לדף ראשי
לתוכן הגיליון
מוטיב הכיסופים בסיפור של ר' נחמן
סיפור הלב והמעיין אברהם יצחק גרין גיליון מס' 16 - תש"פ - 2019/20
מתוך "בעל הייסורים" לאברהם יצחק גרין, עמ' 294-5 הוצ' עם עובד 1979 מוטיב הכיסופים בסיפור של ר' נחמן מוטיב הכיסופים האינסופיים עובר כחוט השני ברוב סיפוריו של ר' נחמן : נערה משתוקקת לבן זוגה, בן מלך נכסף למלכותו, חסיד מתגעגע לצדיק האמת, המלים "געגועים", כיסופים" ו"השתוקקות" מופיעות פעמים אין ספור בספרי הליקוטים שלו, ובייחוד בשיחותיו הקצרות, ואולם הגילוי הברור ביותר של האמונה הוא כמיהתו של האדם לאלוהים, כך אירע בחייו של ר' נחמן עצמו, כמתואר בספרי ר' נתן, וזה גם עיקר חיי האמונה שביקש ר' נחמן להקנות לחסידיו, בעקבות דימויי הגלות וכיסופי הגאולה, המאכלסים ומגוונים את ספרות הקבלה, הגה ר' נחמן עולם מלא געגועים, עולם שבו כמיהתו של האדם לחזור לאלוהיו אינו אלא חלק מערגון כמוס הגדול מן האדם עצמו, תיאור נוקב ביותר של ערגה זו, שהוא אחת מפניני הספרות היהודית, אנו מוצאים במשל הלב והמעיין של ר' נחמן, המובא בסיפורו "מעשה בשבעה קבצנים": ויש הר, ועל ההר עומד אבן, ומן האבן יוצא מעין, וכל דבר יש לו לב, וגם העולם בכללו יש לו לב, וזה הלב של העולם הוא קומה שלימה, עם פנים וידים ורגלים, אבל הצפורן של הרגל של אותו הלב של העולם הוא מלובב יותר מלב של אחר. "לב העולם" סמל מורכב הוא; אפשר לומר שהוא מייצג בעת ובעונה את השכינה, את צדיק האמת (שהוא לב דורו) ואת נשמתו של כל אדם הנכסף לאלוהים. ואולם תהא המשמעות המודגשת אשר תהיה - מה שמתגלה לנו במשל הזה הוא התוכן הרגשי של האמונה לפי תפיסתו של ר' נחמן, ביסוד אמונתו מונחת תחושה עזה של תשוקה פצועה המתבטאת בכיסופים נצחיים לקרבה שאינה יכולה להתממש. כאן שוב מזכיר לנו ר' נחמן את בני דורו במערב, המשוררים הרומנטיים; תשוקות של אהבה גואות בו כבהם, אלא שמושא אהבתו נשאר עומד למרחוק. |
ערכים קשורים באנציקלופדיה דעת: נחמן מברסלב |