מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה הי"ג ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהרנו מלנטוע אילנות במקדש או אצל המזבח לנוי לו וליופי.
אפילו נתכוון בכך לעבודת ה', כיון שכך היו מכבדים גם לעבודה זרה שהיו נוטעים לה עצים נאים, יפים למראה, בבתי עבודתם.
אמר יתעלה:
"לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלהיך" (דברים טז, כא),
העובר על לאו זה – חייב מלקות.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בגמרא תמיד, ושם נתבאר שהנטיעה בכל המקדש אסורה.

מצווה תצב: מצוות לא תעשה, שלא ליטע אשרה - ספר מצוות ה'

[לא תעשה רפט] מצוות לא תעשה, שלא ליטע אילן במקדש.
שנאמר: "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אליהך" דברים טז, כא.

מראי מקומות:
עבודה זרה דף מ"ח; ספרי; מסכת תמיד פרק א';
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק ו' הלכות ט'-י';
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה י"א;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין מ"ד;
רבי יצחק מקורביל, ספר מצוות קטן סימן קס"ג.

תצב. שלא ליטע אשרה - ספר החינוך

שלא לנטוע אילנות במקדש או אצל המזבח, ועל זה נאמר (דברים טז כא) לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה’ אלהיך וגו'.
בטעם איסור זה, כתב הרמב''ם זכרונו לברכה, לפי שכך היו עושים עובדי עבודה זרה בבתי עבודה זרה שלהם שנוטעין שם אילנות יפים. וכדי להרחיק כל הדומה להם ממחשבת בני אדם הבאים לעבודת האל ברוך הוא במקום ההוא הנבחר, נמנענו מלנטוע שם כל אילן, וקרוב הוא על צד הפשט.

מדיני המצוה
מה שאמרו זכרונם לברכה שאין האיסור בנוטע האילן אצל המזבח ממש כפשט הכתוב, אלא אף הנוטע בכל עזרה לוקה, שכל העזרה נקראת אצל מזבח, ובין הנוטע אילן מאכל או אילן סרק הכל בכלל האיסור ולוקה עליהם.
ועוד אמרו חכמים לגדר איסור זה, שאסור לעשות אכסדראות של עץ במקדש כדרך שעושין בני אדם בחצרותיהם, ואף על פי שהוא בבנין ולא בנטיעה, שנאמר כל עץ, אלא כל הסבכות ואכסדראות היוצאות מן הכתלים שהיו במקדש של אבן היו.
ויתר פרטיה, מבוארים במסכת תמיד (כח ב).

ונוהג איסור זה בין בזכרים בין בנקבות, ואפילו בזמן הזה
הנוטע אילן בכל העזרה חייב מלקות.