ראב"ע וישלח פרק לד
[לד, א]
ותצא דינה -
מעצמה.
[לד, ב]
ויענה -
כדרכה בעבור היותה בתולה.
[לד, ג]
וידבר על לב -
שדבר לה דברי רכים וניחומים.
[לד, ה]
כי טמא -
שכם.
[לד, יד]
חרפה -
לדורות, וזה טעם, כי נבלה עשה בישראל.
וטעם
וידברו אשר טמא –
וידברו את שכם אשר טמא אחותם.
כי מצאנו דברו לשלום כמו: דבר לו.
או טעם
אשר - כי ענו במרמה, בעבור
אשר טמא.
[לד, יד]
אשר לו ערלה -
ערלת בשר.
וטעמו: דבר שיכבד.
וכן:
ערל שפתים.
כי ערלה אזנם, בעבור הנוסף.
והאומרים שהשם אמר לאברהם:
והיה תמים ובהמולו הנה הוא חסר הדבר הפוך. והנה הבהמות יוכיחו.
ואם אמרו: למה נחתך דבר בראו השם?!
גם הטבור יוכיח.
[לד, יז]
את בתנו -
בעבור היותה קטנה והם היו מדברים בעבור אביהם.
[לד, יט]
ולא אחר -
איננו בדקדוק כמו:
ואחר עד עתה, רק מן הבנין הכבד הדגוש והוא פעל עבר על משקל:
ברך נבות.
[לד, כא]
שלמים הם -
בשלום.
רחבת ידים -
מקומות.
כמו:
ויד תהיה לך.
[לד, כב]
יאותו -
מגזרת:
כי לך יאתה, והנוח הנעלם אחר האות המשרת תחת פ"א הפועל.
בהמול -
מפורש, והנה הם חשבו רעה על יעקב ובניו שאמרו:
מקניהם וקנינם.
[לד, כה]
ביום השלישי -
שלישי לעולם קשה שהוא חצי המרובע. וזה המעשה אשר עשו שמעון ולוי לדעת אחיהם עשו, דכתיב:
במרמה, ובני יעקב הם כולם. וחרה אף יעקב על שמעון ולוי, בעבור שהם הרגו אנשי שכם.
[לד, כט]
את כל אשר בבית -
פירוש בבית חמור, או בבית שכם.
[לד, ל]
מתי מספר -
מתי כמו אנשים, ודבר שיסופר הוא מעט.
על כן טעה
ר' אהרן הכהן ראש הישיבה, שפירוש
ויהי מתיו מספר כמשמעו.
להבאישני -
שישנאו אותי, כאשר ישנא איש דבר שיבאש.
[לד, לא]
ויאמרו -
שמעון ולוי.
הכזונה יעשה -
שכם את אחותינו.