ראב"ע וישלח פרק לה
[לה, ב]
הסירו את אלהי הנכר -
חלילה חלילה שישכב הנביא עם עובדת אלהי נכר. ופירושו תמצאנו בפרשת וילך משה.
והטהרו -
שירחצו הגוף.
והחליפו שמלותיכם -
מהמקום הזה נלמוד שחייב כל ישראל כאשר ילך להתפלל למקום קבוע, להיות גופו נקי ומלבושיו נקיים.
[לה, ה]
דגשות תי"ו
חתת, להתבלע התי"ו.
[לה, ז]
וטעם
כי שם נגלו אליו האלהים - המלאכים כמו:
והנה מלאכי אלהים.
[לה, י]
לא יקרא שמך עוד יעקב -
לבדו כי גם ישראל:
[לה, יא]
פרה ורבה -
ברכה, כמעשה בראשית.
[לה, יד]
ויתכן להיות פירוש
ויצב - וכבר הציב בפעם הראשונה, או עשה כן פעם שנית
והראשון קרוב אלי.
ויסך עליה נסך -
מים או יין.
והטעם: שרחץ אותה. ואחר כן יצק עליה שמן.
ובבית אל שלם נדרו ונתן מעשר מהונו לכבוד השם, למי שהיה ברור ראוי לקחתו.
[לה, טז]
כברת הארץ -
יתכן להיות הכ"ף לדמות. ויהיה ברת מידת מהלך, ואין ריע לו במקרא:
[לה, יז]
בהקשותה -
מהבנין הכבד הנוסף.
והטעם: שהקשתה הלידה על נפשה.
וכן:
ותקש רק הוא מהבנין הכבד הדגוש.
וכמו:
ותכל להשקותו.
[לה, יח]
בן אוני -
בן אבלי.
וכן:
לחם אונים.
לא אכלתי באוני:
[לה, כ]
קבורתה -
וקברה שווים:
[לה, כב]
וילך ראובן -
יפה פירשו רבותינו ז"ל:
וכסה קלון ערום.
[לה, כו]
אשר יולד לו בפדן ארם -
עשתי עשר נולדו לו שם, כי בנימין נולד בארץ כנען והכתוב כתב על הרוב.
ורבים אראה לך עוד כמוהו.
[לה, כט]
ויגוע יצחק -
וכאשר מת יצחק ונאסף אל עמיו, קברו אותו עשו ויעקב כאשר נולדו ולמעלה אמר:
יצחק וישמעאל, בעבור היות ישמעאל בן השפחה.