תוכן המאמר:
א. למה להסביר? ב. גישה ראשונה: אין מחיר ג. גישה שנייה: התועלת עולה על המחיר ד. גישה שלישית: ההירואיזציה של הקרבן; ממטרד לאתגר |
"לכאורה, באופן טבעי, אשה בגיל הפוריות אמורה לקבל וסת ובמהלך הביוץ - שבא לאחריו - להכנס להריון. במשך תשעה חדשי ההריון היא (בדרך כלל) אינה מקבלת וסת ואיננה נידה. לכאורה, באופן טבעי, אמורה האשה להתחיל - אחרי הלידה - בהנקת ילדה ולהמשיך בכך במשך שנתיים (ויותר) כשגם בתקופת ההנקה אין היא מקבלת (בדרך כלל) וסת. לכאורה, באופן טבעי, אמורה תקופת ההנקה להסתיים כשמתחיל הריון חדש, עם או בלי וסת אחת לפניו... וחוזר חלילה. זאת אומרת שאשה ממוצעת אמורה להיעשות 'נידה', באופן טבעי, רק פעם אחת בכל שתיים או שלוש שנים! ואכן ישנן, כיום, נשים רבות השבות לאורח החיים הטבעי-הקדום הזה. אלה מבינינו שמרווחות בין לידותיהן ושמניקות במשך תקופות קצרות בלבד, גורמות - בעצמן - את המעברים החדים והתכופים מטהרה לטומאה" (שם, עמ' 76).הלכות טהרת המשפחה אינן פחות מובנות מאשר הלכות שעטנז. אך אפשר להסביר בפשטות מדוע רבים מרגישים צורך דוחק למצוא הסבר להלכות נידה, בעוד הלכות שעטנז אינן טורדות את מנוחתם: הלכות שעטנז אינן מקשות על חיינו, והלכות טהרת המשפחה - מקשות גם מקשות. אלון טוענת שהקושי הזה אינו נובע מההלכות עצמן, אלא מאורח החיים של העידן המודרני, וביתר דיוק - מאורח החיים שבחרנו בו בעידן המודרני. לדבריה, לוּ היינו מוותרים על תכנון המשפחה ומפקידים את פריוננו בידי הטבע, וכן מאריכים את תקופת ההנקה, אזי המצב שבו האישה אסורה לבעלה מחמת דיני נידה היה נדיר ביותר. כך שהמתחים המתעוררים בימינו עקב הלכות טהרת המשפחה, אינם תוצאה של ההלכות עצמן, אלא של אורח החיים הבלתי טבעי שלנו.
"תניא, היה ר"מ אומר: מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה - מפני שרגיל בה וקץ בה, אמרה תורה: תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה" (נידה לא ע"ב).כלומר: תקופת הפרישה הכפויה של איש ואשתו מביאה להתחדשות ולהתרעננות במפגש המחודש. רבים מהעוסקים בתחום טהרת המשפחה בתקופתנו נזקקים להסברים מסוג זה. נבדלים הם זה מזה גם בנוסח המסוים של ההסבר, וגם בשאלה עד כמה הם רואים הסבר זה כנימוק מוצק. לדוגמה, אמונה אלון, שמדבריה ציטטנו לעיל, אינה מכחישה את הטענה שהתקופות שבהן האישה אסורה לבעלה מעוררות מתחים וקשיים. לדבריה, באופן טבעי תקופות אלו אמורות להיות מצומצמות מאוד. אך היא מוסיפה עוד טענה:
"האם, בכל אופן, יש למעברים אלה [= מהיתר לאיסור ולהפך] יתרונות? זוגות רבים מוצאים, שתקופות ה'אחוה' מוסיפות לחייהם המשותפים מימד חשוב. הם מספרים, שתקופות אלה - בהן אסורה הקירבה הגופנית - מעודדות יצירת קירבה באופנים אחרים, רוחניים. קירבה הדומה, באמת, לזו שבין אחים או בין ידידים טובים... שמעתי, ששמירה על טהרת המשפחה משפרת את חיי המין של הזוג. אפשר לומר כך, שהרי כל דבר שנמנע מאתנו, ושאנו מתגעגעים אליו, יקר שבעתיים כששוב הינו בהישג יד. ואולם גם זו אינה קביעה מוחלטת ואי אפשר לומר, שזאת מטרתם של דיני טהרת המשפחה" (לקראת כלה, עמ' 77).כיוון שאלון נוקטת בדרך הסבר מרכזית אחרת, היא משתמשת בדרך המוצגת כאן באופן מסויג ומורכב. היא מעירה שאכן "זו אינה קביעה מוחלטת", ואי אפשר לומר באופן החלטי שאכן הפרישה הכפויה על בני הזוג משפרת את היחסים ביניהם. אלון חייבת לאמץ הסתייגות זו - שאם לא כן, ניטל הטעם מטענתה שבמצב "טבעי", לא יהיו תקופות פרישה רבות. אם תקופות אלו רק מיטיבות עם בני הזוג - מדוע יש לצמצם בהן? על כן היא מסייגת מאוד את הטענה הזו. אלון מוסיפה גם, שאפשר להגיע ליחסי אחווה גם בלי שמירה על דיני טהרת המשפחה:
"בכלל, איננו רואים בדיני טהרת המשפחה, או בדינים אחרים, 'מתכון' לחיים נעימים יותר. אנו מקיימים אותם מפני שאנו חייבים בכך, אם כי פעמים רבות אנו נשכרים מכך גם באופן גלוי" (שם).נוסח מסתייג פחות נוכל למצוא בספרו של הרב קלמן כהנא, "טהרת בת ישראל". הרב כהנא מקדים ואומר שהאדם אינו יכול לרדת לסוף דעתו של הקב"ה ולהבין את טעמי המצוות עד תומם. ומוסיף עוד, שאף אילו יכול היה האדם להכיר את טעמי המצוות, היה עדיין שומר את המצוות לא בגלל טעמיהן, אלא משום שה' ציווה עליהן (הרב ק' כהנא, טהרת בת ישראל, ירושלים תשל"ט, עמ' כד). אך לאחר הסתייגויות אלו, הוא מזכיר נימוקים נחרצים בדבר התועלת שבני הזוג מפיקים מהלכות נידה; הוא אינו מדבר רק על תועלת לבניין הזוגיות, אלא אפילו על תועלת רפואית. הרב כהנא אף אינו מסייג קביעות אלו בספקות כלשהם בדבר מידת ההחלטיות של תועלת זו:
"לא נתעכב על התועלת הפיזיולוגית הרבה, אשר דרך אגב נהנים ממנה איש ואשתו החיים על פי יסודות אלה. הוכח כבר, שההמנעות מחיי אישות בעת נדה מנעה כמה וכמה מחלות מהעם היהודי. הורונו חז"ל מה רב ערך ההמנעות מהזיווג בימי נדה גם כדי לרענן חיבת אשה על בעלה... כדי לחדש ברית האהבה שביניהם, שלא יהפכו החיים המשותפים לשיגרא שאין בה מחיבת החידוש" (טהרת בת ישראל, עמ' כה).2
"ההלכה מורה כי בכל מישור של התנסותנו הקיומית הכוללת... חייב האדם להכניס עצמו בתנועה דיאלקטית של התקדמות ונסיגה מתחלפות" (הרב י"ד סולובייצ'יק, 'צירוף', דברי הגות והערכה, ירושלים תשמ"ב, עמ' 244).מה כוונתו של הרב סולובייצ'יק, כשהוא מתאר תנועה דיאלקטית זו? הרב מחדד כאן את הייחוד שביחס ההלכה היהודית אל חיי העולם הזה. הנזיר הנוצרי נתבע לפרוש מן העולם. התביעה היא קשה, אך היא מנוסחת באופן חד-משמעי, המכתיב מהלך נפשי וקיומי אחיד. היהדות, לעומת זאת, מקבלת את חיי העולם הזה ברצון ובאהדה. עם זאת, היהדות תובעת מהאדם את הנכונות לפרוש לעתים מנתחים מסוימים של חיי העולם הזה. מותר (ורצוי) לאכול - אך יש לפרוש ממאכלים מסוימים; מותר לצבור רכוש - אך צריך להפריש ממנו מעשר; צריך להתחתן - אך יש מגבלות לא קלות על חיי המין. הדיאלקטיקה הזו תובעת מהיהודי לפתח מבנה נפשי מורכב יותר מזה הנתבע מהנזיר הנוצרי, ולכן במובנים רבים האתגר היהודי קשה יותר.
"אין תחום שבו מודגשת תורה זו של הצירוף הדיאלקטי ביתר תדירות מאשר בתחום האסתטי-תענוגני. כיצד מצרף אדם עצמו בתחום זה? על ידי הכנסו בתנועה דיאלקטית, על ידי נסיגתו בהיותו אל מול פיסגת תשוקתו. ככל שתגבר שליטתו של הדחף הפיסיולוגי, ככל שיגדלו השיכרון ותמהון החושים לקראת סיפוק התאווה, כן יתעצם כוחם הפודה של הצירוף הדיאלקטי, של תנועת הנסיגה לאחור" (שם, עמ' 245).את הדוגמה המובהקת לצירוף הדיאלקטי מצא הרב סולובייצ'יק במדרש חז"ל, שהיה אהוב עליו במיוחד:
"'סוגה בשושנים' - אלו דברי תורה, שהן רכים כשושנים... בנוהג שבעולם, אדם נושא אשה, בן ל' שנה ובן מ' שנה. משמוציא יציאותיו [= הוציא כסף רב על הוצאות החתונה3], מיד הוא בא זוקק לה; והיא אומרת לו 'כשושנה אדומה ראיתי' [= דם נידה], ופורש ממנה מיד. מי גרם לו שלא יקרב לה? איזה כותל ברזל יש ביניהם, ואיזה עמוד ברזל ביניהם? אי זה נחש נשכו, איזה עקרב עקצו שלא יקרב לה? דברי תורה שרכין כשושנה, שנאמר בה: 'ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב'" (שיר השירים רבה פרשה ז, ג).המדרש מפרש שהביטוי "סוגה בשושנים" מתייחס למצוות התורה, שהן סייג, גדר, העשוי משושנים. גדר ההלכה אינה גדר ברזל שאי אפשר לחצותה, אלא גדר שושנים, שאדם יכול לחצות אותה בקלות, והוא נמנע מכך מרצונו החופשי. השושנים רומזות גם לדם הנידה, אשר בעקבותיו מחויבים בני הזוג בהקפדה על איסורי נידה.
"חתן וכלה צעירים, חסונים, ואהבה לוהטת ביניהם. שניהם המתינו באורך רוח לפגישה זו. רק צעד אחד ואהבתם מתממשת, חלומם מתגשם. לפתע פורשים השניים ונסוגים לאחור. הוא, כדרך האבירים, מציג גבורה פרדוקסאלית. הוא מביס את עצמו. כל זוהר חיצוני אינו מתלווה לנסיגה זו. אין בה מחווה ראוותנית, שהרי נעדרים ממנה עדים להעריץ ולהלל. הפעולה ההירואית אינה מתרחשת לנוכח המון מתרונן; משוררים לא ישירו על שני צעירים ענווים צנועים אלה. הכל אירע בצנעתו החסויה של ביתם, בדממת הלילה" (דברי הגות והערכה, עמ' 246).ברור שעיקר מגמתו של הרב סולובייצ'יק אינה הסברתית. הוא מציג את תפישת ההלכה, כפי שזו נראית בעיניו. אך עם זאת הנימה הרטורית העזה שמלווה את תוכן דברי הרב סולובייצ'יק, מרמזת שהוא רואה בהם גם ערך חינוכי-הסברתי.