ראב"ע ויגש פרק מז
[מז, א]
בארץ גשן -
כלל.
בארץ רעמסס -
פרט והעי"ן נח.
ולפי דעתי: כי רעמסס פתוח העין איננה שהיו דרים שם ישראל, כי מערי מסכנות פרעה היתה.
[מז, ו]
שרי מקנה -
כסוס וכפרד.
[מז, יג]
ותלה -
על משקל:
ותתע.
כמתלהלה כמו
כמתעתע. וטעמו: כאדם שלא ידע מה יעשה:
[מז, טו]
ויתם -
מפעלי הכפל, כמו:
וידם השמש.
[מז, טז]
הבו -
היה הה"א ראוי להיותו נע בפתח וחטף.
אפס כסף -
פועל עבר. כמו:
כי ירא לשבת בצוער:
[מז, יט]
ואל תתמה שיאמר לשון מות על האדמה, כי הפך זה
ואתה מחיה את כלם.
תשם -
מגזרת
והבמות תישמנה. ומשקלו תדע. מצאנו בדרש כי נסתלק הרעב בזכות יעקב.
ויתכן שהיה הרעב שלוש שנים ולא היו כמו הד' שעברו.
[מז, כא]
ואת העם העביר. העתיק כל אחד ממקומו. ויש אומרים כי על אנשי כרך מצרים דבר הכתוב שהעבירם מהמדינה לערים כדי לעבוד את האדמה:
[מז, כו]
הכהנים -
הם כדברי המתרגם ארמית.
[מז, כז]
ויאחזו בה -
שקנו שם אחזה.
חסלת פרשת ויגש
ראב"ע פרשת ויחי
[מז, כט]
ויחי -
שים נא ידך –
מפורש בדברי אליעזר. גם
חסד ואמת.
[מז, ל]
ושכבתי עם אבותי -
כינוי למיתה.
או יהיה פירושו
אל נא תקברני במצרים, ואשכב עם אבותי.
[מז, לא]
וישתחו ישראל -
שחלק כבוד למלכות.
והנכון בעיני, שנתן שבח לשם. ואין זה כהשתחויות אברהם, כי שם מפורש לבני חת.