ראב"ע ויגש פרק מה
[מה, א]
להתאפק -
לסבול.
לכל הנצבים עליו -
טעמו, עד שיצאו כל הנצבים עליו. והוצרך לקרוא להוציאם.
[מה, ב]
בבכי -
במקום הפסקא. וכמוהו:
ראה עני.
[מה, ח]
כי האלהים -
שלחני .
לאב -
טעמו למורה.
וכן:
אבי כל תופש:
[מה, יא]
פן תורש -
כמו: תכרת.
וכן:
להוריש גוים.
[מה, יב]
כי פי -
ידוע, כי פה מוכרת וכאשר יהיה סמוך ישוב הה"א הנעלם ליו"ד נעלם, כמו:
כי פי צדיק. גם כן לשון רבים ופי רשעים. ובהתחבר זה היו"ד עם יו"ד סימן המדבר חסרו האחד. כמו:
כי פי המדבר. והטעם: שהיה מדבר בלשונם עמם בלא מליץ.
[מה, יד]
צוארי -
ימצא לשון רבים ויחיד. ועם תוספות נו"ן אכן האל"ף לא נעדר.
[מה, יז]
טענו -
שימו משא.
ומטועני חרב, קרוב ממנו.
בעירכם -
בהמתכם.
וכן:
אנחנו ובעירנו.
[מה, יח]
חלב הארץ -
כמו שומן.
[מה, כב]
חליפות שמלות -
מלבושים אין זה כמו זה. והפחות שתים.
[מה, כג]
וטעם
כזאת –
מחליפות שמלות, מהטובות שהיו במצרים.
בר -
דגן.
ולחם -
כמשמעו.
ומזון -
אפונים ופול ועדשים ודוחן וכסמין ותאנים וצמוקים ותמרים, כי אלה לבדם הם מזון, חוץ מדגן ושעורה.
[מה, כד]
וטעם
אל תרגזו –
שיכעוס איש על אחיו בעבור מכירתו.:
[מה, כו]
ויפג לבו -
מגזרת אל תתני פוגת לך. והטעם, שעמד לבו ודמם. כטעם:
וימת לבו כי לא האמין.
ויהי כראות העגלות ותחי רוחו -
ואל תתמה על מלת ויפג, כי כן דרך הנביאים לדבר, כמו:
ונשמה לא נשארה בי.
[מה, כח]
רב עוד יוסף -
רב לי זאת השמחה.