מיקום המאמר: 1. משפחה, מעמד האשה <-- עודכן ע"י מירב 10.02.10 -->
תוכן המאמר:
חנוכה - גבורה 1 . מהי גבורה? 2. נשים גיבורות "עיוורון זה ענין יחסי" - אורית טורם "תמיד בשמחה" - דסי רבינוביץ אם צעירה באיטליה בזמן השואה - חולדה קמפנינו על הספר "אשה וחברה במעגל השנה" |
הגבורה אינה פסגה. היא דרך העפלה שאין בה קפיצות. היסוד שבגבורה אינו האומץ, אלא הנכונות להקרבה עצמית. לאומץ שבגבורה יכול להגיע גם האיש המפחד, אם חזקה בו נכונות ההקרבה. הפחד הוא מעצור, והאיש הנכון יתגבר גם על המעצור הזה...הגבורה האמיתית מתגלה גם בחולין של יום יום. אנו רגילים לייחס את מושג הגבורה לצבאיות, מסיבה מובנת...אך אין זו הדרך היחידה....לא הפחדנות היא היפוכה של הגבורה אלא האנוכיות. האיש האנוכי יכול להיות אמיץ, אך גבור לא יהיה. ("שבילי גבורה", יצחק שדה)ציינו שני משפטי מפתח (משפטים עיקריים) המופיעים בקטע.
"התכנית החינוכית היחידנית תיקבע, ככל האפשר, מתוך מגמה לשלב את התלמיד בתכנית הלימודים הרגילה, לפי צרכיו של הילד המשולב ובהתחשב בסוגי לקויותיו, בחומרתן ובגילו של התלמיד, והכל במסגרת תכנית השילוב שנקבעה לפי סעיף 20 ג ולפי החלטת ועדת השילוב". (חוק החינוך המיוחד, 1988, פרק ג, סעיף ב)מה הם הקשיים בהם נתקל הילד החריג במהלך הלימודים, וכיצד ניתן להתמודד עימם?
פסח מתקרב, פסח בלי בעל הבית, בלי ילדים, בלי מצות, בלי סדר... הרי לא ייתכן...יש דברים שאין בידי לשנות, אבל אשתדל בתחום הצר שהוא באפשרותי. נזכרתי... גם בפסח האחרון, כמו בכל שנה מאז חוקי הגזע, שמרנו חבילה קטנה של מצות, סגורה ומסוגרת, נפרדת מכל השאר: לא ידענו מה ילד יום ורצינו להיות מוכנים למקרה שאי אפשר יהיה לאפות מצות...יין? אינני זוכרת, אולי עשינו מצימוקים...אבל הגדת פסח בוודאי לא ידענו בעל פה, אפילו לא חלקית. בידינו לא היה כל ספר היכול להסגיר אותנו כיהודים...לא רחוק מאתנו גר יהודי זקן, שהיה לפני כן אחד החזנים של הקהילה, שוחט ובודק. בערב פסח באתי אליו, ספרתי על תוכניתי לערוך סדר לעצמנו ובקשתי ממנו הגדה של פסח. הוא נתן לי את מבוקשי והלכתי עם ההגדה עטופה בעיתון יומי. בהתרגשות גדולה הכנו את שולחן ליל הסדר בצורה החגיגית ביותר שיכולנו בתנאים ההם: המחשבות שלנו היו עם יקירנו יותר מתמיד, אני קראתי את ההגדה ובסוף לחשנו אחת לשניה: "לשנה הבאה בירושלים". ואומנם בערב פסח 1945 תש"ה, הגענו ארצה. אבל שמחת העליה היתה מאיתנו והלאה... מצות כבר לא נשארו לנו, והסתפקנו במשך כל החג במעט תפוחי אדמה שחסכנו מן החלוקות האחרונות. עזרה לנו הרבה גם האפונה היבשה שבמשך תקופה ארוכה שמרנו לרזרבה, כדבר מזין. ("לדור אשר לא ידע" מאת חולדה קמפנינו)מדוע התאמצה חולדה לחגוג את חג הפסח גם בתקופה כה מסוכנת ליהודים?