מפתח ראשי
ספר החינוך
ספר המצוות לרמב"ם
ספר מצוות השם
חלק ראשון: מניין המצוות
חלק שני: שיטות בחלוקת המצוות
א. חלוקה למצוות עשה ולא תעשה
ב. חלוקת המצוות לפי חומרת המצוות והחייבים בהן
ג. חלוקת המצוות לפי נושאים ראשיים
ד. חלוקת המצוות לפי איברי הגוף
ה. חלוקת המצוות לפי שכיחות המצוות והחייבים בהן
חלק שלישי: אזהרות
טבלה משווה: ספר החינוך, ספר המצוות לרמב"ם, ספר מצוות השם
אינדקס נושאים
חזרה לעמוד הראשי



המצווה המשלימה ר"פ ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם

האזהרה שהוזהר הדיין מלהטות בדונו גרים ויתומים,
והוא אומרו:
"לא תטה משפט גר יתום" (שם כד, יז).

הנה נתבאר לך שהמטה משפט אדם מישראל עובר בלאו אחד
והוא אומרו:
"לא תעשו עוול במשפט" (ויקרא יט, טו);
ואם הטה משפט גר – עובר בשני לאווין.
ובספרי:
"לא תטה משפט גר, מלמד שכל המטה משפט גר – עובר בשני לאווין.
ואם היה גר יתום – עובר בשלושה לאווין".

מצווה תקצ: מצוות לא תעשה, שלא להטות משפט גר ויתום - ספר מצוות ה'

[לא תעשה שנד] מצוות לא תעשה על הדיין שלא להטות משפט גר יתום.
שנאמר: "לא תטה משפט גר יתום וגו'דברים כד, יז.

מראי מקומות:

רמב"ם הלכות סנהדרין פרק כ' הלכה יב;
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה ר"פ;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין ר"ו.

תקצ. שלא להטות משפט גר ויתום - ספר החינוך

שנמנע הדיין מהעלים עין להטות דין הגר או היתום, ועל זה נאמר (דברים כד יז) לא תטה משפט גר יתום וגו'.
בעניין הטיית משפט כתבתי למעלה בסדר קדשים (מצוה רלג) ומשפטים (מצוה פא) הצריך לפי עניין הספר, וקחנו משם.

והעובר על זה והטה משפט הגר עובר בשני לאוין. האחד זה הנזכר בכאן, והשני על 'לא תעשו עול במשפט' הנזכר בסדר קדשים תהיו (ויקרא יט, טו).
ואם היה גר ויתום עובר בשלושה, אחד משום גר ואחד משום יתום שנזכרו בכאן, ואחד משום לא תעשו עול במשפט. ועיקר האזהרה בזה אין ספק שהיא על האנשים שהם בעלי המשפט, ומכל מקום הנשים בכלל האיסור הן.