מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה פ"ט ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהרנו מלהקריב שום קרבן בחוץ
כלומר: חוץ לעזרה, וזה נקרא: "מעלה בחוץ".
והוא אומרו יתעלה:
"השמר לך פן תעלה עולותיך בכל מקום אשר תראה" (דברים יב, יג).
ולשון ספרי:
"אין לי אלא עולות, שאר קודשים מנין?
תלמוד לומר: "ושם תעשה כל אשר אנכי מצוך" (שם, יד),
ועדין אני אומר:
עולה בעשה ולא תעשה, שאר קודשים לא יהו אלא בעשה –
תלמוד לומר: "(ו)שם תעלה עולותיך" (שם).
עולה בכלל הייתה, ולמה יצאת?
להקיש אליה: מה עולה שהיא מיוחדת שהיא בעשה ולא תעשה,
כך כל שהוא בעשה הרי הוא בלא תעשה".

ואני אבאר לך פסוק זה, אף על פי שהוא פשוט, כדי שיתברר העניין. והוא: שהעולה נאמר עליה פסוק להזהיר על הקרבתה בחוץ.
והוא אומרו יתעלה:
"פן תעלה עולתיך",
ובא פסוק אחר לצוות להקריב את העולה בפנים והוא אומרו יתעלה:
"שם תעלה עולתיך" –
וזו מצוות עשה שתקריב העולה במקום אשר יבחר ה'.

אבל שאר קודשים באו בעשה בלבד, שיקרבו בפנים, והוא אומרו:
"ושם תעשה כל אשר אנכי מצווך";
אלא שממה שאמר: 'שם תעשה' משמע שבחוץ לא תעשה – וכלל הוא אצלנו:
לאו הבא מכלל עשה, עשה הוא.

וזהו אומרם כאן:
ועדין אני אומר שאר קודשים לא יהיו אלא בעשה, כלומר שיהא המקריב שאר קודשים בחוץ עובר על לאו הבא מכלל עשה בלבד – ולפיכך אמר "(ש)שם תעלה עולותיך" כדי שיושג ההקש ויהיו שאר קורבנות כעולה:
כשם שמקריב עולה בחוץ בלא תעשה, כך שאר קורבנות בלא תעשה.

והעובר על לאו זה במזיד – ענוש כרת;
ובשוגג – חייב חטאת קבועה.

ולשון הכרת בפרשת אחרי מות אמר במעלה בחוץ:
"אשר יעלה עלה או זבח ואל פתח אהל מועד לא יביאנו לעשות אתו לה' ונכרת האיש ההוא מעמיו" (ויקרא יז. ח-ט).
ובספרא:
"ונכרת מעמיו" – עונש שמענו, אזהרה מנין?
תלמוד לומר: "השמר לך פן תעלה עולתיך".
ולשון גמרא פסחים:
"העלאה, כתיב עונש וכתיב אזהרה;
עונש – כתיב: "ואל פתח אהל מועד וגו' ונכרת";
אזהרה – דכתיב: השמר לך פן תעלה עולתיך".

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק י"ג מזבחים.

תלט. שלא להקריב קורבן חוץ לעזרה - ספר החינוך

שלא להעלות שום דבר מהקרבנות חוץ לעזרה, וזה יקרא מעלה בחוץ ועל זה נאמר (דברים יב יג) השמר לך פן תעלה עולותיך בכל מקום. פירוש עליה - שריפה.

ואמרו בספרי אין לי אלא עולות, שאר קודשים מנין? תלמוד לומר (שם יד) ושם תעשה כל אשר אנכי מצוך, ועדיין אני אומר עולה בעשה, שהכתוב אומר שם תעלה עולתיך, דמשמע עולה לבד, וכן הוא גם כן בלא תעשה, שהכתוב אומר השמר לך פן תעלה עולתיך, דמשמע עולה לבד, שאר קודשים לא יהו אלא בעשה, כלומר, שהמקריב קודשים בחוץ, לא יהא עובר אלא בעשה, שאמר הכתוב ושם תעשה וגו', דמשמע, ושם תעשה ולא בחוץ, ולאו הבא מכלל עשה עשה, תלמוד לומר ושם תעלה עולותיך, עולה בכלל היתה, ולמה יצאת, להקיש אליה ולומר לך: מה עולה מיוחדת שהיא בעשה ולא תעשה, כך כל שהוא בעשה - הרי הוא בלא תעשה.
כל ענינה, כמו לאו דזביחה בחוץ שכתבתי באחרי מות (מצוה קפו).

מצווה תמ: מצוות לא תעשה, שלא להעלות שוב קורבן חוץ לעזרה - ספר מצוות ה'

[לא תעשה רנג] מצוות לא תעשה, שלא להעלות דבר מקרבנות חוץ לעזרה.
שנאמר: "רק השמר לך פן תעלה עולותיך בכל מקום אשר תראה" דברים יב, יג.

מראי מקומות:
זבחים פרק י"ג, ודפים י"ב, י"ט; ריש מסכת כריתות;
רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק י"ח;
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה פ"ט;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין של"ב.