אתר דעת חברי המערכת צור קשר
אגדות חז"ל
אמנות
ביקורת סיפורים
ביקורת ספרים
ביקורת שירים
דבר המערכת
הוראת ספרות
הם עוד כאן
התקבל במערכת
חסידות
ימי עיון והשתלמויות
לא נס ליחם
מחקרים
מילה במילה
מכתבים למערכת
מלב אל לב
מסות
מעלין בקודש
סופרים
סיפורים
פיוט
צילום
שיח בן דורי
שירה
תולדות ישראל
תרגומים
לדף ראשי לתוכן הגיליון

זַעֲקַת הָאִמָהוֹת
דו-שיח

יהודה בן יחיאל

גיליון מס' 45 - כסליו תשע"ב * 12/11

שתי נשים שכולות
אלישבע אשת אהרון הכהן שבניה נדב ואביהוא הקריבו אש זרה בבית המקדש ומתו.
אשת יפתח הגלעדי שנדר שכל היוצא ראשונה לקבל את פניו לאחר נצחונו במלחמה יעלה קרבן – בתו יחידתו יצאה ראשונה.


מִן הַמִּדְבָּר תַּעֲלֶה זַעֲקָתִי (1)
עַל בָּנִים עָנְשָׁם מְחִיתָּתִי (2)
מִימִינִי מַלְכוּת מִשְּׂמֹאלִי כְּהוּנָה (3)
עֲטוֹת שִׂמְחָה לְיָגוֹן וַאֲנָחָה

רְאִי שְׁפוֹך לִבֵּך נֶפֶשׁ יְקוֹדָה
וַאֲנִי הֵן אַלִּין עַל בַּת עַקוּדָה (4)
מִימִינִי רִיק מִשְּׂמֹאלִי שְׁמָמָה (5)
אָן רֹאשִׁי, נַפְשִׁי יָרְדָה דּוּמָה

אַל תְּהִי כַּמּוֹץ תָּלוּי עַל תָּיִל
עוֹטָה אַתְּ, כְּסוּת גִּבּוֹר חָיִל
עֲטֶרֶת - נוֹפֶך, סַפִּיר וְיָהֳלוֹם (6)
לְיוֹם עֶבְרָה יַטֶּה רֹאשׁ וְיִדּוֹם

קָצִין וְרִאשׁוֹן בְּלִבּוֹ חֲרוֹן (7)
לַחַשׁ שִׂפְתּוֹתָיו הֵבִיא כִּלָיוֹן
נַפְשִׁי זָעֲקָה קוֹלִי הוּדָּם
עֵת אֶשְׁכַּל- מַהוּ גִּבּוֹר וָרָם?

הָקֵלִּי לִבֵּך שְׁתוֹ כּוֹס תַּנְחוּמִים
מֵחַלוֹנִי צִּיָיה וְנוֹף קְדוּמִים
בְּמַסַע מְפָרֵך אֶל אֶרֶץ מְכוֹרָה
הַמָּן,הַשְּׂלָיו – קוֹר, חוֹם וְצִינָּה
יְגוֹנֵנוּ חַד הוּא נִכְאֵה לְבָבוֹת
נִיחַמְתִּי לוּ יָגוֹנְתִּי בְּאֶרֶץ אָבוֹת

חֲפוֹץ בְּבֵן הָיְיתָה כַּשִׁיכּוֹרָה (8)
וְאָנוּ אוֹנוֹת - יְגוֹנֵנוּ סוֹבְאָה
לִבַּבְתִּינִי חֲסוֹת בְּצֵל כְּנָפַיִיך
עֵת אֶשְׁכַּר , אֶאֱחוֹז בְּחוֹפֶן מִילַּיִיך

אִשָׁה , שׁוֹטֶה וְקָטָן (9)
מֵרֵאשִׁית מְשׁוּלָשׁ אֵיתָן
מְרוּצַת הַשָּׁנִים – רוּחַ הַזְּמָן
נוּכָּר - אֶל מוּל מִפְתָּן
שָׂרָה, דְּבוֹרָה וְאֵשֶׁת מָנוֹחַ
אָחֲזוּ שַׁרְבִיט בְּאַבְנֵי¬¬¬ כֹּחַ
הַבֵּט בְּקֶצֶב לְרוּחַ הַזְּמָן
חֲשׂוֹף כּוֹחָן בְּאֵשׁ צְנִיעוּתָן



(1) מי זאת עולה מן המדבר כתמרות עשן.זו אלישבע שירה"ש פרק ג' פסוק ו'. - אלישבע הייתה בבוקר "מקוטרת מור ולבונה" ואחרי מות בניה בערב, הייתה "כתמרות עשן" (מדרש חז"ל)
(2) מחיתתי – מזכיר מיתתן על שלקחו איש מחתתו והקריבו אש זרה
(3) מלכות= משה , כהונה = אהרון
(4) עקודה = בת יפתח
(5) ריק- יפתח הסתובב עם אנשים ריקים – שממה = ללא ייחוס כאלישבע
(6) לבושו של אהרון הכהן במשכן
(7) יפתח = בן אשה זונה לא היה מקובל בתחילה ונקרא לדגל בגלל גבורתו בלבד
(8) חנה ללא ילדים, יגונה כבד , מתפללת וזוכה לבן ומאושרת
(9) פסולים לעדוּת וכיו"ב