מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה הקע"ב ממצוות עשה - ספר המצוות לרמב"ם

הציווי שנצטווינו להישמע לכל נביא מן הנביאים ע"ה ולקיים כל מה שיצווה, אפילו יצווה נגד המצווה, או כמה מצוות מן המצוות האלו, ובלבד יהא זה לפי שעה; אבל לא שינציח תוספת או גירעון, כמו שביארנו בהקדמת חיבורנו בפירוש המשנה.
והכתוב שבו נאמר ציווי זה הוא אומרו יתעלה:
"אליו תשמעון" (דברים יח, טו).
ולשון ספרי:
"אליו תשמעון - אפילו אמר לך לעבור על אחת מכל המצוות
האמורות התורה לפי שעה, שמע לו.
והעובר על מצווה זו חייב מיתה בידי שמים,
וזה אומרו יתעלה:
"והיה האיש אשר לא ישמע אל דברי אשר ידבר בשמי אנכי אדרוש מעמו" (שם שם, יט).
וכבר נתבאר בסנהדרין:
"שלושה מיתתם בידי שמים:
העובר על דברי הנביא,
ונביא שעבר על דברי עצמו,
והכובש נבואתו",
וכולם ממה שנאמר:
"אשר לא ישמע אל דברי",
אמרו: "קרי ביה: לא-ישמע, לא-ישמע, לא-ישמע".

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בסוף סנהדרין.

תקטז. מצוה לשמוע אל נביא האמת - ספר החינוך

שנצטוינו לשמוע בקול כל נביא מהנביאים בכל מה שיצונו, ואפילו יצוה אותנו לעשות בהפך מצוה אחת מן המצות, או אפילו הרבה מהן לפי שעה - חוץ מעבודה זרה - שומעין לו, כי באמת אחר שהוא נביא אמת, כל כונותיו לטובה, וכל אשר יעשה הוא עושה לחזק הדת ולהאמין בשם ברוך הוא. ועל זה נאמר (דברים יח טו) נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה’ אלהיך אליו תשמעון.
וכן אמרו בספרי: 'אליו תשמעון' - אפילו יאמר לך לעבור על אחת מן המצות לפי שעה, שמע לו.

משורשי המצוה
לפי שתכלית מעלת האדם היא השגת הנבואה, ואין לו לבן אדם בעולמו אמתת ידיעה בדברים, כאמתת ידיעתו בנבואה, שהיא הידיעה שאין אחריה פקפוק, כי היא תבוא ממעין האמת. ומעטים מבני העולם זוכים בה ועולים אליה, כי הסולם גדול מאוד, רגלו בארץ וראשו מגיע השמימה, ומי זה האיש ירא ה’ יזכה ויעלה בהר ה’ יתברך ויקום במקום קדשו? אחד מאלפי רבבות אנשים הוא המשיג למעלה זו, ובדור שראוי לכך.
על כן צותנו התורה, כי בהגיע איש אחד בדור אל המעלה הזאת, ויהיה ידוע אצלנו בעניינו ובכושר מעשהו כי נאמן לנביא שנשמע אליו בכל אשר יצוה, כי הוא היודע דרך האמת וידריכנו בו, ולא נישא נפשנו להמרות פיו ולחלוק עמו, כי המחלוקת עליו בשום דבר, הוא טעות גמור, וחסרון ידיעת האמת.

דיני המצוה
מבוארים בסוף סנהדרין (פרק החנקין).

ונוהגת מצוה זו בזכרים ונקבות
בכל זמן שימצא נביא בינינו. והעובר על זה ולא ישמע אליו חייב מיתה בידי שמים, וכמו שכתוב והיה האיש אשר לא ישמע אל דברי וגו' אנכי אדרש מעמו.
ואמרו חכמינו זכרונם לברכה בסנהדרין (פט, א) שלושה מיתתן בידי שמים, העובר על דברי נביא, ונביא שעבר על דברי עצמו, והכובש נבואתו, וכל זה במשמע הכתוב, שאמר "אשר לא ישמע" וגו'. ואמרו זכרונם לברכה: קרי ביה ''לא ישָמע'', וקרי ביה ''לא ישְמיע''.

מצווה תקטז: מצוות עשה להשמיע לנביא אמת - ספר מצוות ה'

(עשה ריא) מצוות עשה לשמוע לנביא אמת כל מה שיצוה.
שנאמר: "נביא מקרבך וגו' אליך תשמיעון" דברים יח, טו.

מראי מקומות:
סנהדרין דף ק"ט;
רמב"ם הלכות יסודי התורה פרקים ז'-י';
רמב"ם, ספר המצוות מצוות עשה קע"ב;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול עשין ו';
רבי יצחק מקורביל, ספר מצוות קטן סימן כ"ה.