תמצית: המאמר שלפנינו מציג את רבינו גרשום מאור הגולה ופעליו הרוחניים לדורו ולדורות הבאים: תקנותיו, פסיקותיו בהלכה ופיוטים שחבר. מילות מפתח: רגמ"ה; רבינו גרשום מאור הגולה; פיוט; תקנות; |
כשמעם אמרי כי נעמווהוא פונה לעזרת צור ישראל ומושיעו:
כלם יחד עלי חורקים שנימו.
לשלול ולבוז עמל ידימו
להשמיד ולאבד מפתח שפתימו.
(מתוך "אליך נקרא")
שפטה משפטי מאנשי חמסאין בסליחות הרגמ"ה סלסול הלשון ותמרון החרוזים של בעלי הקרובות ובעלי היוצאות כר' משלם בר' קלונימוס ור' שמעון בר' יצחק. שפתו טבעית וצחה שאף היותה פשוטה, היא מרעישה את הלב והנפש.
שלא יהיו עוד בניך למסמס.
תהי להם לעזר ומנוס
תסעוד לבבם הנשבר ונמס.
(שם)
חרב בית קדשךכמובן שמוטיבים אלה של חורבן המקדש והעם, הגלות וסבלותיה ונחמת הגאולה שסופה לבוא, היו נחלת כל הפייטנים וכותבי סליחות שקדמו לו ושחיו בימיו. אך המציין את סליחותיו הוא הטון העממי והיסוד המקראי דווקא. הוא מתרחק מהדרוש והסוד שהיו מקובלים בין פייטנים שונים. כדוגמא ברורה לרגש הלאומי החזק שפעם בו ולתפיסתו הארצית של הגאולה תשמשנה הדוגמאות הבאות:
טבעו שערי מקדשך
ישבה בדד עיר קדשך.
טבחת שלחת מעל-פניך
יצאו דחופים מלפניך
כהנים מקריבים קרבניך.
(מתוך "אשפך שיחי לפניך")
גאל שאר עמך ושנית תוסףאף שבתשובות הרגמ"ה אנו רואים מעט מאוד על הגזירות ורדיפות הדת שעברו בזמנו בצרפת ובאשכנז, הרי בפיוטיו הוא מספר לנו הרבה מאוד על העלילות ועל הייסורים שעברו על היהודים בתקופתו. באחת הסליחות רואים ההיסטוריונים ערך מיוחד, בגלל התאריך הנזכר שם:
ריבה ריבם וגאלם מיד שוסף
(מתוך "אליך נקרא")
תושיע ציון ותיסדה
גם תבנה ערי יהודה
רחם יושבת שכולה וגלמודה.
(מתוך "אשפך שיחי לפניך")
זעמת בו יותר מאלף שנהבכתב יד שראה היידנהיים היה כתוב:
חרון אפך שפכת ולא רחמת לחננה.
(לפי הנוסח המובא אצל מ. א. הברמן בסליחה "גרוני נחר" עמוד כז)
"זעמת זה תשע מאות ועוד חמשים שנה".א. לנדסהוט מצא במחזור ישן נוסח זה:
"זעמת ואנפת עלינו זה תשע מאות וחמישים ועוד שנה".לפי לנדסהוט והיידנהיים נכתבה הסליחה בשנת 1017 - 1018 (ד' אלפים ושבע מאות ושבעים ותשע לספירתנו).
מעת לעת צרתי מרבהעל גזירה אחת של גירוש יהודי מגנצא בשנת ד' תשע"ב (1012) מסופר במקורות היסטוריים. בעצם לא ידועה לחוקרים הסיבה המדויקת, שהניעה את המלך היינריך השני לגרש בשנת 1012 את יהודי מגנצא מעירם. יש המוצאים גורם לדבר בהתגיירותו של הכומר ויליצינוס, שהיה כומר בבית דוכס גרמני אחד שברח לספרד, התגייר שם ושינה שמו לאלעזר, נשא אישה יהודית וכתב ספר נגד האמונה הנוצרית. סיבה זאת מופרכת במקצת. ראשית אם התגיירותו של הכומר קרתה בשנת 1005 - 1006, למה גרש את היהודים בשנת 1012 ושנית למה לחל הגרוש על יהודי מגנצא דווקא.
מיום שעבר קשה הבא.
נלאיתי נשוא על מדהבה
נואמת מדוד והבא הבאה רבה.
(מתוך "איה כל נפלאותיך")
גוזרים עלינו אדון מלקרותעל המצב הכלכלי הקשה שבא בעקבות מסים וגזירות המצמצמות את זכויותיהם:
גואלנו שמו ה' צבאות.
דודי צח ואדום דגול מרבואות
דברו להזות וגם אותו להלאות.
העצב נבזה לקבל אלוה
השתחות לסמל לפניו לפלוח,
ולבלתי הקדש המרבה לסלוח
וגם לא לירוא איום אלוה.
זאת בשמעי יחרד לבי
זאת אשיב תשובה למריבי.
חלילה לי לשכחי ולעזבי
חטיבת אל אלהי אבי.
(מתוך "אליך נקרא")
כובשנו לעבדים ונתיגענוכנחמת מה על כל סבלות הגלות רואה הרגמ"ה בתעודת ישראל בין הגויים בהפצת האמונה באל ישראל.
כנסנו מהארי והדב פגענו
לחץ נמר עד כי יגענו
לבט נובר ולא הרגענו
והשב שבות אהלי יעקב
והושיענו למען שמך
(מתוך "זכור ברית אברהם")
צרות רבות ומצוקות
קרבות ובאות ודוחקות
ראשונות פקודות ושניות דובקות.
(מתוך "אשפך שיחי לפניך")
יכירו אז וידעו כל באי עולםשפת הסליחות ינק הרגמ"ה מהמקרא. סדור החרוזים - לפי הא"ב, והסגנון הושפעו במידה רבה מן הפיוט הארצישראלי, שהועבר לאשכנז דרך איטליה, וסליחותיו התפשטו בכל גולת צרפת ואשכנז. סליחותיו אלה משלימות את דמותו רבת הפעלים של הרגמ"ה.
יחדיו יענו ויאמרו כלם,
הנה אין אלהים בכל העולם
כי אם בישראל וחזק גואלם.
(מתוך "אליך נקרא")
"...וכל מחמדיה טבועות וגנוזותוהרגמ"ה באישיותו המזהירה ובדאגתו לתקנת העם והתורה עזר בהרבה להגדיל ולחזק את "השיור" היחיד הזה.
ואין שיור רק התורה הזאת".
(מתוך "זכור ברית אברהם")