מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה הל"ז ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהרנו מלשאול בעל ידעוני ולבקש ממנו ידיעה.
והוא אומרו יתעלה:
"לא ימצא בך וגו' ושאל אוב וידעני" (שם).
ולשון ספרא:
"אל תפנו אל האבת ואל הידענים (ויקרא יט, לא),
אוב – זה פיתום המדבר משחיו;
וידעוני – המדבר בפיו – הרי אלו בסקילה;
והנשאל בהם באזהרה".

מצווה תקיד: מצוות לא תעשה, שלא לשאול בידעוני - ספר מצוות ה'

[לא תעשה שד] מצוות לא תעשה, שלא לשאול בידעוני.
שנאמר: "לא ימצא בך וגו' ושואל אוב וידעוני" דברים יח, י-יא.

מראי מקומות:
סנהדרין דף ס"ה;
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק י"א הלכה יד';
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה ל"ז;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין ל"ז;
שו"ע יורה דעה סימן קע"ט.

תקיד. שלא לשאול בידעוני - ספר החינוך

שלא לשאול ידעוני. והעניין הזה הוא שמשים המכשף עצם חיה ששמה ''ידוע'' לתוך פיו, ואותו העצם מדבר על ידי כשפיו. וזאת החיה ששמה ידוע, ראיתי בספר מן הגאונים שהיא גדלה בחבל גדול שיוצא מן הארץ, כעין חבל הקישואין והדלועין. וצורתו כצורת אדם בכל דבר בפנים וגוף וידים ורגלים, ומטבורו מחובר לחבל, ואין כל בריה יכולה לקרב אליה כמלוא החבל, לפי שהיא רועה סביבותיה כמלוא החבל, וטורפת כל מה שיכולה להשיג. וכשבאין לצודה מורין בחצים אל החבל עד שנפסק, והיא מתה מיד.
ובירושלמי דכלאים (פ''ח ה''ד) אמרו זכרונם לברכה בפירוש 'כי עם אבני השדה בריתך' (איוב ה, כג). בר נש דטור הוא, והוא חיי מן טבוריה, איפסיק טבוריה לא חיי.

שורש מצוה זו.
וכל ענינה, בדיניה ובחיובה כעניין מצות אוב שכתבנו בסמוך (מצוה תקיג).