ראב"ע תולדות פרק כו
[כו, ה]
וישמור משמרתי -
שם כלל, כל מה שהוא חייב לשמור ממצוות וחוקים ותורות.
ויתכן המצוות
לך לך גם
קח נא את בנך.
והחוקים - הם חוקות השם שילך האדם אחרי מעשיו כאשר אפרש בפרשה שעטנז.
ואלה החוקות נטועות בלב. והתורה שמל עצמו ובניו ועבדיו. ובפסוק התורה והמצוה אבארם היטב:
[כו, ו]
וישב יצחק בגרר -
עשה כאשר צוהו השם.
[כו, ז]
לאשתו -
בעבור אשתו, כמו:
פן יאמרו לי.
כי ירא -
פועל עבר.
וכן:
ויהי כי זקן יצחק. ותחסר מלת כי אמר פן יהרגני.
וכן:
כי הפרני אלהים.
[כו, יב]
מאה שערים -
בדברי קדמונינו ז"ל:
שיעור
כי מצא מאה משיעור הזרע. והוא מגזירת:
כי כמו שער בנפשו:
[כו, יג]
וגדל -
פועל עבר.
[כו, יד]
ועבדה-
עבדים ושפחות שיעבדוהו והוא תואר השם, או שם כמו סגולה.
[כו, טו]
בא סמיכות בארות על שני דרכים:
[כו, יט]
מים חיים -
שהם נובעים תמיד.
[כו, כ]
עשק -
ידוע בדברי קדמונינו, רק במקרא אין לו רע
[כו, כה]
ויכרו -
חפרו.
וכן:
אשר כריתי לי.
וכן:
כי יכרה.
כורה שחת:
[כו, כח]
בינותינו -
ריבוי אחר ריבוי.
[כו, לג]
באר שבע -
נקרא כן, על שני דברים.
או היא עיר אחרת.
[כו, לד]
יהודית -
שם ולא הוליד ממנה.
ובשמת -
היא עדה ויש לה ב' שמות ובמקרא נמצאין למאות כן.
[כג, לה]
מרת רוח -
כל אחת מהן.
ויש אומרים:
מלשון סורר ומורה ועל דעתי שהוא מגזרת מרה כלענה, כטעם מרירות נפש.
וכן כתוב:
כי רעות בנות כנען ונכתבה זו הפרשה שישמרו בני ישראל מבנות כנען.