תקציר: במאמר מובאת סקירה על דמותו של פילון, אשר חי בתקופת זוהרה של יון, והשפעת תרבותה ניכרת בדבריו ובהנהגותיו. עם כל זאת, מציין המחבר, כי פילון מתפאר בעם ישראל ובייחודו על פני העמים האחרים. מילות מפתח: פילון. |
"ריבון העולמים לא נשמח למפלת האויב, כי חוקיך הקדושים נטעו בלבנו רגשי אנוש, אך מודים אנחנו לך באמת על אשר עמלת וחסת עלינו, והמתקת לנו את הצרות הארוכות והתכופות" (מנחם שטיין - פילון 35).ראו מה בין בני לבין חמי!
"המצווה הזאת נתנה לא בלבד כדי למנוע את האדם משוד וחמס בענייני קרקעות ותחומי נכסים, אלא היא מתייחסת גם כן לשמירת מנהגי אבות, כי המנהגים הם חוקים בלתי כתובים ותורות הראשונים אינם חרותים על עמודים ולא על נייר, אשר עש יאכלהו, כי אם בלבות חברי עדה אחת (היהודים). כי מן היאות שהילדים יירשו לא רק את נכסי אבותיהם, אולם גם את מנהגיהם, שהרי במנהגים האלה התחנכו וגדלו משחר ילדותם, ולא יזלזלו במנהגים אלה מפני שלא נאמרו להם בכתב, שכן מי שמקיים את המצוות הכתובות אינו ראוי כל כך לשבח, היות והוא נרתע רק מפני הלחץ וירא מפני העונש, ואילו השומר את המנהגים שאינם כתובים, הריהו מראה את גודל נפשו, ומשום כך זוכה לתהילה" (מנחם שטיין, פילון, 10).על קביעת כבוד אם ואב בסוף הלוח הראשון משני לוחות הברית, שואל פילון: מדוע נקבעו כבוד אב ואם בדברות הראשונות הדנות במצוות בין האדם למקום, והרי המצווה הזאת נראית יותר קרובה לחובות בין האדם לחברו? ומשיב:
"ההורים עומדים על פי מהותם על קו הגבול בין התמותה ובין האלמות שבקיום. פעולת הלידה מקרבת אותם לשאר בעלי החיים שגופם כלה, והיא גם משוה אותם לאלוקים בורא הכול. ידעו נא אלה (שאינם מכבדים את הוריהם) שיעמדו לפני שני בתי משפט, האחד הוא משפט אלוקים על חוסר יראת שמים, שלא כבדו את אלה שהביאום מאי-מציאות למציאות, והשני - משפט הבריות על אי היותם אנושיים" (תרגומו של בלקין בסורא, ד').הד"ר בלקין מביא דברים דומים ממדרשי התנאים בארץ ישראל (כגון מכילתא לשמות, פרק כ').
"ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו" (ויקרא, כ"ו, י').הכוונה בפסוק הזה היא שלא נמאס בתורות שנתיישנו מרוב הזמן שעבר עליהן. נשתדל לקרוא את הכתבים של הדורות הקדומים, ולבקש ידיעות על העם (היהודי) מפי זקנים היודעים את העתיקות, ונוסיף דעת על אנשים ומעשים מאז. ההיסטוריה של יון משכה את ליבו. הירודוטוס ספר על העבר בסגנון מפליא, ופילון מתגעגע על היסטוריה כמו זו של עם יון. חבל שפילון בעצמו לא כתב את דברי ימי עמו והשאיר את הדבר ליוסף בן מתתיהו, שהלך שבי אחרי הרומאים.
"בראשית השנה הטבעית, בחודש האביב, צוותה התורה לאכול מצות, זכר לדרישת המוסר של התאמת החיים לחוקי הטבע, שכן המצה היא סמל למתנות הטבע, בעוד שהחמץ מורה על תוצרת מלאכותית שאינה מקבילה לטבע" (חוקים מיוחדים, ב').פילון אינו מסתייג מן הטעם שנתנה התורה, אך הוא מוסיף נופך משלו בהשפעת חכמי יון כי התורה מתאימה את חוקיה לזמני הטבע.
"האדם הנוטה לתאוות הוא מושפל, משתכר ואוכל יותר מדי. הסם הוא בשיניו כמו אצל הנחש".השוה את דבר? הרמב"ם בהלכות דעות. גם הרמב"ם דורש את הפסוק "שומר פיו ולשונו (מאכילה גסה) שומר מצרות נפשו":
"ורוב החולאים שבאים על האדם אינם אלא... או מפני שהוא ממלא בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים" (ד')."אדם" - מסמל את השכל, "חוה" - מסמלת את החושים, הנחש - הוא הסרסור בין השכל ובין התאוות. זהו היצר הרע הגורם לגירושם של האדם ואשתו מגן העדן.
"האדם שאינו כולו ביד החטאים יוכל לשוב ולחזור אל המידות הטובות אשר שולח מהן, כמו איש החוזר לארצו. אך מי שחטאיו מרובים, איומי העתיד אינם פוסקים עד עולם. הוא מושלך למקום הרשעים לסבול ייסורים מבלי הרף" (הכוכבים).כמו דרשני ארץ ישראל שואל גם פילון, מדוע פותחת התורה את ספור בריאת העולם במלה "בראשית"? אך אין תשובתו דומה לזו של דרשני ארץ ישראל. בהשפעת חכמי יון רואה פילון שהתורה היא ביטוי לחוקי הטבע שנקבעו מששת ימי הבריאה, ועוד טעם שעל ידי קיום המצוות יוכל האדם להיעשות כאזרח העולם כולו (שטיין - ק"ט).
"אין ה' חפץ בקורבנות כי הכל שלו הוא, הוא שמח כי אנשים אוהבים אותו. מאנשי קדש הוא מקבל ברצון אפילו מנחת שעורים. הוא מקבל את שירי התודה, אפילו אם התפילות נאמרות בלי מלים. אזנו של ה' מקשיבה" (חוקים מיוחדים).המזבח הוא נשמתו של האדם המלאה מצוות. על המזבח הזה אש תמיד יוקדת - זהו השכל. אנו צריכים להימנע מעשות רע כי ה' קרוב אלינו. פילון מדגיש את חולשתו של האדם. גם הגוף אינו שלנו. מי יודע מה היה הגוף טרם שנולד האדם, ומה יהי סופו אחרי מותו? איפה הוא התינוק? איפה הוא הנער שהייתי פעם? מאין באה הנשמה? הנשמה תיפרד מאתנו בעל כורחנו. האם הדבור הוא שלנו, הלא מחלה תעצור את לשוננו מדבר (מחלת השתוק). יש לנו אך הזכות להשתמש במתנות אלה שזכינו להן ולכן עלינו להשתמש בהן כהוגן. רוב האנשים אינם מבינים זאת, ולכן הם עצובים כאשר חייהם מגיעים לקצם (הכרובים). דברים אלה מזכירים את "מה אנו ומה חיינו". פילון לא פחד מסוף החיים, הוא דורש את הפסוק "... כי לי הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי" (ויקרא כ"ה, כ"ג):
"כל אחד מאתנו בא לעולם כמו שאדם בא לעיר נכריה ובה עליו לבלות את ימי חייו הקבועים. יש עוד מובן לפסוק הזה, ה' הוא האזרח, ואנחנו רק תושבים אנו. אשרינו שאנו נחשבים בעיניו כתושבים - זה אין חלקו של הכסיל" (הכרובים).העולם הזה נועד לביקור - דומה למדרשי חז"ל "העולם דומה לפרוזדור". (המאמר הזה הושמט במאמרו של ד"ר בלקין).
"כי על כן היהודים באים בים וביבשה לאלפים ורבבות, מערים רבות ממזרח ומערב, מצפון ודרום אל בית המקדש. הוא משמש להם מקלט משותף שאנן, וחוף מבטחים מפני החיים הסואנים. טרודי הדאגות, פה הם מקוים למצוא מרגוע לנפשם, ולבלות בנעימים זמן מה, ולהיכנס ולפרוק מעליהם עול הטרדות המעיק עליהם משחר ילדותם. מלאי תקוות טובות מקדשים הם את ימי המנוחה, אשר אליהם נשאו את נפשם, למעשים טובים ולעבודת אלוקים. אנשים אשר לא ידעו איש את רעהו מקודם, מתקשרים בקשרי ידידות. ובשעת הקרבת הקורבנות והנסכים נוצרת אצלם התמזגות ההשגות מתוך איחוד שלם" (תרגומו של שטיין, פ"א).כדאי לציין כי פילון איננו מזכיר שנשמעו דברי תורה מפי גדולי הדור. הטעם הוא שפילון לא הבין את השפה העברית ואולי גם לא את השפה הארמית שבה דברו חכמי הדור.
"זהו עונש על הבעל שהתייחס בבוז אל אשתו הראשונה".פילון מסביר טעם תקיעת שופר בראש השנה שהשופר בא להזכירנו על דבר שלום. מלחמה תמידית נמשכת בטבע ובעולם. וה' הוא העושה שלום. כפי הנראה הסתמך פילון על הפסוק:
"ויתקע יואב בשפר וישב העם מרדף אחרי ישראל..." (שמואל ב', י"ח, ט"ז).פילון שואל מדוע נאמרו עשרת הדברות בלשון יחיד? לומר לך שהיחיד הוא שקול כנגד כל העולם. (השווה את דברי רבותינו מדוע נברא האדם יחידי? סנהדרין ל"ז). הדברים יתקבלו אם יאמרו ליחיד, אך יהיו מוסחים מדעת אם הדברים מכוונים לקהל גדול. כל יחיד יאמר, הרבים כבר יוציאו אותי. נימה פסיכולוגית דקה נשמעה בדבריו. ועוד טעם שהמלכים יבינו איך להתייחס אל העניים. אם הקב"ה פונה אל היחיד, על אחת כמה וכמה צריך המלך לפנות אל היחיד, שהרי המלך בעצמו הוא בשר ודם. פילון הרבה לדבר דברי מוסר אל העשירים ויחסם העלוב אל העניים, בעניין הלוואה בריבית. פילון מאיים על המלווים כי אם תהיה הרבית מופרזת יפסידו גם את הקרן. פילון מבקש מאת האדונים להתייחס ברחמים אל עבדיהם. כמו שהאדמה צריכה לנוח אחת לשבע שנים כך צריכים העבדים לנוח פעם בשבוע. שמיטה דומה לשינה של אדם. ובאופן זה מגנה פילון את המוכסים הגובים את המסים ביד חזקה. הוא מזכיר את העובדה שהמוכסים מבזים את המתים מתוך צפייה שקרוביהם ישלמו את חובותיהם. ומעיר הדרשן כי זוהי שטות.
"אנשים רגועים אף אם יאריכו ימים עד לזקנה מופלגת, מתים הם בהיותם מחוסרי חבור אל החיים של המידות הטובות. אנשים ישרים, אפילו אם נפסק חיבורם אל הגוף, חיים הם לנצח".לכמה מן השומעים שאינם מקשיבים אל,דבריו המפוזרים בדעתם אמר פילון "הסכת ושמע", הכוונה היא גם אל הנשמה. ישנם השומעים ומחשבותיהם מרחפות על פני עסקיהם הפרטיים ועל ענייני משפחה, דברים שמוטב להסיחם מהדעת בשעת הדרשה (בלקין). פילון כתב בסגנונם של ר' יונה החסיד ור' יהודה החסיד את דברי המוסר האלה:
"המלט בן אדם מגופך, שהוא בית כלא, בכל כחך ומאודך, המלט מכל התענוגים אשר הם שומרי בית הכלא, המלט גם כן ממושגי החושים שהנך משועבד להם. השפעתם של אחרים היא גדולה אפילו אם הם אינם מדברים. אוזניהם ועיניהם מושכות אותך לדברים שהם אוהבים. הוה נאמן לעצמך, ואז תתענג על דברים טובים שהם שלך" (הגירת אברהם).
"עשם עיקר, ואל תעשם טפל, שלא יהא משאך אלא בהם, שלא תערב בהם דברים אחרים כפלוני. שמא תאמר למדתי חכמת ישראל, אלך אלמד חכמת האומות, תלמוד לומר "ללכת בהם" ולא ליפטר מתוכן".אפילו אם נאמר ש"פלוני" הוא פילון בהפוך אותיות, אוי לו שנזכר בדרך זו. לא רצו החכמים אפילו להזכירו בשמו, משמע שלא היו מרוצים ממנו. (Journal Biblical Lit. 53) הראיה השניה בשאלה אם פלוני הוא ראוי לעולם הבא, אינה מתקבלת על הדעת. הם ידעו שפילון היה שומר מצוות ומכבד את התורה. בין כך ובין כך חטא פילון שלא כתב את דבריו בעברית ולא בא זכרו בספרות היהודית. כך הוא עונשם של כל אלה הכותבים את מחקריהם בשפות לועזיות.