ראב"ע מקץ פרק מב
[מב, א]
וירא יעקב -
בעבור היות ההרגשות נחברות במקום אחד יחליפו זו בזו. כמו:
ראה ריח בני. ומתוק האור. וכן:
וירא יעקב, כי אחריו כתוב:
הנה שמעתי.
למה תתראו -
אל תתראו שיש לכם הון.
או אל תהיו מריבים זה עם זה. כמו:
נתראה פנים.
[מב, ב]
ושברו -
וקנו לנו שבר.
[מב, ד]
אסון -
מות.
[מב, ו]
המשביר -
מגזרת שבר, וטעמו מוכר והוא פועל יוצא לשני פעולים.
[מב, ז]
ויתנכר -
מגזרת נוכרי, הראה שהוא נכרי.
קשות -
שם התאר, והטעם מלות קשות.
וכן:
יענה עזות.
ויכרם -
בתחילה הכיר שהם אחיו. ואחר הסתכל בכל אחד והכירו וזהו:
ויכר יוסף את אחיו:
[מב, ט]
ערות הארץ -
בעבור היות המנהג להסתיר הערוה שהיא דבר מגונה, על כן אמר דרך משל.
או בעבור היות הערוה נסתרת, כך אתם באים לראות את סוד הארץ
והוא הנכון בעיני.
[מב, יא]
נחנו -
בלא אל"ף והוא האמת.
כנים -
נאמנים.
ויתכן להיותו מגזרת:
כן תעשה כאשר דברת, או מגזרת:
כן בנות צלפחד, כמו האמת.
[מב, טז]
האסרו -
תאסרו, כמו:
ומות בהר:
[מב, יט]
רעבון בתיכם -
צורך בעבור הרעב. וטעמו: הביאו אל בתיכם:
[מב, כא]
אבל -
כמו:
אבל שרה אשתך כמו: אכן:
[מב, כג]
המליץ -
מבאר מגזרת מליצה:
[מב, כד]
ולקח שמעון, כי כאשר יחטאו רבים הגדול שבהם בשנים יענש יותר. ועזב ראובן כי הוא הצילו.
[מב, כה]
ויאמר ר' משה הכהן:
כי כסף וזהב לא ימצאו בלשון רבים והנה שכח כספיהם.
[מב, כו]
וישאו את שברם -
אשר קנו:
[מב, כז]
ויפתח האחד -
האחד מהן.
ויתכן להיות ראובן כי הוא הבכור, כמו אחד בחשבון.
[מב, לג]
ואת רעבון בתיכם -
צורך.
[מב, לו]
כלנה -
כל הצרות האלה.
[מב, לז]
ויש אומרים:
כי פירוש
תמית - תעניש.
ואחרים אמרו:
שזאת תפילה לנגד השם וכלל הדבר, אילו היה מדבר נכונה לא היה יעקב מחריש.