לדף ראשי
לתוכן הגיליון
מוטיבים מרכזיים בשירתם של הרצל ובלפור חקק בספריהם החדשים
דינה לוין גיליון מס' 13 - תשע"ז - 2016/17 מוטיב התיקון בשירתו של בלפור חקק בספרו "רשות לתיקון עולם"
שמו של הספר חושף כמיהה וחזון לתקן את העולם מעמדת ענווה היינו, המשורר מבקש רשות לעשות זאת. נשאלת השאלה, לאיזה עולם הוא מתכוון וכיצד תתממש כמיהתו? מהם הכלים בעזרתם ישתמש למימוש ערגתו? הספר מחולק לעשרה שערים וכל שער מוקדש לתיקון. המספר עשר הוא מספר טיפולוגי המזכיר את עשרת הדברות, שעם ישראל נצטווה לשמרם בברית שנכרתה בינו לבין ה' במעמד הר סיני. זהו הבסיס הראשוני לכל תיקון אישי וכללי. זהו גם מספרם של הספירות עשר הספירות בעולם הקבלה, המתייחסות לעשרה כוחות שונים, שבאמצעותם הקדוש ברוך הוא מחיה את העולם ומנהיגו. התיקון הראשון הוא "תיקון ילדות". מה שאפיין את ילדותם הוא הטוהר, התמימות שמקורה באמירת התהלים (הרצל ובלפור היו "ילדי תהילים", קבוצת ילדים שנפגשת בבית הכנסת כל שבת לקרוא את כל מחזור המזמורים ומקשיבה אחר כך למדרשים ומעשיות): וְאָנוּ יַלְדֵי תְּהִלִּים הנהירה אחר ערבות לסוכה אצל ילדי שכונת סידוף בירושלים (הילדים מכרו עלי ערבה מן העץ שהיה בשכונתם) מסמלת עבור המשורר את תמימותם הקדושה של הילדים: וְאָנוּ יְלָדִים מִירוּשָׁלַיִם מְבִיאִים בְּרָכָה השמחה היא שיוצרת תיקון רוחני. התיקון השני הוא של ציון וירושלים. המשורר חש שהעיסוק בכתיבת שירים עשוי להביא את התיקון לעירו: וְנָטַלְתִּי עַל עַצְמִי בְּשִׁירִי ועל כן הוא מרבה לכתוב על ירושלים וחש שזו נדבת לבו וזהו התיקון האישי לעירו: אָמַרְתִּי: כְּלִיל שִׁירַי כָּבֵד השיר מרמז על סיפורו של ר' חנינא והאבן שהעלה לירושלים. (פתיחה לקהלת רבה) התיקון השלישי הוא תיקון עם ישראל ויהודה. אירועים מכוננים, שקרו לעם ישראל הם מקור להזדהות ולכאב, שחש המשורר הדוגמא הבולטת היא ההתנתקות מגוש קטיף. בְּעֶרֶב הַגֵּרוּשׁ שֶל יְהוּדִים, אירוע דרמטי קשה היה השריפה הקשה בכרמל שגבתה מחיר דמים גבוה. בין הנשרפים היה נער בן שש עשרה אלעד ריבן לו מקדיש בלפור שיר של כאב ודמע, המזכיר את הסנה ואת עקדת יצחק : בַּסְּנֶה אֻכְּלוּ עֲצֵי כַּרְמֶל בַּלֶּהָבָה הַגְּדוֹלָה רציחתם של שלושת הנערים איל יפרח, גיל-עד מיכאל שער ויעקב נפתלי פרנקל הי"ד בט"ו בסיון תשע"ד זעזעה את כל המדינה ולא פסחה על בלפור. הוא מקדיש להם שיר קינה: אֵיזֶהוּ מְֹקומָם שֶׁל הַמֵּתִים הטור הראשון הוא שינוי המילים ממשנה הדנות בשאלה איזהו מקומן של זבחים? והתשובה היא קדשי קדשים שחיטתן בצפון. (משנה, זבחים ה, א–ב). הקישור הזה מעצים את דמותם של הנערים שמתו על קידוש ה' ודמם מושווה לקורבן על המזבח. גם מאורעות השואה מתועדים בכאב עצום של אחים המגיעים למסע בין הצריפים והקרמטוריום באושוויץ. (69) שאיפתו של המשורר לתקן את ביתו ואת העולם וזאת בעזרת החלום והסולם. (74) כלומר, סולם יעקב אותו ראה בחלום הוא הסולם בו עלו מלאכי ארץ ישראל וירדו מלאכי חוץ לארץ. הסולם והחלום הם תשובתו של המשורר לתיקון העם. השער הרביעי הוא תיקון משפחתי. הוא קובע, שהוא שליח ציבור של משפחתו. שוב האחריות, ותחושת הייעוד הם שמנחים את חייו. (77) הַשֵׁמוֹת שֶׁאֲנִי מְשַׁלֵּם לָהֶם נְדָרַי השיר בנוי מרבדים שונים. בני המשפחה מדומים לנֵרות כמו נֵרות חנוכה שאנו מדליקים. המילים "נגדה נא" הן מתהלים קט"ז: נדרי לה' אשלם נגדה נא לכל עמו. וכך הופכים בשיריו האב, האם והסבא לנרות זיכרון. הוא שממשיך את סיפור אבותיו הגולים שישבו על נהרות הפרת והחידקל. בעזרת שיריו מנציח את סבתו ואת סבא רבא חכם ציון שכתב את שיריו על שקי חול. (101) משם בא כוח השירה שלהם: בַּנָהָר נוֹלַד בָּנוּ כֹּח הַשִׁירָה כוח השירה הוא מתנת האל. הוא חסד אלוקי, שיש להתוותו לאפיקי קודש לכלי המקדש החרב. גם שני אחי האם שנרצחו בפרעות ("הפרהוד", 1941) הם סמל להנצחה בשיריו וחתונת ההורים התקיימה בסמוך לרצח, כך שהאם לא ידעה אם היא כלה או קורבן, כי חיתנו אותה עקב רצח אחיה הבכורים (120) שבע שנים נשאה האם את יגונה, עד שהגיעו התאומים: וְגַם סֻפַּר בלפור נושא תפילה על עם ישראל, שגורלו חשוב לו ביותר. התפילה מזכירה את תפילת שמונה עשרה בהזכרת האבות וברכת ירושלים ואף את המנון התקווה: רְצֵה בְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּתִקְוָה המעורבות הרגשית בכל מה שמתרחש במדינה, בשכול, באבל ובצרות טבולה ברובדי השפה מארון הספרים היהודי, מהמשנה, מהתפילה ומשירת התקווה. העירוב הזה, חושף שליטה מדהימה בכל האוצרות היהודיים והיא הערובה לתיקון העולמות הפרטיים והלאומיים של עמנו. השער החמישי הוא תיקון הסיפורים השבורים. העיסוק בארון הספרים הספרותי של עם ישראל גואל את סופריו ומהווה לדעת המשורר תיקון ליצירתם ולזכרם. למשל: דבורה בארון, אסתרליין עגנון שדמותה מבצבצת בדמותה של דינה בסיפור "אגדת הסופר "של עגנון. גם המשוררת אלישבע (יליזבטה ז'רקובה ביחובסקי) רוסיה נוצריה, שהגיעה לארץ ונישאה לסופר שמעון ביחובסקי זוכה לאהדה ולהזדהות עם בדידותה בשירו. (140) כך מוזכרת גם המשוררת שלומית פלאום והמשוררת עזה צבי, שענוותנותה היא כרוח עזה המפעמת בלב אוהביה. (148) הערצה גדולה חש בלפור לדמותו של אצ"ג מי שרצה לתקן את העולם: בְּסֻלַּם הַזְּמָן נָדְדוּ שִׁירַי אֶל אַמּוֹת סִפָּיו. בלפור מוצא את ייחודו של כל יוצר וממנו שואב חכמה ודעת. מיצחק שמי לקח חוטים מאדרתו וחרוזים ממחרוזתו והם שימשו מזור ודבש וחלב לנפשו. (153) הוא מקדיש שיר גם לשאול טשרניחובסקי, שמופיע בחלומו ומבקר בבית הסופר שנקרא על שמו. (155) אוסיף שהמשורר טשרניחובסקי בוודאי רווה נחת מפעילויותיהם הרבות והמפרות של האחים התאומים בהיותם יושבי ראש של אגודת הסופרים בבית הסופר, שתים עשרה שנים ברציפות (2015-2003). גם לשבעת הקבצנים של ר' נחמן הקדיש בלפור שיר: שִׁבְעָה קַבְּצָנִים נָכִים לשבעת הקבצנים נועד תפקיד של תיקון וחידוש השבירה של עולם היצירה. המומים מפריחים אבקנים היינו, יכולת יצירה והמשכיות. המום הגופני אינו פוגם בכוח הרוחני שלהם. אִזכּור ר' שלמה אלקבץ ופיוטו "לכה דודי" הוא מתכון לתיקון הכלים: ... וְעַד בֹּקֶר הִתְחַזַּקְנוּ בְּתְּפִלָה וּצְקוּן מלאכת כתיבת השיר בעקבות הפייטן מקבלת משמעות רוחנית אמונית ומקרבת את המשורר לבורא עולם. התיקון השישי הוא "תיקון חצותך". שער זה כולל שירי אהבה כשהנחת היסוד היא : כָּל אָדָם וְכָל חַוָּה הנחת יסוד זו מחייבת אסירוּת תודה יום יומית של האִשה כלפי בעלה, והבעל כלפי האִשה שקיבל. (203) האהבה האמיתית בשיריו מתעצמת, כי היא מתחברת אל סמלים יהודיים בעלי קדושה: פִּנִית מָקוֹם לָעֲנָן הַכָבוֹד האהבה מתוארת במטאפורה של תפירה ואיחוי: תָּפַרְתִּי לָךְ שׁוּרוֹת לְאֹרֶךְ קַו הַתֶּפֶר השער השביעי הוא "תיקון השירה". מקור השירה הוא קדוש כי היא נולדה בשבת (השירה הייתה שבת העולם, 232). ארספואטיות זו מעידה על שפלות רוח והכרה שהשירה היא מתנת שמיים. ולכן היא כאבן שתייה המסוגלת לחולל שינויים אצל שומעיו. כָּל שִׁיר שֶׁאַתָּה שָׁר יוֹרֵד אֵלֶיךָ התיקון השמיני הוא "תיקון משמעות החיים". מִשְׁעַת הָנֵץ האוכלוסיה החלשה שהחיים לא האירו לה. אלה עוטי הבלואים מופיעים בשער התשיעי שעוסק ב"תיקון חברתי". נוכחנו לראות לאורך כל הספר שהשירים חושפים את נבכי הנפש הכואבת והמזדהה של המשורר עם שבורי הלב. אף בשער זה בלפור מעלה על נס את שעוטים חרפת רעב: אֲנִי מַעֲלֶה כְּאֵבָם דווקא האנשים שנמצאים בשוליים החברתיים הם עוסקים בתיקון. כך נוהג הסנדלר מרח' שילה כשמסביבו עסקו בקלקול, הוא עסק בתיקון. התופרת הקטנה ידעה לעמוד במכסות, לגזור, לחתוך ולחבר קרעים וללכת זקופה תוך השמעת שיר למנהלים על חייה היפים. הטבחית ומנקה המדרגות הם עניים ללא פנים : רַק עֶצֶב בְּעֵינֵיהֶם וְנִצְנוּץ בָכוּת השער העשירי והאחרון הוא "תיקון אישי". התיקון האישי שוב מזכיר את המורשת המשפחתית ממנה יצק המשורר את עולמו: כְּשֶׁבָּאתִי אֶל סָבִי יִצְחָק בַּמַּעְבָּרָה את היסודות לבניין אישיותו קיבל מסבו. שוב בולטת הענווה ואסירות התודה לבני המשפחה. לא כוחי ועוצם ידי אלא הכל הועבר מראשי המשפחה. בשיר הסיום נמצא בלפור במרתף השואה בהר ציון ומשם נושא תפילה לבורא עולם לתיקון העולם, להמשכיותו ולשמירת העם היהודי: אֲנִי בָּא אֵלֶיךָ בְּשֵם שיריו של בלפור חושפים את הפן האישי והאינטימי של המשורר הקשוב לכל המתרחש מסביבו. הוא חש אחריות אישית למשפחתו, לחברה ולעם כולו. התיקון האישי מפותך בתיקון החברתי של האומה וחלום זה אינו בגדר אוטופיה אלא ניתן למימוש על ידי הערכים הדתיים, הערכים החברתיים והלאומיים שספג בבית הוריו ובמשפחתו המורחבת. וכל זאת בשפה ישירה וברורה, המתכתבת עם מקורות תנכיים, עם שיבוצים מהמשנה ומסיפורי חז"ל. מוטיב האור בספרו של הרצל חקק "שחרית לנצח" שם הספר מכיל תקווה ותפילה שהשחרית תישאר לנצח. המילה שחרית כוללת בתוכה מספר משמעויות. המשמעות הראשונה היא תיאור זמן ביממה, עת השמש עולה ומפנה את החושך שנעלם ואור מפציע ומאיר את העולם. התקווה היא, שבורא עולם לא ישַנה את סדרי הטבע ושהעולם ימשיך בקיומו הרגיל, כפי שאנו מתפללים: "המאיר לארץ בטובו ", "המחדש בכל יום טובו". קיום מעשי בראשית מעניק לאדם תקווה לחיים עלי אדמות. המשמעות השנייה היא מטונימית. שחרית בבחינת אור, נחמה- תקווה לחיים טובים ומלאים של התגשמות מאווייו וחלומותיו של האדם. שחרית היא כמיהה לחיים של יצירה והנאה מעמל כפיים. לחיים, שאין בהם צער וכלימה, לחיים של אושר וכבוד, כפי שאנו מבקשים בכל חודש בברכת החודש. מוטיב האור והערגה לחיים אלו הם החוט המחבר בין השירים המופלאים של ספרו החדש של הרצל חקק. הרצל ששירתו מחוברת לשירת בלפור מרבה לדבר בשיריו בלשון רבים ומכנה אותם "ילדי שחרית". התאומים הם התשובה האלוקית, שניתנה להוריו בבגדד שם נרצחו אחי האם בפרעות בימי מלחמת העולם השנייה. חיי הזוהר והאור, שחוו היהודים בפזורת גלות זו על גדות החידקל הועמו בסבל נוראי. מה שהמתיק את הגלולה המרה למשפחתם היה הולדת התאומים, ששמם מעיד על החלום הציוני לאור של שחרית, לתקווה של נוחם ולמשוש לב: בְּטֶרֶם יְצַלְצֵל פַּעֲמוֹן בֵּית הַסֵּפֶר חוויות הילדות המאושרת, שחוו בירושלים בבית הספר העמיקו את סקרנותם, את חכמתם ואת תחושת האחריות הלאומית והמשפחתית לזכור את העבר ולשמרו: בֵּית הַסֵּפֶר הוּא חֲלוֹם. איך יוכלו לממש את מה שהוצק לנשמתם? איך יוכלו להאיר ולשמר את עברם המשפחתי והלאומי? תשובתו של הרצל היא ברורה בעזרת האותיות והשפה העברית: לְכוּ לְסַפֵּר, אָמְרוּ לָנוּ, סַפְּרוּ הֶמְיָה ואז נשאלת השאלה, האם יוכל לעמוד במילוי השליחות, הייעוד שלקח על עצמו לבנות את עולמם השבור. דור העולים לארץ עם הקמתה בשנת תש"ח נקרא בפיו: "מחוללי תקומה" ו"נסיכי תקופה": הַאִם אוּכַל לִהְיוֹת שְׁלִיחַ צִבּוּר לְַדּוֹר הַהוּא. וְלָהֵם. הגעגועים של בני המשפחה לארץ לידתם היו אין סופיים במיוחד לאור המציאות הארץ ישראלית הקשה. היתה זו "שחרית בוכה". מטאפורה הממחישה את המית הנפש המתגעגעת לעבר ונאבקת עם המציאות הקשה והמטלטלת. במציאות זו של בכייה על רקע שוק מחנה יהודה התוסס והחי התמסדה האמונה הבלתי מתפשרת בליבות התאומים לשיר את שיר האומה כלוויים בבית המקדש: שׁוּק מַחֲנֶה יְהוּדָה נָס לְחַיָּיו המושג "שחרית" מועצם וכל הווייתם מלאה בו, עד כדי כך שהם חולמים עליו. (72) או אז התגבשה בתודעתם גם לרחוץ את העולם באותה שחרית היינו, להביא לעולם כולו את בשורת האור, התקווה והאמונה: בַּשַׁחֲרִית הַזֹּאת נִרְחַץ הָעוֹלָם תודעת השליחות נצרבה בילדותם כצוואת בני המשפחה: כָּךְ הִשְׁבִּיעוּ אוֹתָנוּ. נִצְרַבְנוּ חוויות הילדות בשכונה וריחות התבשילים המסחררים בסירים הם נוכחות חיה, שמלווה אותם בשכבם ובקומם. אורם כאש אלוקית שלא ניתן לשוכחה. (77) זהו עולם של: "שפע היופי והאור". בעזרת המילים, מַחבּרתם מנציחה גם את החייט, חנות הסדקית, בית הכנסת והשוק וכולם נקראים בפיהם "גיבורי אור" , שהתיחסו אל עבודתם כאל אומנות. השפעתם על שני המשוררים כה גדולה עד שחשו כנושאים שליחות קדושה: נָשָׁאנוּ גם מוכר הקרח מתואר כמי ש"אור מלכים מרחף פניו עטה". (85) מחברת השירים הזו שכתב בילדותו ינקה את כוחה "מן השחר ההוא חיה אינסוף". (85) שחרית זו היינו, התקווה של הילדות, האמונה מכילה חיים שלמים. (89) אלא שעִמה קיים החשש וקיימת הדאגה, האם שִברי החיים ישכיחו את זוהרה. (89) אולם למרות הזמנים שעברו ולמרות משברי החיים, החשש ששחרית הילדות תיעלם התבדתה. אדרבא: הַשַּׁחֲרִית אֵש תִּזְהַר מחברת השירים התעבתה, והמשורר מנציח את אורם של משוררים גדולים של הספרות העברית. הציפור של ביאליק קשורה לאור ראשון ותם, לחלומות של שחר נזהבים. (106) טשרניחובסקי שלִבּב אותיות ללביבות השיב את האור ואת החיים. (108) אלתרמן הקים לחיים ולאור נבואי את החיילים בטור השביעי. (112) ברחוב צפניה בביתה של זלדה המשוררת החצר גמעה אורות כמוסים ואור נסתר ליטף בית הרוס שנרפא מאורה הכמוס של המשוררת. (114) מיכה ברדיצ'בסקי מנסה להחיות את האור הישן, את העדנה שבלתה בעם ישראל. (120) ומגיע עגנון שחושף בסיפוריו את הלובן, את הקדושה ואת התהילה הפלאית של ירושלים. משיריה של רחל המשוררת למדו התאומים להתחבר לקיום בכאבו, ומַפְתֵח לבבה האיר להם. (124) מאורי צבי גרינברג ביקשו האחים השראה וכיסופים. האור היוקד של אצ"ג הוא כלהטוט של דקלי אש באוויר. הם מנסים להבין את דברי הטוהר והאור הגנוז. וכך שתו בצמא את אומן הדמעות יהודה בורלא, וכן שתו כל אגל אור שנטף מסיפוריו של פנחס שדה. אף שלמה אלקבץ בפיוט "לכה דודי" והפייטן אליעזר הקליר האירו את "מרזב תבלין השבת" וכל החצר הוארה בנוגה ובכמיהה לגאולה. (138) מי שמאפשר למשורר להביע את רחשי ליבו ואת הכמיהה לשחרית ולאור זו השפה העברית לה שר הרצל שיר הלל במספר שירים של "שחרית לנצח". זוהי שפה אלוקית, שחרית ועִפְרִית מימי הבריאה. השפה העברית נבראת עם הבריאה והיא קרויה בפיו עִפְרִית כקמה מן העפר הבראשיתי: הָרוּחַ מְגַפֶּפֶת אוֹתִיּוֹת וְזִיוָן במחזור שירים מציג הרצל חקק את המשורר ככוהן האור, כמי שמוסיף נוגה בראשיתי מבורך לעולם, כך בשירו "ברכה לכוהן החיים", השיר פותח במילים: הִנֵּה אַתָּה נִצָּב כפי שהעולם נברא מאבן השתייה, כך המשורר יוצר את שירתו מן הסלע, מתהומות לב. ייעודו של המשורר לברוא חִיות חדשה בכוח השׂפה. בשירו של הרצל "זהב מטפטף במסתור" – אנו רואים כיצד האור מזדכּך באמצעות שירת המשורר: יָד כּוֹתֶבֶת וְהַחַלּוֹן בּוֹכֶה לְיָדָהּ. למשורר יש כוח לסנן את הקורֶה המציאות, לתת לחוויות לעבור את המסננת של כוח היצירה ולהפוך לאמנות טהורה. המשורר מתאר תהליך של עיבוד החוויות דרך הכאב והסבל עד שהכול נצרף כזהב שנחצב מן האדמה: יִטָּחֵן עַד דַּק. עֲגָלָה מִמַּחֲנַק הַחוֹל באחד משיריו מתאר הרצל חקק את השירה כנושאת את חלומו של יוסף מפרשת "וישב" – והיא קמה לחיים: יָפָה בְּעֵין הַסְּעָרָה, תָּמִיד נַעֲרָה. בשירו של הרצל "צוהר לזמן השירה" הוא מתאר את העולם כאניית נוח, שבו השאירו צוהר למשוררים, זה המקום שדרכו הם יוצרים עבורנו את המבט הרוחני העמוק של העולם, עמוד 170: בָּאֳנִיָּה הַזֹּאת הִשְׁאִירוּ מָקוֹם שֶׁאִיש ויש סיכוי לגאולה לעולם הזה, כי מכאן התקווה: לְכָאן תִּדְאֶה יוֹנַת הַלֵּב לִטְעֹם עֲלֶה היונה ועלה הזית מקבלים כאן משמעות אחרת, חיים אחרים, והשיר בסיומו חוזר אל מוטיב האור: בְּחֶלְקַת שְׂפָתָם מֵזַח לְכָל הַמִּשְׁבָּרִים. סיכום: תודה לאחים הרצל ובלפור חקק התאומים שבכישרונם המשותף מעשירים את ארון הספרים היהודי בשיריהם הקסומים, בחלומותיהם ובתקוותם לתקן את הנפש הפצועה, לתקן עוולות חברתיים ולהאיר את חיי עם ישראל באור שחרית של אמונה גדולה בצדקת דרכינו. האור האלוקי המתבטא בשפה מפציע עלינו ומעניק את התקווה לָנצח. הכבוד שרוחשים לבית ההורים ולמקור מחצבתם היהודי והאמוני, ענוותנותם האמיתית וידענותם הרבה מעניקים לשיריהם עוצמה רוחנית וקריאת כיוון חינוכית לכל מי שקורא אותם. יישאו ברכה הרצל ובלפור שמממשים את חזון התיקון והגברת האור החיובי בחיי המעשה באהבת הספרות ע"י קיום ערבים ספרותיים רבים ברחבי הארץ, בתמיכה ובעידוד משוררים צעירים ובביקורות ספרותיות רבות אותם מפרסמים בכל אמצעי התקשורת. |
|