מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה הס"ז ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהרנו מלהשבית שמירת המקדש וליסוב בו תמיד כל לילה.
והוא אומרו:
"ושמרתם את משמרת הקודש" (במדבר יח, ה).
וכבר ביארנו במצווה כ"ב ממצוות עשה, ששמירת המקדש והסיבוב בו מצוות עשה; וכך נבאר כאן, שביטול דבר זה – מצוות לא תעשה.
ולשון המכילתא:
"ושמרו את משמרת אהל מועד" (שם, ד),
אין לי אלא בעשה, ומנין בלא תעשה? –
תלמוד לומר: "ושמרתם את משמרת הקודש" (שם, ה).

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בריש תמיד ובמדות.

מצווה שצ: מצוות לא תעשה, שלא לבטל שמירה מן המקדש - ספר מצוות ה'

[לא תעשה רלה] מצוות לא תעשה, שלא להשבית שמירה מבית המקדש.
שנאמר: "ושמרתם את משמרת הקדש" במדבר יח, ה.

מראי מקומות:
מסכת תמיד פרק א'; מסכת מדות פרק א';
רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ח' הלכה ג';
רמב"ם, ספר המצוות מצוות לא תעשה ס"ז; ספר מצוות עשין קס"ה, וכלל ב' מצוות אלו למצווה אחת.

שצא. שלא לבטל שמירת המקדש - ספר החינוך

שלא לבטל שמירת המקדש ללכת סביבו תמיד בכל לילה, שנאמר (במדבר יח ה) ושמרתם את משמרת הקודש. וידוע שלשון שמירה עומד במקום לאו, וכמו שאמרו זכרונם לברכה: כל מקום שנאמר פן ואל אינו אלא לא תעשה.
ואמרו במכלתא: ושמרו את משמרת אהל מועד אין לי אלא בעשה, ומנין בלא תעשה? תלמוד לומר ושמרתם את משמרת הקודש. עד כאן.
ואולי דרשו עשה ולאו כשימצאו שני המקראות מורים על דבר אחד, ומאותו שבא דרך צווי לנוכח למדו הלאו, והצווי הנסתר שהוא קל ממנו דרשו בעשה.
וכל שוקל הדברים במאזני צדק יודה בזה שהנסתר קל מצווי שהוא לנכח.

משורשי המצוה
עם קצת דיניה כמשפט הספר, כתוב בסדר זה במצוה ראשונה (שפח).