ]ממפרשי [הרותה דרך הפשט רודפים, ויש מהם לדרך המדרש נכספים, ויש בוחר דרך השכל וחכמי המחקר המתפלספים, ויש בני עליה במסילה העולה בית אל, עיני לבם צופים רוו נפשם מדשן ויאכלו נופת צופים, נכנסו ברואה ולפנים מן הצופים, והשיגו השורש והענפים. על כן ראיתי לחלק באור ספרי זה על דרכים אלה כולם, למען יהיה לכל ושחלקים נשלם בארבעה מעלות סולם, לעלות מן הנגלה אל הנעלם".קל להבחין שבדברו על הדרך הרביעית, שאף לא כינה אותה בשם מוגדר, הוא האריך את הדיבור מתוך הערצה גלויה. אכן, בהמשך הוא מכנה דרך זו:
"דרך ה', הדרך ישכון אור, מסלול ודרך לנפש באור החיים לאור, בדרך הזה אטיף ואזה מרמזי האיש משה [ן"במרה=] מופת הזמן... הוא הורה לנו את הדרך אשר נעלה בה ובדרך אמת הנחנו... פעם אבאר ופעם ארמוז ויצא כברק מלפני כי ממחצב החכמה העליונה נחצב... המה חכמי התורה אשר באו בתוכה לפני ולפנים רזי עליונים צפונים, והשיגו בחדרי הכתוב סודות נשגבים".הווה אומר, אף הוא ביקש לנהוג בפירושו הקבלי בדרך של הצנעה, "יצא כברק". למעשה, גם בתחום הקבלי דבריו כתובים בהרחבה. פירוש זה, כאמור, נשען רבות על הרמב"ן, ולמעשה פירש את דבריו הקצרצרים והסתומים. פירוש זה שנכתב בסרגוסה בשנת נ"א (1291), זכה להשפעה עצומה, ולפי אחת העדויות "הוא מצוי אצל כל בר ישראל". בקהילות מסוימות, כמו בתימן, בטריפולי ועוד, קיימים חוגים קבועים ללימוד "רבינו בחיי" בעיקר בשבתות. ממילא הוחדרו לציבור רחב הרבה מסודותיה וערכיה של הקבלה. חיבורו של רבי יצחק דמן עכו, מקובל בן העיר עכו שגלה לספרד ופעל בסוף המאה השלוש-עשרה וראשית הארבע-עשרה, הנקרא בשם "מאירת עיניים", לא נדפס אלא בימינו. הוא מצוי בכתבי-יד רבים. אך לרוע המזל נדפס בשנת תשל"ה, ובאופן חלקי, על פי כתב-יד מן המשובשים ביותר. ואילו בשנת תשמ"א ראה אור במהדורה מדעית בידי עמוס גולדרייך. ביאור זה הוא כולו על טוהרת הקבלה, וכתוב בצורה, יחסית, מובנת. ריד"ע משתמש במקורות מגוונים, ודן בעניינים רבים. התוכן העשיר והמידע הרב הגלומים בספר אף סייעו בידי החוקרים לחשוף צפונות ולפענח נעלמים.
"והנני מפרש כוונתו בקצרה כמו שקבלתי בעניין זה" (ז ע"ד).ויותר מזה מעניינים דבריו בפרשת וישב:
"ושמעתי כי גם הרב ז"ל היה מסופק בעניינים רבים מזה ]עניין הגלגול הנרמז במעשה הייבום) ונשאל עליהן ואמר כי אינו יודע. והנני כותב בו כלל העניין ולא אכניס עצמי בפרטים כי יאריך הכתיבה וגם כי אינן מחוורין אצלי כל הצורך. ואכתוב מה שקבלתי בכלל מפי מורי נר"ו יותר בקצרה שאוכל בעזרת השם" (י ע"א).ברם, חשיבות עצומה נודעת, כמובן, ליצירה הקלאסית של ספרות הקבלה, שאף זו לא נכתבה אלא בדמות פירוש לתורה. ספר הזוהר, שנתחבר בספרד בסוף המאה השלש-עשרה בידי רבי משה בן שם טוב די-ליאון, הוא ביסודו פירוש לכל חמשת חומשי התורה, אם כי הפירוש אינו כולל את כל הפסוקים. הפירוש מקיף, וכדרך ספרות המדרש נכתב בדרך אסוציאטיבית, מרחיב והולך ודן בנושאים מרובים. אין לך כמעט תחום מחיי האדם שלא מצא בו ביטוי. הזוהר הוא אפוא ספר יסוד המביע השקפתו הקבלית בלשון סימבולית אופיינית ובאמצעות פירוש לפסוקי התורה. מכאן אתה למד כיצד קורא המקובל בתורה, מהו עולם הערכים שלו, ומהי דרך ביטויו. יש להוסיף, כי הספר נכתב ברובו ארמית, ואין די בידיעה שוטפת של שפה זו כדי להבין את לשונו הסימבולית ואת רעיונותיו. פירושים שונים נכתבו לספר, והם בנויים ברובם על קבלת האר"י המאוחרת.
"להשפעתו של ספר הזוהר בדור חיבורו פנים שונות. היו מקובלים שקבלו יצירה זו כמדרש עתיק והפכוהו לאחת מאבני היסוד של תורתם ]כמו הריקנטי[; אחרים קבלו את תורת ס' הזוהר וניסו אף לחקות את לשונו, כפי שעשו זאת ר' יוסף הבא משושן הבירה ור' יוסף אנגלינו. ]וכן) בעל ס' תיקוני זוהר ורעיא מהימנא... אך התרחק במידה רבה מתורתן הקבלית של הזוהר. בדרך מיוחדת הלך ר' דוד בן יהודה החסיד. ספר הזוהר הוא בלי ספק בין עמודי התווך של שיטתו, אך אין השפעת הזוהר על חיבורי ר' דוד עניין של קליטה סבילה. ר' דוד הוא בין הראשונים אשר פירשו חלק מתוך ס' הזוהר, ואולי הוא אף ראשון המפרשים".אכן, באשר לקשריו עם הזוהר התעוררו במחקר שאלות שונות, אך אלה חורגות מתחום ענייננו. בין חיבוריו הרבים נמצא את "מראות הצובאות". אם כי לפנינו כולל הספר פירוש מפרשת אחרי מות ואילך, יש רגליים לדבר שראשיתו אבדה (ועדיין שרד פירושו לפרשת תרומה). הפירוש קושר יסודות מדרשיים וקבליים. דברים הרבה הוא שם בפי רבי חייא, ואחרים, מעין מה שמוצאים אנו בזוהר. החלוקה לפרשיות היא לפעמים מלאכותית. יש עניינים שהוא קוטע באמצעם וכביכול מתחילה פרשה חדשה (למשל, סוף עקב ותחילת ראה). יש בו מקורות שונים מן המאה הי"ג, מן הזוהר, שחובר זמן קצר לפניו, ומשל עצמו. הפירוש ידוע בכתבי-יד, וראה אור הדפוס לראשונה במהדורתו המדעית של דניאל מט. לפי הידוע לנו, מקובל זה נדד למרוקו, ואכן, ספרו זה (ואחרים) מצוטט אצל חכמיה.
"דע איש המעיין מאשר התחילה התורה במילת בראשית, חכמי דתנו צללו במים אדירים למצוא דבר חפץ והעלו בידם אבני כדכוד ואקדח צרורות בשמלותם, ספיר גזרתם. כי המלה מאוד נכבדת כוללת דברים רבים ונכבדים במעשה בראשית ומעשה מרכבה, גלות עליות וגלות תחתיות. ואם באתי לפרטם מספיק כגרגר וקורט של חרדל לים המלח. אמנם לא אכחד דברי קדוש אף אם אחד מאלף מצאתי להאיר עיני המעיינים את אשר הרזים הקדמונים גלו, ומאלוהי איעזר".למשל, כבר בתחילת פירושו לתורה הוא דן בספר הבהיר, ספר יצירה, ואח"כ דן באות ב' הפותחת את בראשית, ומעלה כמה וכמה פירושים. מדור הגירוש מספרד ייזכר פירושו של רבי אברהם סבע. מוצאו מספרד, גלה לפורטוגל, ולאחר שאיבד את כל רכושו, ובכללו כתבי-היד של חיבוריו, נאלץ לנדוד לצפון-אפריקה. כאן שיחזר מחדש את פירושו לתורה, שקראו "צרור המור", ונדפס כעבור זמן קצר בונציה בשנת רפ"ב-ג. בחיבור זה משולבת הקבלה בצורה אורגאנית בתוך פירושיו. רעיונות ומנהגים שונים נזכרים בו, שהוא מהווה לפי שעה מקור קדום ביותר על אודותם. הזוהר מוזכר רבות, אם כי הוא מעיד שאין תחת ידו הספר "כי נגזל ממני". לכן, לפעמים, הוא משער בלבד שדברים מסוימים שהוא מזכיר נמצאים בזוהר. ר"א סבע זכה למעמד מכובד, ואף פירושו מצוטט רבות במזרח (גם בתימן ואפגניסטן) ובאירופה כאחד.
"חומרנו עכור... ואין לנו פשט הדברים וסיפורם".כלומר, לא נוכל אלא להסתפק ברובד הפשט. אבל לפי הנאמר בזוהר:
"לית מלה זעירא דלית בה כמה אורחין ושבילין ורזא דחכמתא עלאה ]=אין דבר קטן שאין בו כמה אורחות ושבילים וסוד החכמה העליונה)"לפיכך
"לא יסתפק האדם בפשט לבד, אלא שצריך לטרוח אחרי רמזי הדברים ואחר סודם".ומצד שני, הוא מדגיש:
"שלא יסתפק בדרשות ובדרך הסוד ויניח הפשט כמו התורמוס, כי הפשט לא יופשט, שגם הפשט יש לו צורך".כלומר, הוא מחייב שילוב של פשט וסוד כאחד, עם החשיבות הרבה שהוא מעניק לסוד. אף הוא נשען על מקורות קבליים שונים, ובעיקר רבינו בחיי, הזוהר וריקנטי. כן הוא מזכיר את "ספר התמונות" (ו ע"ד) ומשתמש בו גם בלא להזכירו במפורש. פעם אחת הביא גם בשם האר"י:
"... וזהו תוספת שבת. כן מצאתי כתו' בשם מוהר"ר יצחק אשכנזי ז"ל ה"ה"(פרשת תשא, קמ ע"א). מבין הפשטנים הוא מזכיר את רש"י.
"ולהיות קשה על השכל האנושי להשיג מה סדר השכל האלוהי בחכמתו הנפלאה בתורה ומה שנכלל בה מההלכות ואגדות ומדרשות סודות, הכל נמסר למשרע"ה על פה ומשה מסר ליהושע"וכו'. ועל-ידי שיטות הפרשנות מסיקים חושפים המקובלים את האמיתות הרבות, תוך הישענות על קבלת הקדמונים.
"כתבתי וקיבצתי על יד על יד זעיר שם זעיר שם את אשר הבינותי - מהם ישוב הכתובים דרך עיון בשיעור הדיבור עצמו דרך פשט, ומהם דרך דרש, ומהם דרך רמז, ומהם דרך סוד בדרך נסתר ונגלה לעיניים לו. ולפעמים אמשוך בקשת הסופר בפשטי הכתובים בדרך משונה מדרשת חז"ל, וכבר גיליתי דעתי שאין אני חולק ח"ו על הראשונים אפילו כמלוא נימה, אלא שהרשות נתונה לדורשי תורה לעובדה לזורעה... [םלוא] רק לדבר הלכה... לא ישנו. גם שלא לבדות מדעת אנוש דברים חדשים אשר לא שערום נוחלי תורה מפה אל פה אלא על פי הקדמותיהם אשר קבלו".לאמור, ניתנת חירות מופלגת לפרשן, אך על יסוד הנחות מסורתיות. בעושר מחשבתו יכול הוא להעלות פירושים מגוונים סביב כל פסוק.
"דע כי רשות לנו נתונה לפרש משמעות הכתובים בנתיבות העיון ויישוב הדעת, הגם שקדמונו ראשונים ויישבו באופן אחר".אכן, פירושיו משוטטים ברחבי עולמות העיון, ויסודותיהם הקבליים אינם תמיד גלויים, אך הם משופעים ביסודות נוספים, וכל כך מפני שביסודה התורה נושאת משמעויות אין-קץ. בדומה לו ייזכר רבי יעקב אבוחצירא, אף הוא ממרוקו (נפטר בתר"ם), אם כי פחות מעמיק ממנו. ר"י אבוחצירא בונה דבריו בעיקר על-פי קבלה, וקבלת האר"י בפרט. בספרו "מחשף הלבן" (ירושלים תרנ"ב), הכולל דרשות וביאורים על התורה, אנו מוצאים עיונים מגוונים, ובמיוחד ע"פ קבלת האר"י. למשל, פירושו למילה "בראשית". תחילה הוא מוצא גימטרייא הממציאה לו דרוש קבלי-פילוסופי. לאחר מכן גימטרייא אחרת שנותנת לו רעיון בנוי על קביעה לוריאנית. ושוב גימטרייא הבנויה על היסודות הקבליים סביב "טעמים, נקודות, תגים ואותיות" (=טנת"א). ולאחר מכן שוב גימטרייא המכניסה אותנו לעולמה העמוק יותר של קבלת האר"י.
"והקב"ה יעזרני ויחייני ויזכני להשלים ספר זה ולכתוב בו טעמים ממה שהורוני בעלי הפשט והרמז והדרשה והקבלה הנקראת דרך סוד ר"ל סתר ועמק הדברים".ברצוני לסקור עוד חיבור אחד, הפעם מבגדאד. משפחת חיים הייתה משפחת רבנים מפורסמת בבגדאד, ותפסה עמדת מנהיגות. הנודע ביותר בהם הוא רבי יוסף חיים (נפטר בתרס"ט), מקובל פורה מאוד. בהקדמת חיבורו הנפוץ "בן איש חי" הוא כותב:
"ואשר חנני השי"ת בחסדו הגדול לחדש איזה דבר ע"ד הפשט או הדרש או הרמז הייתי רושם את החידושים למזכרת. וכבר בשנת תרכ"ד הדפסתי מחידושי בס"ד ספר אחד קטן הכמות על חמשה חומשי תורה וקראתיו בשם 'אדרת אליהו'. והנה מאותו זמן ועד עתה תהילות לאל יתברך נתרבו אתי חידושי תורה ממה שחנני השם, ולהיות כי אזהרה שמענו מפי סופרים ומפי ספרים דחייב אדם להדפיס ספריו בחייו, נתעוררתי להביא לבית הדפוס חידושי תורה בדרך דרש ורמז... ברם צירפתי עם החיבור הזה הלכות פסוקות".הווה אומר, צורך פנימי (או אפילו הוראה המצויה בספרים) של הפצת מעיינות חכמה, הביא להדפסת ספריו, וכולם עניין להם בדרש ורמז כאחד. פירושו "אדרת אליהו" כולל אפוא הרבה דרושים שעניינם קבלי מובהק, ובמיוחד בולטת תורת הגלגולים הלוריאנית. ואילו בספרו "בן איש חי" נוספו גם הלכות. עכ"פ ניכר שהקבלה, ובעיקר זו של האר"י, תופסת בהם מקום חשוב מאוד, ואפילו ההלכות נושאות גוון קבלי, והן מוכרעות בשעת מחלוקת בהתאם עם עמדת הקבלה. כידוע, ספר זה זכה לתפוצה רחבה והשפיע על הליכות חייהם של רבים מבני המזרח. כדאי להוסיף, כי רמזים קצרים יותר על פסוקי התנ"ך בכלל, ואף למאמרים מן הש"ס, הם עניינו של ספרו "מדרש אליהו".
"הרסו הריסות הנגלות, והנסתרות יחזרו ויבנו ההריסות בנין חזק".המחבר מרחיב בדבריו, תוך שהוא מלקט מדברי מקובלים שקדמוהו, נושא ונותן בהם ומעבד אותם. התפרשותו של המחבר על פני תחומים רבים בעת הדיון בוודאי גרמה להיקפו הנוכחי. למשל, הפסוק הראשון בבראשית נידון מכמה פנים. תחילה נדרשה הב' של "בראשית".
"נפנה לפן אחר, למה ננקד הב' של בראשית בשני נקודות זה על גב זה והוא הנקרא שב"א".ושוב
"נפנה לפן אחר, בראשית נתחבר עם א"ק ועלה בחשבון אחד לו' שהאצילות כולה אחד... נפנה לפן אחר, בראשית הנגלה והנעלם עולים י"ח אותיות... כנגד י"ח עולמות.. נפנה לפן אחר, למה ב' בראשית גדולה... שאלו מתיבתא דרקיע מקב"ה, מהו ראשית. א"ל חכמה" וכו'.לפעמים, כמו במשפט האחרון שצוטטה רק ראשיתו, כתובים הדברים בצורת דו-שיח.
"ופן אחד מדרך פשט שנמשך לצד קבלה"(מצווה מ"ח). ויש שיכתוב "על דרך הקבלה", וסמוך לאחר מכן: "על דרך הקבלה הפנימית" (מצווה כ"ח). ואין ענייננו כאן להיכנס לפרטי ההבחנה. סביב 1300 נכתבו שני חיבורים חשובים. האחד הוא חיבורו של רבי מנחם מריקנטי, אף הוא נקרא "טעמי המצוות", שנדפס כמה פעמים אך שלא במלואו, ובשנת תשל"ה נדפס מחדש, כנראה בשלמות. החיבור השני הוא "רעיא מהימנא", שנזכר לעיל. חיבור זה נכתב כחיקוי לספר הזוהר, ע"י מקובל אנונימי. הוכח כי מחברו אינו מחבר הזוהר בשל סתירות בגופי תורה. גם הסגנון אינו זהה. נוסף לכך, כתבי-היד המוקדמים מעולם לא שילבו את רע"מ בתוך הזוהר, וכנראה מתוך שלא היה כך לפניהם. בדפוס משולב חיבור זה בעיקר בשני הכרכים האחרונים של התורה.
"ואנו צריכים ע"י תפילותינו והמצוות מעשיות אשר אנו עושים למטה לגרום זווג בזעיר ונוקביה... ובכל יום ויום מתבררים ניצוצים וחלקים מהם מדרגה אחר מדרגה כפי כוח תפילותינו ומעשינו בעת ההיא ועולים ומתחדשים. וכך אנו עושים בכל יום תמיד עד גמר בירור... ויתוקנו הכל, והסיגים שבהם הקליפות יישארו למטה בבחינת הרע... נמצא כי המלאכות הם הוראות היות הדברים צריכים תיקון ע"י מעשינו למטה... כדי לתקנם ולבררם וללבנם אנו צריכים לטרוח ולעשות כל המלאכות ע"י מצות מעשיות שיש בהם - בעת הזריעה שדך לא תזרע כלאים, וכן עד"ז ]=על דרך [הז בכל מלאכה ומלאכה".דורות של מקובלים וחסידים שבאו לאחר מכן הושפעו מספר זה במידה רבה מאוד.