תוכן המאמר: א. הלכה ואגדה בתורת הרב ב. הרב בתשובותיו א. "משפט כהן" ב. "דעת כהן" ג. הרב ב"אגרותיו" תמצית: המאמר מתאר את אישיותו של הרב קוק, המשלב את תחומי התורה השונים למכלול אחד. מילות מפתח: משנתו של הרב קוק, הלכה ואגדה, תשובות הרב קוק. |
"רוח הנבואה הוא מלא תפארת אידיאלית, ורוח ההלכתי מלא גבורה מלכותית, מעשית. תיקון העולם הוא דוקא כשמתייחדים שני הרוחות יחד והם משפיעים ומושפעים זה מזה" ("אורות הקודש", עמוד כ"ד),ושוב:
"ההלכה והאגדה צריכות הן להתאחד זו עם זו. ההכרח המביא לעסוק בשתיהן יחד, מוכרח הוא להביא גם כן את ההתאחדות הרוחנית שלהן. מה שמרגיש העוסק בהלכה כשנכנס באגדה, וכן להיפך, שהוא נכנס לעולם אחר, נוטל את החלק היותר גדול של ההפרייה הרוחנית, הבאה מתוך מנוחת הנפש, שיסודה באחדות הפנימית. הננו קרואים לסול מסלות כאלו בארחות הלימוד, שעל ידיהן ההלכה והאגדה תתחברנה חיבור עצמי... והתחלת צעדנו על ככר ההלכה והאגדה תגרור אחריה המון חיבורים והרמוניות לאין חקר" (שם, עמודים כ"ה-כ"ו).והולך הרב ומתאר בחזון רוחו כארוכה את "המון החיבורים והרמוניות": "איחוד החבוי והגלוי", "הכמוס הגמור בגלוי", "מהגלוי הפרטי לסתר הכללי", ועוד ועוד. במקום אחר מבחין הרב הבדל ביסודו של איחוד זה בין תורת ארץ ישראל לזו שבחוץ לארץ.
"יסוד הפלפול והחידוש שבא"י אפילו בהלכה, בנוי בעיקרו מעוצם עומק היסוד הרוחני של חפץ אדון כל עולמים יתעלה שמו הנמצא בכללותה של תורה ומזהיר ומבהיר בכל מצות והלכה... ערך חכמת היראה, האמונה והעבודה, הרחבת המוסר וחכמת החיים, עם עמקה של תורה וגדולתה באורח גאוני אמיתי, הוא מפולג ומחולק בחוץ ומוכרח להיות מפולג" ("אגרות הראיה", מכתב צ"ו),רעיון זה הוא מפתח בהרחב הדיבור במכתב אחר (ק"ג). החכמה והנבואה שתיהן יש להן ערך להלכה ("...וזקנים לנביאים"). "חכמת האגדה", שהיא "חכמת הלב והרעיון, וכל ההלכות המרובות התלויות בדעת ובמחשבה נובעות ממנה", שרשה היא הנבואה. ונבואה זו היתה "מעולם פועלת גם כן על הליכות תורה שבעל פה" ("ג' נביאים עלו עמהם מן הגולה" - זבחים, ס"ב, א').
"ואפילו אם נאמר שאין גומרים הלכה על פי נבואה, מכל המקום פועלת היא על סידור הלימודים, על כן בארץ ישראל, שהיא מקום הנבואה, יש רושם לשפע הנבואה בסדר הלימוד, וההבנה היא מוסברת תוך השקפה פנימית ואין צריך כל כך אריכות בירורים, והיינו אוירא דארץ ישראל מחכים..."בבבל, שאינה ראויה לנבואה (מועד קטן, כ"ח א'), לא היה מספיק הקיצור ויש צורך באריכות דברים. תולדותיהן של החכמה והנבואה - ההלכה והאגדה. תורת המעשים ותורת הדעות. ולפיכך יש חילוק בין הבבלי להירושלמי בסוגיית זקן ממרא בסנהדרין, בפירוש "דבר" האמור בפרשה. הבבלי מפרש: "זו הלכה"; הירושלמי - "זו אגדה". בסדר לימוד הנסמך על שרשי הנבואה וסעיפיה, ההלכות עם האגדות מתאחדות, מה שאין כן בסדר לימוד שבחוץ לארץ, שאינה ראויה לנבואה, הדעות והאגדות אינן שייכות להלכה ולא עליהן נאמר "לא תסור". ולפיכך, משראה הרב, שהגיע "עת לחננה" ואתחלתא דגאולה, "הנשמה של כנסת ישראל עומדת להתנער בארץ חמדה ואנו צריכים להוסיף לה אומץ ועוז", הכיר בכל נחיצותה של ההרגשה "שיש בתוך האגדה תמיד תמצית הלכתית, וכמו כן בהלכה תוכן אגדי פנימי" וכי על כן "חייבים אנו להבליט מאד את ההתוודעות של אלה שני הכוחות בצורה מתוקנת, שכל אחד יבסס יותר את תוכן חבירו" ("אורות הקודש", עמ' כ"ז).
"...ובזה נבין את ההלכה, שאין דין ירושה במשוח מלחמה: "יכול יהא בנו של משוח מלחמה משמש תחתיו כדרך שבנו של כהן גדול משמש תחתיו, תלמוד לומר..." (יומא, ע"ב ב'), וכן פסק הרמב"ם (כלי המקדש, פ"ד) שכל הממונים והשררות מעמידים בנו או הראוי ליורשו תחתיו, מלבד משוח מלחמה. מה נשתנה? אלא שמשוח מלחמה כל תפקידו הוא לערך של חיי שעה ולכן אין בו הגדר של ירושה, שעניינו הוא ההמשך הנצחי".והרב המשיך:
"ובזה תתיישב קושיה עצומה שהקשו המפרשים. בסוף תענית שנינו בברייתא, ש"בת מלך שואלת מבת כהן גדול, בת כהן גדול מבת סגן ובת סגן מבת משוח מלחמה". הרי שסגן גדול ממשוח מלחמה. ואילו בסוף הוריות מפורש, שמשוח מלחמה קודם לסגן (וראה בהגהות הריעב"ץ וחידושי הרש"ש בתענית שם). עכשיו יובנו הדברים. בעצמותו אמנם משוח מלחמה חשוב יותר מסגן, אבל שם, בתענית, הרי המדובר הוא לא על המשוח והסגן עצמם, אלא על בנותיהם: בתו של מי קודמת. ובמשוח מלחמה הרי אין דין של ירושה, שאיננו אלא בגדר של "חיי שעה" ואין כוחו וקדושתו נמשכת ממנו לבניו. ולכן בת סגן חשובה מבת משוח מלחמה".יפים הדברים כשהם לעצמם ויפים היו שבעתיים כשיצאו משובצים במערכת מסודרת של רעיונות מבוססים. לא זכיתי יותר מזאת הפעם להיות מיסב ב"שלש סעודות" של הרב. אבל אלה, שהיו רגילים ליהנות מזיו תורתו באותן מסיבות יודעים לספר, ששילובי הלכה ואגדה היה דבר המצוי בתורותיו (וראה "שמועות ראיה", ירושלים תרצ"ט, עמודים ע"א, ק"ז ועוד).
"היה רגיל להבליט בשלהבת קדשו בסדר ההגדה של פסח: ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר, שההוצאה את עצמו מן הכלל הישראלי היה העושה את הכפירה בעיקר" ("לשלשה באלול", עמוד כ'). "האידיאליות הרוחנית אינה יודעת ממהות הפירוד כלל. היא מכירה רק את הכללות ואת האחדות.... החמרנות הגופנית היא עושה את הפירוד בין הנושאים שבמציאות" ("אורות הקודש", עמוד תס"ט).השקפת עולמו מתוך הסתכלות בשפופרת של הכלל מבצבצת ועולה מכל כתביו ואמרותיו - ואף בחידושיו בהלכה מצאנוה. ב"משפט כהן" (סימן קכ"ד) הוא מבאר את היום טוב שעשו חכמים כשנצחו את הצדוקים, שאמרו יחיד מתנדב ומביא קרבן תמיד ("איתוקם תמידא". מנחות, ס"ה א'). הצדוקים לא הודו שיש בכללות כנסת ישראל קדושה מיוחדת מה שלא נמצא בכל עם ולשון, שכל אומה עיקר הקיבוץ שלה הוא כדי להיטיב להיחידיים הפרטיים, אבל הכלל מצד עצמו ואין לו מציאות עצמית, ונמצא שערך הצבור כלפי אומות העולם היא בבחינת שותפים... אבל באמת לגבי ישראל ציבור ושותפים הם שני מושגים, כדמשמע מסוגיה וממשנה דתמורה י"ג א': אין הציבור והשותפין עושין תמורה, מפני שיש בציבור של ישראל קדושה ומציאות כללית, שאינה נערכת כלל כלפי החלק של כל פרט, ובשביל כך קרבנות ציבור צריכין להיות משל ציבור דוקא, והיינו טעמא דרבנן דבבא מציעא קי"ח א', דחיישי שמא לא ימסרם יפה יפה, אם היה די קנין של שותפין בציבור בישראל, אז לא היה שייך לומר כאן מסירה יפה יפה, אכן כיון שצריכים דוקא קנין של ציבור, שהוא כללי, וצריך שכל רוחני לציירו, על כן חיישינן שמא לא יתפוס את הענין ולא ימסרם יפה יפה". מוסיף הרב לבאר שם, שגם קדושת תורה שבעל פה באה מפני קדושת הכלל, כמו שאמרו בעבודה זרה (ל"ו ב'), שבגזירות חז"ל צריך שיהיה "הגוי כולו". יש, אגב, להעיר, שהחילוק בין ציבור לשותפין מפורש יוצא מהרמב"ן על התורה, פרשת ויקרא ("שאם יתנדבו רבים להביא עולה עולת השותפין היא, מה בין שנים המשתתפין בקרבן ובין עשרה ואלף שנשתתפו בו, אכן קיץ המזבח הבאים מן המותרות וכו' לפיכך היא עולת ציבור"). ומעניין: הגאון הרוגאצ'ובי ז"ל, לדרכו, כתב אף הוא, שבבני נח אין גדר ציבור וכלל והם כולם, מנקודת ההלכה, פרטים נבדלים (ראה "צפנת פענח", מהדורא תניינא, דף י"ג, שהביא כמה מקורות דבר). הרי זה מתאים לדברי הרב.
"שני דברים יש בעולם ואני אוהבם בלבבי אהבה גמורה, ואלו הן תורה וישראל, אבל איני יודע איזה מהם קודם, אמרתי לו: בני, דרכם של אדם אומרים התורה קדמה, שנאמר ה' קנני ראשית דרכו, אבל אני אומר ישראל קדמו, שנאמר קודש ישראל לה' ראשית תבואתו".לטענת השואל, שלקיום האומה ברית כרותה לנו מאת ה', מה שאין כן בהצלת הכלל מעבירה ש"הכל בידי שמים...", השיב הרב, שבעקידה פרשת נצבים מבאר, שכשם שיש כריתות ברית על קיום האומה כך יש כריתות ברית על קיום התורה בכלל האומה ו"חוץ מיראת שמים" נאמר רק על הפרט ולא על הכלל ("משפט כהן", סימן קמ"ד).