ראב"ע לפרשת לך-לך פרק טז
[טז, ב]
אולי אבנה -
מגזרת בן.
ועוד יתכן שהבן הוא כדמות בנין, והאב כמו היסוד. ובן חסר ה"א, וכן כל חי תאר, או פעל עבר.
וישמע אברם -
אמר לה כן:
[טז, ג]
מקץ עשר שנים -
העתיקו קדמונינו זיכרונם לברכה, שלא ישהא אדם עם אשתו יותר מעשר שנים אם לא תלד, וזה הפסוק הוא כדמות אסמכתא וטוב הוא.
[טז, ד]
ותקל -
הנח הנעלם אשר בין האות המשרת ואות השרש תחת הדגש הנתון, להתבלע אות הכפל והוא מבנין נפעל.
[טז, ז]
וימצאה -
מלה זרה, כי המשפט כמו:
וישנאה.
[טז, ח]
אי מזה -
כמו:
איה.
וכן:
אי הבל.
וטעם
מזה – מקום, כאלו אמר: אי מזה מקום באת.
בורחת -
נפתח הרי"ש בעבור אות הגרון שהוא אחריו.
וכן:
בורחת אל העיר.
והיא כפורחת.
ברחת ובמזרה.
וכן:
יודעת איש, בעבור אותיות הגרון שהם אחה"ע וכן משפט הלשון אין זר אתנו.
[טז, יא]
הנך -
לנקבה.
כי
הן מלת עניין. כמו עם ומשקלו עמך.
ישמעאל -
בהעלם האל"ף, להקל על הלשון:
[טז, יב]
פרא אדם -
חפשי בין האדם, כטעם
מי שלח פרא חפשי. והטעם: שלא ימשול בו זר ממשפחתו.
ויש אומר: פרא ואדם.
כמו:
שמש ירח עמד זבולה.
ובעבור שהוא
פרא - ידו בכל.
ובעבור שהוא
אדם - ויד כל בו.
והנכון בעיני שיהיה בין האדם כפרא שינצח הכל בכחו, ואחר כך
ויד כל בו.
וכן מפורש בדניאל, כי היא החיה הרביעית.
ועל פני כל אחיו -
שהם בני קטורה.
וכן כתוב:
על פני כל אחיו נפל.
וכן: בני מדינים מבני קטורה ונקראו ישמעאלים בתורה ובספר שופטים:
[טז, יג]
אל ראי-
על משקל
ראה עני, כטעם אל מראה.
הגם הלום -
כמו עתה.
והנכון שהוא כמו פה.
וכן:
הבא עוד הלום איש.
והטעם, הגם פה ראיתי מלאך השם, אחר שראה השם בעניי, כי הוא ראי תמיד.
[טז, יד]
באר לחי -
לאשר יהיה חי לשנה האחרת, כטעם
כה לחי.
כי בכל שנה היו חוגגים הישמעאלים אל הבאר הזאת, גם היום יקרא באר זמום: