לדף ראשי
לתוכן הגיליון
אהבתיך כאהבת
שלמה אבן גבירול גיליון מס' 29 - טבת תש"ע * 12/09 אֲהַבְתִּיךָ כְּאַהְבַת
אֲהַבְתִּיךָ כְּאַהְבַת אִישׁ יְחִידוֹ בְּכָל לִבּוֹ וְנַפְשׁוֹ עִם מְאֹדוֹ, וְשַׂשְׂתִּי עַל לְבָבֶךָ אֲשֶׁר תָּר לְהָבִין סוֹד פְּעֻלַּת צוּר יְלָדוֹ, וְהַדָּבָר מְאֹד עָמֹק וְרָחוֹק, וּמִי יֵדַע וּמִי יָבִין סוֹדוֹ? אֲבָל אַגִּיד לְךָ דָּבָר שְׁמַעְתִּיו וְעָלֶיךָ לְהִתְבּוֹנֵן בְּסוֹדוֹ חֲכָמִים אָמְרוּ, כִּי סוֹד הֱיוֹת כֹּל לְמַעַן כֹּל אֲשֶׁר הַכֹּל בְּיָדוֹ, וְהוּא נִכְסַף לְשׂוּמוֹ יֵשׁ כְּמוֹ יֵשׁ, כְּמוֹ חוֹשֵׁק אֲשֶׁר נִכְסָף לְדוֹדוֹ. וְאוּלַי זֶה יְדַמּוּ הַנְּבִיאִים בְּאָמְרָם כִּי בְּרָאוֹ עַל כְּבוֹדוֹ. הֲשִׁיבוֹתִי לְךָ דָּבָר, וְאַתָּה קְנֵה מוֹפֵת לְמַעַן הַעֲמִידוֹ! הערת הסבר: שיר אהבה זה, עוסק בשאלת הקיום ותכלית העולם. רשב"ג אומר לתלמידו אהובו, כי עליו להתבונן בסוד, האומר הֱיוֹת כֹּללאמור: כל הקיים הוא למען "אשר הכל בידו" – הלא הוא האלוהים. ומדוע ברא האל את "הכל"? וְהוּא נִכְסַף לְשׂוּמוֹ יֵשׁ כְּמוֹ יֵשׁ,רצון האל לברוא את העולם ולשים אותו "יש" – הוא בגלל אהבת האל. רצון האל להיטיב הוא כמו אהבת החושק לדודו. רצון זה הוא מה שאמרו הנביאים כִּי בְּרָאוֹ עַל כְּבוֹדוֹשהעולם נברא לכבד את האל. ורשב"ג מסיים את דבריו בהוראה לתלמיד: הֲשִׁיבוֹתִי לְךָ דָּבָר, וְאַתָּהמופת – ראיה. קבלת ממני תשובה, ועליך להוכיח אותה. |
|