לדף ראשי
לתוכן הגיליון
הַשֶׁמֶשׁ שׁוֹקַעַת וְאַף אֶחָד לֹא שׁוֹמֵעַ
נטיפי הוה - שושנה נחמה-שוסטק ירושלים תשנד
אדלינה קליין
גיליון מס' 47 - ניסן תשע"ב * 4/12 בספר רבים ועמוקים כמו היקום עצמו. פילוסופיה בלתי נדלית העוטפת ללא הגבלה וללא רתיעה כל נדבך ונדבך במהות החיים וחיבורם לחויות הפרט (ע' 66):
..."עַיִן מַבִּיטָה אֶל תּוֹכָה פְּנִימָה/הַשְּׁנִיָה בַּמְּצִיאוּת מִתְבּוֹנֶנֶת./שְׁנֵי עוֹלָמוֹת בְּקוֹלֶג' הַחַיִּים"... אבל היוצרת אינה מסתפקת באמירה לשם אמירה. היא שואפת לתת אתנחתאות והסברים לאותם דברים נלמדים מהמציאות (ע' 36): ..."מִשְׁתַּדֶּלֶת לַעֲנוֹת לְקוֹלִי בְּתוֹכִי,/מִבְּלִי לְהַפְרִיעַ בִּמְאוּמָה/לְלִבוֹ בְּתוֹכוֹ"... וכשיש גם הבנה, המעברים הופכים לפחות הרסניים. למלא האורך נמצא עימותים קיימים ודרכי ספיגתם. היוצרת יוצאת מתוך ההנחה (ע' 68) ש..."אָדָם זָקוּק לְאָדָם/כְּמוֹ צֶמַח לְמַיִם"... ולפיכך ישנה השתדלות לרכך המגע מדי נחיתה של אי-וודאות. באותם פעמים היא מחזקת עצמה בהבטה קשוחה כמעט בלתי מתפשרת (ע' 64): ..."טִפְשִׁי לְהִסְתַּכֵל בַּכוֹכָבִים/הֵם נִמְצָאִים בְּאוֹתוֹ מָקוֹם"... ויש גם התלבטויות רגשיות מלוות עליות וירידות אשר במהותן שואפות לשוויון הצדדים (ע' 33): "קִרְבָה לוֹהֶטֶת כַּשֶׁמֶשׁ/רוֹקֶמֶת פְּסִיפַס חֲלוֹמוֹת"... מדוע היוצרת מכניסה כאן 'חלומות'? הלא אפשר גם להשאיר ה"קרבה", 'למציאות' עם אפשרות הגשמה. במשפט (ע' 40): ..."שֶׁקִיפוּת מְשַׁקֶּפֶת/הַבְטָחוֹת מְעֻרְפָּלוֹת"... 'ההתפכחות', מחדדת את הראייה לפרספקטיבה אי-רצונית (ע' 32): ..."כְּצִפּוֹר פְּגוּעָה נוֹדֶדֶת אָנֹכִי/מִשְׁתַּדֶּלֶת לָעוּף מַעְלָה בְּקֹשִׁי"... אך במחשבה שנייה הדברים נראים אחרת (ע' 40): ..."הֶהָרִים מְבָרְכִים/עַל פְּרִיחַת אִילָנוֹת/וְהַתּוּתִים גְּדֵלִים"... ולמרות הסוגיות הללו אשר שונות אחת מרעותה, הן סוחפות את ה'אני האישי' לנבור בפנימיותו (ע' 22): ..."טִיּוּל יוֹם יוֹמִי/בְּתוֹךְ לְבַד"... דרכי הבחירה הרבות ועמם קבלת החלטות ומעברים בחיי היומיום מעוררים אסוציאציות של חוסר אונים, אי-וודאות, וגעגועים. המשוררת מצביעה על הדברים במילים שלה (ע' 50): ..."וּמֵאֲחוֹרֵי חֲלוֹם הַאֲתְמוֹל/חוֹלֶפֶת לָהּ/סְפִינַת יַלְדוּת רְדוּמָה"... ומשפט אחר מצביע ואומר (ע' 59): ..."שָׁם כֻּלָם חָבְשׁוּ אוֹתוֹ כּוֹבָע/הֵם חָיוּ/הֵם מֵתוּ"... ובהמשך לאותו הנושא (בע' 65) נאמר: ..."הַשֶׁמֶשׁ שׁוֹקַעַת/וְאַף אֶחָד לֹא שׁוֹמֵעַ"... אבל אנו ערים גם למוטיבים כמו (ע' 11): ..."אֲנָשִׁים הוֹלְכִים" ...//... "וְנוֹפְלִים/וְקָמִים" ...//... "וּמַמְשִׁיכִים"... ומוטיבים אלו הם המחזירים אותנו אל הקו המוביל (ע' 44) ל..."נְטִיפֵי הֹוֶה מוּל עָתִיד/חָזְרוּ בְּהִתְרַגְּשׁוּת רַבָּה/לִימֵי בְּרֵאשִׁית הִוָּלְדָה"... כי מאין נלקח האדם אם לא משורשיו, מעברו, ממחוז צמיחתו?! |
|