ככל שנשכיל לדייק בניסוח המטרות ההתנהגותיות, כן ייקל עלינו לקבוע אם הצליחו התלמידים להשיגן. כשאנו מעוניינים בלמידה אינדיבידואלית או בעבודה קבוצתית, נוכל למסור בידי התלמידים רשימת מטרות התנהגותיות ולאפשר לכל אחד מהם לחתור לקראת השגתן בדרך ובקצב הנוחים לו. לא תמיד ניתן לנסח את מטרות ההוראה כמטרות התנהגותיות. במיוחד קשה הדבר, כשבאים לבחון מטרות בתחום הרגש, מטרות בתחום החשיבה היוצרת, כושר שיפוט והערכה, וכדומה.
א. המטרה המרכזית שהתכנית מציבה למורי החמ"ד היא עיצוב בוגר בעל השקפת עולם תורנית איתנה, שכל עשייתו בתחומי הפרט והחברה נגזרת ממנה. השקפת עולם, שתהיה מורכבת מהעמקה בלימודי הקודש ומתרגומם למחשבה, להתנהגות ולאורח חיים לאורה.
ב. התכנית מבקשת לתת ללומדים כלים לביסוס זהותם והשקפת עולמם כדי שיוכלו להתמודד בהצלחה עם התרבות המערבית ועם תרבויות אחרות, בעולם של טכנולוגיה מתקדמת ושל תקשורת רחבת היקף.
ג. כוונת התכנית ליצור אצל התלמידים מעורבות אישית מתוך הזדהות עם החומר הנלמד והעמקת החוויה שהוא מעורר אצלם. כמו כן היא מתכוונת ליצור גישה כוללנית סינתטית בלימוד, אגב פיתוח תהליכי חשיבה וכושר ללימוד עצמאי. כוונות אלה מתאורות בצורה אופרטיבית במטרות החינוכיות שלהלן.
המטרות מפורטות בתכנית לפי התחומים האלה:
א. אמונה ורגש
ב. הכרה
ג. מיומנויות.