מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה הכ"ה ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהרנו שלא להוסיף כלום משל עבודה זרה על ממוננו.
אלא נתרחק ממנה ומבתיה ומכל המתיחס אליה.
והוא אומרו יתעלה:
"ולא תביא תועבה על ביתך" (דברים ז, כו).
והנהנה מאיזה דבר ממנה – לוקה.
ובסוף מכות ביארו,
שהמבשל בעצי אשרה – לוקה שתיים:
אחת משום "ולא תביא תועבה אל ביתך",
ואחת משום "ולא ידבק בידך מאומה" (שם יג, יח);
והבן זאת.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ג' מעבודה זרה.

תכט. שלא להנות מתקרבת עבודה זרה - ספר החינוך

שלא נדביק שום דבר מעבודה זרה עם ממוננו וברשותנו להנות בו.
ועל זה נאמר (דברים ז כו) ולא תביא תועבה אל ביתך וגו'.

משורשי המצוה
כדי להרחיק כל עניין עבודה זרה הנמאסת.

דיני מצוה זו, גם כן בפרק שלישי ממסכת עבודה זרה.
ובארו לנו (מכות כב א), שהמבשל בעצי אשרה לוקה שתים, משום ולא תביא תועבה, ומשום ולא ידבק בידך מאומה מן החרם, ששני עניינים הם: אחד המכניס דבר עבודה זרה לרשותו כדי להנות בו, ואחד הנהנה בו, שבשניהם מראה האדם בנפשו החפץ עליה, ולוקה על שניהם כמו שכתבנו.
ואף על פי ששניהם עיקר אחד להם, והיא ההנאה, שהרי אינו לוקה אלא בשביל ההנאה, מכל מקום מכיון שיהנה לוקה שתים, וכעניין שאמרנו למעלה בסדר אמר (מצוה רעג), בכהן גדול שבעל אלמנה שלוקה שתים, ואף על פי ששני הלאוין עיקר אחד להן, כמו שכתבנו שם.

ובכלל איסור זה. בין עבודה זרה עצמה, בין משמשיה, בין תקרובת שלה, ובין עבודה זרה של ישראל, או של גוי. ומה בין זו לזו, של גוי אסורה מיד שנעשית, שנאמר (דברים ז כה) פסילי אלהיהם, משפסלו, ושל ישראל אינה אסורה, עד שתעבד, שנאמר (שם כז טו) ושם בסתר, עד שיעשה לה דברים שבסתר.

ומן הנכלל במצוה זו, שלא ידביק האדם אל ממונו שחננו האל בצדק ממון אחר שהוא של גזל, או חמס או מריבית, או מכל דבר מכוער, שכל זה בכלל משמשי עבודה זרה הוא, שיצר לב האדם רע, חומד אותו ומביאו אל הבית, והיצר הרע נקרא בשם עבודה זרה, וכמו שאמרו זכרונם לברכה, שבו נאמר פן יהיה דבר עם לבבך בליעל (שם טו ט) וכתיב בעניין עבודה זרה (שם יג יד) יצאו אנשים בני בליעל מקרבך וידיחו וגו'.
ובממונות כאלו שזכרנו, ובמשמשי עבודה זרה, על כולן נאמר והיית חרם כמוהו, כלומר, שכל הנדבק עמו הוא חרם, שאין ברכת האל מצויה בו, ואבד וכלה, וכעניין שאמרו זכרונם לברכה (ב''מ עא, א), שפרוטה של ריבית מכלה כמה אוצרות של ממון, שבא זה, ומאבד את זה.

ונוהג איסור זה בכל מקום ובכל זמן
בזכרים ונקבות. והעובר על זה ולקח שום דבר מעבודה זרה והביאו לרשותו ונהנה בו לוקה שתים משום ולא תביא וגו' ומשום ולא ידבק וגו' כן כתב הרמב''ם זכרונו לברכה (ע''ז פ''ז ה''ב).

מצווה תל: מצוות לא תעשה, שלא ליהנות מתקרובת עבודה זרה - ספר מצוות ה'

[לא תעשה רנא] מצוות לא תעשה, שלא ליהנות מעבודה זרה ומתקרובתה ומן משמשיה וכל הנעשה בשבילה.
שנאמר: "ולא תביא תועבה אל ביתך וגו'דברים ז, כו.

מראי מקומות:
מכות דף כ"ב; פסחים דף מ"ח;
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק ז';
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה כ"ה;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין מ"ה;
שו"ע יורה דעה סימן קמ"ה;
רבי יצחק מקורביל, ספר מצוות קטן סימן ס"ח.