תוכן המאמר: 1. תחושת השליחות ופרייה א. רקע היסטורי ב. "עושה חדשות, בעל מלחמות" ג. שני נתיבים ד. הזיקה שבין תורה לציונות 2. התפתחות הרעיון הלאומי במשנת הרב ריינס ובמפעליו: אוטופיסט, מבשר ומחולל א. המושג "מבשרי הציונות" וניתוחו ב. מרובד "האוטופיסטים" אל רובד "המבשרים" ג. זיקת הרב ריינס אל ר' צבי הירש קאלישר ד. יסודות מודרניים של השקפה לאומית ה. מרובד "המבשרים" אל רובד "המגשימים" ו. הופעתו של הרצל ז. התבטאויות אפולוגטיות ח. ועידת מינסק ט. עמדה חינוכית של פתיחות ונכונות להתמודדות רוחנית מילות מפתח: הרב ריינס, מבשרי הציונית, הרצל, ועידת מינסק. |
"בשער הראשון מדובר מהרעיון של ישוב א"י בכלל ומהתנועה הציונית והתייסדות המזרחי בפרט, ובשער השני מדובר מהישיבה הגדולה שיסדתי בע"ה פה. שני המפעלים האלה הם יקרים בעיני מאוד וחביבים לי ביותר, כי עוד מימי נעורי לקחו את לבי שבי וכל מעיני היו בהם"."שני המפעלים האלה" - יסודה של תנועה לאומית רחבה, ויסודו של מוסד חינוכי בעירו - כרוכים כאן כאחד; שניהם חביבים על מייסדם, וחביבותם, כפי הנראה, שווה. מכאן אתה למד עד כמה דומיננטי היעוד החינוכי באישיותו. פעילות למען הארץ ויישובה ופעילות למען העם וחינוכו - כרוכים זו בזו. כך, כאשר הופיע הרב שמואל מוהיליבר על הבימה הציבורית, נפגש עמו הרב ריינס, הצעיר ממנו כמעט כימי דור, והציע לפניו תכנית רחבה, הכורכת כאחד התיישבות בארץ-ישראל עם ייסוד מוסדות חינוך בה (ס' לידא, עמ' 95). תכנית זו נראתה לרב מוהיליבר "פנטסטית" מדי (י' בן-נון: הרב יצחק יעקב ריינס, תולדותיו ופעולותיו; חוברת בהוצאת ה'מזרחי', ורשה, [בלא ציון שנת ההוצאה], עמ' 13), ולא יצאה אל הפועל. לאותה תכלית עצמה - יסוד ישיבה גדולה בישוב החדש ההולך ונבנה בארץ ישראל - התכתב עם הרב קוק, הצעיר ממנו לימים. הרב קוק הוא אשר פנה אל הרב ריינס, כאל אחד מ"גדולי עמנו אשר בחו"ל" (אגרות הראי"ה, כ"א, ירושלים תש"ג, עמ' ק"כ), ובידעו את שאיפותיו ואת הגיגיו - ההולמים את אשר לו עצמו - הריהו מביע את מחויבותו לקשט ישיבה זו "בכל דרכי הידור פנימי וחיצוני, ולקחת כל חלק טוב מכל מקום שידנו מגעת לנטע בקרבה". הוא גם מזמין את הרב ריינס לפעילות משותפת במימושו של אתגר זה: "ע"כ הבה נתקשרה נא יחד, ונצא לעזרת ה' בגיבורים". דומה, שהפעם היה זה הרב ריינס שראה את התכנית כדמיונית מדי, והיא לא נתממשה. הדבר היה כבר בעת זקנתו, ובעת התבססותה של ישיבתו הגדולה בלידא. בישיבה זו ראה הרב את התגשמות חלומותיו בתחום החינוך, ולא ראה את העברתה לארץ-ישראל כתכנית מעשית. תכנית כזו אמנם הוצעה לרב ריינס - כשנה לפני מכתבו האמור של הרב קוק - על ידי מרדכי בן הלל הכהן. הרב ריינס משיב לו במכתב ארוך ונרגש:
"ההצעה כשהיא לעצמה היא אידיאל יפה, קוסם ולוקח את הלב... אבל אין לו אחיזה בחיים... לא כן יסוד ישיבה מודרנית בחו"ל, לה ישנו יסוד בחיים ההוים... להכשיר את הלבבות לקראת האידיאלים העתידים..." (מכתב מיום כ"ג באייר תרס"ז; ארכיון מרדכי בן הלל הכהן, בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי).הצמידות של פעילותו הציונות ופעילותו החינוכית של הרב ריינס היא שמשכה אליו צעירים רבים, שביקשו להסתופף בצילו. בוועידה השניה של "המזרחי" בלידא (אדר תרס"ג), הופיעה משלחת של תלמידי הישיבות הגדולות בליטא, וביקשה לייסד ישיבה חדשה, אשר יורו בה גם לימודים כלליים, ואשר תלמידיה יוכלו לעסוק בגלוי גם בטיפוח הרעיון הציוני, עיסוק שנאסר עליהם בישיבות רבות (ס' לידא, עמ' 107). ואכן, הצעתם נתקבלה - הוועידה החליטה על ייסוד הישיבה, והתפקיד הוטל על הרב ריינס.
"השקפה מוצקה הייתה לו להרב ריינס, כי כל מי שלמד לדעת את תורת היהדות הטהורה והצרופה וכל מי שמסתכל בעיניים פקוחות אל פרשת ימי חייו של העם העברי... אי אפשר לו שיבדיל כבר בין ההכרה הלאומית ובין המסורה הדתית, ואין מקום להשניות והחצאיות שבלב. מתוך השקפה זו מצא למיותר להכניס את הישיבה לתחומה של המפלגה המזרחית".מדברי הרב ריינס עצמו על נושא זה ניתן ללמוד, שהכנסת "הישיבה לתחומה של המפלגה" - לא זו בלבד שהוא מיותר, אלא הוא אף מזיק, שכן יש בו משום פגיעה בכבודו העצמי של החניך (שני המאורות ח"ב, ש"ב, עמ' 14): "אחד מתנאי החינוך בהישיבה הזאת הוא, להשריש בלב התלמידים מהכרה עצמית... שיש לכל אחד להתגאות בתורתו מעין הגאון הלאומי". היינו: הישיבה צריכה לטפח את כבודם העצמי של חניכיה, שיישאו בגאון את נס התורה והלאום כאחד.
"בשלבים מסוימים של תהליך ההגשמה מתקרב הכוח החברותי המרתק של הציונות לדרגתם של התנועות הדתיות בראשית גילוייהן" (שם, עמ' 269).
"ידוע שחובת המתפלל לכוון גופו כנגד ירושלים... ולא יספיק הרושם והרמז וכו' לזה הוצרך כל אדם מישראל לעשות הסכמה קבועה בלבו לעלות לדור בארץ ישראל ולהשתוקק להיות זוכה להתפלל שם" (הרב צ"ה קלישר, תרכ"ו, דך כ"ב בע"א).כעבור כשנתיים-שלוש, בראשית העשור הבא, מתחילים להסתמן בגישתו של הרב ריינס יסודות של השקפה לאומית מודרנית: הוא שולח מבטו אל סיטואציה ריאלית מדאיגה, הלא היא יחסו העוין של הצאר הרוסי אל היישוב היהודי שברוסיה, וכוח עמידתו הדל של היישוב היהודי הזה. שכן, מצד אחד הלכה והחריפה בשנים אלה המדיניות הריאקציונית של אלכסנדר השני, ומצד שני חלה הידרדרות דתית ולאומית בקרב רבים מצעירי ישראל (אטקס: ר' ישראל סלנטר וראשיתה של תנועת המוסר; מאגנס תשמ"ד, עמ' 274-273). סיטואציה זו מעוררת בלבו של הרב ריינס כאב עמוק על "שפלות מצבם" של ישראל, והוא כורך את מצבם זה עם ההידרדרות האמורה. צעירים אלה - טוען הרב, "המשחיתים אשר עמדו להשחית את כרם ישראל" - אינם חשים את "רוח ההרגש הלאומי", היינו, אותה גאווה לאומית המאפיינת את ישראל יותר מכל אומה (כ567, דף נ"ח ע"ב).
"אמר ר' יהושע בן לוי, אמר להם הקב"ה לישראל, אתם גרמתם לי להחריב את ביתי ולהגלות את בני, היו שואלים בשלומה ואני מוחל לכם, דכתיב שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך". את משמעותו של מדרש זה מבין הרב קלישר על פי דרכו:והנה, זה לשון הרב ריינס:
"ירצה, אם בכל לב תשאלו ותבקשו שלום ירושלים, אז ישליו אוהביך... אם יהי' עיניך ולבך אל אדמת קודש אז יבקע כשחר אורך... שלא יזח מחושן לבך כוסף רוחך על הר ציון... זה סיבה לראשית גאולה לארץ הקדושה, אשר לאט לאט תצמיח קרן ישועה".
"רק אחרי שבנ"י יכוננו מיתרי רצונם ומחשבתם, אור חדש על ציון יאיר בשוב ה' את שבותנו" (מקוה ישראל, בתוך: "בית המדרש: "בעריכת מ"י ברדיטשבסק, תרמ"ח עמ' 70).יסוד משותף זה בהגותם של שני האישים - התניית הגאולה ברצון ובכוסף של העם אל הארץ ובהשתדלותו הפעילה להגשמת רצון זה - אינו ממצה את הדמיון בהלך מחשבתם. להלן כמה טיעונים נוספים המודגשים על ידי שניהם.
"אין לך קץ מגולה מזה שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל" (כ585, ח"ב, כ"ה-כ"ו).נקודה נוספת המודגשת על ידי שני האישים היא ראייתם את יד ההשגחה בעובדה, שהארץ לא נתנה את יבולה בכל אותן מאות שנים שישראל לא ישב על אדמתו. ושוב, ניכר ההבדל בתקופה ההיסטורית שבה נאמרו הדברים: רצה"ק מצטט בשנות השבעים של המאה הי"ט את הפסוק מיחזקאל, ודורשו לעניינו - "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו וגו' - אכן רק לעמי ישראל כאשר קרבו לבוא"; היינו, רצה"ק מקווה שהארץ - אשר עדיין שוממה בזמנו - תיתן פריה לעם ישראל כאשר יחל בקרוב לעבדה; ואילו הרב ריינס - בשנות השמונים - כבר רואה את השינוי המהפכני, והוא מתפעם ממראה עיניו:
"הארץ חכתה רק על בניה 'אחרי כי עד העת ההיא לא נתנה את יבולה כאלו כבשה בקרבה כל כוחותי' לבלתי להשביע בהם זרים" (שם, שם).
"תחת אשר שרפו את היהודי על מוקד ברגעים אחדים עתה יניחו לו ספוגין של צמר" (כ581, דף נ"ה ע"ב).בנושא זה נוקט הרב ריינס עמדה ריאלית ומפוכחת, לא רק מול עמדת רצה"ק, אלא גם מול עמדתו של ר"ש מוהליבר, שנוסחה כדלהלן:
"כי בעזר ה' הוסר העול... ובדרך כלל ברוב מדינות אירופה הננו עומדים על גרם המעלות ורק עוד מדרגה אחת או שתים וגאולתנו תהיה בלי ספק" (ספר שמואל, הוצאת הסתדרות המזרחי, ירושלים תרפ"ג, עמ' קנ"ה).דומה, שניתן להסיק בדרך כלל: בעוד שהרב קאלישר נחשב "מבשר" בפעילותו הציונית בלבד, ואילו בשאלות מחשבה של הזמן ניתן לראות בו שמרן (י' כ", תשמ"ג, 290-289) - הרי דמותו החדשנית והמקורית של הרב ריינס ניכרת בתחומי הגות ופעילות רבים ומגוונים, ובמיוחד בשני מפעליו שתוארו לעיל.
"הזדעזעות המוני העם היהודי בשנים אלה היתה גם הזדעזעות של יקיצה לאומית, חברתית ומדינית. והביטוי הראשון של הזדעזעות זו היה, כידוע באותה תענית ציבור, שבעצם הכרזתה ובדרך ביצועה היה חלק רב לדור הצעיר, אשר השתתפותו הפעילה בעצרות התפילה בבתי הכנסת הייתה בה משום הפגנה לאומית רבת רושם".והנה, אף שרואה הרב ריינס במהפך זה בלבם של צעירי ישראל את יד ההשגחה, אשר מתערבת לעת הצורך במהלך ההיסטוריה על מנת להשיב בנים לגבולם - אינו נותר פסיבי בציפייה להמשך פעולתה של אותה "יד", אלא מצטרף בכל מאודו לאותה "יקיצה לאומית", כביטויו של דינור, ומתגייס במלוא התלהבותו למען "הרעיון הקדוש של א"י" (כ583, דף ב ע"א). פעילותו בתענית הציבור האמורה נזכרת לעיל, ובאותה שנה דרש שתים עשרה דרשות "במר רוחו". טיעוניו בתקופה זו מעמידים אותו בשורה אחת עם חלוצי "ההתמרדות בגורל היהודי", כביטויו של דינור בהמשך המובאה שלעיל. בכרך כתב היד כ 585 טוען הרב ריינס את הטיעונים הבאים (ח"ב, דפים כ"ה-כ"ו):
הנכנע לעול השיעבוד תחת ידם של שליטי האומות עלול לאבד את תחושת חירותו; הנוטל את גורלו בידו ופונה ציונה פורק את עול השעבוד, והריהו בן חורין בעבדו את אדמתו או בעיסוקו "בחרושת המעשה"; ההרגל הרווח במשך הדורות בקרב יהודי התפוצות לעלות ארצה על מנת למות בה ולהיטמן באדמה - הרגל מגונה הוא, שהרי כל מאמרי חז"ל המדברים בשבח הארץ מכוונים אל החיים.בהתגייסותו זו למען רעיון שיבת ציון חש הרב ריינס את פעמי "הקץ": "אין קץ מגולה מזה" - הוא מצהיר, בהתפעמו ממראה עיניו, שהארץ החלה לתת פרייה לבניה, כמתואר לעיל.
"הלאומיות הישראלית בצורתה האלוהית" שונה היא "מסתם לאומיות" (אגרות הראיה תש"ג, עמ' נ"ב)האחרונה עלולה לגרור עמה "שפל מוסרי", בעוד הראשונה חובקת הן את המוסר החברתי, הן את חירות הפרט. קרבה רבה ניכרת בין רעיונותיו של הרב קוק לאלה של הרב ריינס, וצדק אליעזר שביד בהעירו, שהרב ריינס "הקדים את הרב קוק בביסוס תיאולוגי רחב של הציונות הדתית (תיאולוגיה לאומית ציונית בראשיתה - על משנתו של הרב יצחק יעקב ריינס; בתוך: מחקרים בקבלה, בפיל' יהודית ובספרות המוסר והגות מוגשים לישעיה תשבי במלאת לו שבעים וחמש שנים; מאגנס תשמ"ו עמ' 690).
ראינו בהכנסיה הכללית, עד כמה גדלו הרבנים, עד שאפשר היה להם להיות למורי הוראה גם בתורת הסבלנות לכנסיה כלה... אולי אפשר להם להחליט ברוב דעות של הכנסיה הכללית בעזרת רבים מהמרכזים (=מאנשי "המרכז", בין "המזרחי" ל"פראקציה") שהיו מסכימים לנוסח כזה; אבל המזרחים ידעו כי הנצחון הזה יעלה לציונות במחיר רב, במחיר השלום... והנה החרדים התרוממו מעל לנצחון גרוע כזה... וחרדת קדש שררה בבית, עת קרא ראש המזרחים, הרב ריינעס, את הקריאה הגדולה: 'ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום!' (מתוך כתבה החתומה בכינוי "איש יהודי", "המליץ", גל' 198, י"ב באלול תרס"ב).לשתי גרסאותיו של לוז יש, אפוא, רגלים; אך דומה שקיים טעם נוסף, עמוק יותר,שניתן לחשפו בין השיטין של אותו "מכתב חמישי", ואף להסיקו מתכונות-נפשו של הר"ר ומגישתו הכללית. מן העניין הוא, בהקשר זה, לעקוב אחרי התייחסותו של הרב ריינס להשקפות אחד-העם.
"הפכו בזה את הלמוד התלמודי, לאמר: אומות העולם קרואים אדם ואין אתם קרואים אדם... ובני ישראל התחילו להתיפות, לשנות לשונם ובגדיהם, לאהוב זמירות יפות בבתי תיאטראות ובבתי כנסיות... אבל ב'אהלו' פנימה נשאר 'היהודי' מה שהיה: עבד עם כל התכונות התלויות בשם זה, אשר דבקו בו בימי גלותו" (על פרשת דרכים, ירושלים תש"ז, עמ' נ).ביקורתו זו של אחה"ע את תחושת-העבדות מקבלת אצלו את ביטויה בשני כיוונים - פנימי וחיצוני. בפנותו אל עמו, הריהו מוכיחו על חקיינותו והתבטלותו בפני האומות; בפנותו אל האומות, הריהו מוכיחן על חרפתן אשר חרפונו: "הם מתעשרים מדלותנו, מתמלאים מחורבננו ולנו הם אומרים: כמה שפלה אומה זו ... גם את א-להינו לקחו להם עמים רבים, ואותנו יחרפו כל היום לאמר: 'איה א-להיכם?'" (שם, עמ' קע").
"לתקן את בתי הספר הנמצאים ברשותנו... כי יקנו בנינו ידיעה הגונה ונכבדה בתורתנו... את עמם ואת רוחו... את מוסרנו הלאומי הטהור... ועל צור מחצבתם גאותם... וגם את ההשכלה הכללית יקנו להם בנינו כשהיא בנויה על יסוד לאומי וציוני" ("מכתב חמישי", עמ' 6).אמנם, אין הרב ריינס כותב דברים אלה משם עצמו, אלא מציג את "דברי המצדדים השונים בזכות החינוך" - אך מנימת הדברים עולה הזדהותו עם תוכנם. הרב ריינס גם מאמין בכוחו של "המזרחי" להתמודד התמודדות רוחנית עם העמדות השונות מעמדתו הוא; הוא מבקר את הסתגרותם של החרדים, אשר "יבדלו כלה מעל קהל הציונים ויסגו ממנה אחור", ועל אשר "אבדו את אמונתם בכחם" (שם, עמ' 3). לולא נסיגתם זו היו מהווים רוב מכריע בתנועה ציונית, אשר היא "מין חומר היולי העלול לקבל כל צורה שהיא ואין הדבר תלוי אלא בתכונת העובדים בו" (שם, שם).