מנחת שי, בראשית פרק ח
פסוק ב
הגשם. הגימ"ל דגושה.
פסוק ז
יבשת. הבי"ת בחולם.
פסוק ח
הקלו המים. הקלו מלעיל הגלגל בקו"ף בספרים כתיבת יד וכן כתב
אור תורה.
פסוק יא
טרף בפיה. כולו קמץ לפי שהוא שם תואר לעלה כלומר עלה זית היה טרוף בפי היונה כן כתב
רד"ק ב
מכלול ו
שרשים שלא כדעת
רש"י ז"ל בפירוש הפסוק.
כי קלו המים. כתב
בעל המסורת ד' וסימן המים. מנשרים קלו שמואל ב' א' ימי קלו מני ארג איוב ז' וימי קלו מני רץ איוב ט' וחד וקלו מנמרים סוסיו חבקוק א' והוא מלרע כמ"ש ה
מכלול דף קע"ה ועל פ' מנשרים קלו נמסר דלי"ת בטעם הקו"ף משמע שדלי"ת אלו כולם מלעיל. וכן בס' פתח דברי דף פ"ו הביא וימי קלו מני רץ עם הדומים שהם מלעיל.
פסוק יג
ויהי באחת. במקצת ספרים התלשא במלת ויהי שהוא טעם מפסיק ובי"ת באחת דגושה ובמקצת ספרים בתרסא והבי"ת רפה.
ויסר נח. במקצת ספרים נח בשני פשטין ובספרי ספרד בפשט' אחד לבדו כי אינם נוהגים שני פשטין רק כשיהיה ביניהם אות אחד או יותר.
פסוק יז
בשר. הבי"ת דגושה.
הוצא אתך. היצא ק' ועיין הטעם בפי'
רש"י בחומש ו
בב"ר פ' ל"ד פי' עשה להם שיהיו פרים ורבים פי' היה כופה אותם מלשון גט מעושה שכל זמן ששהו בתיבה נאסרו בתשמיש המטה ועיין מה שפירש הרב
מזרחי ובעל
גור אריה.
פסוק יח
ויצא נח. בצירי הצד"י אף שהמלה מלעיל
מכלול דף קל"ב ובנוסחא כתיבת יד ראיתיו בסגול ובמקצת ספרים בלא מקף ו
אור תורה כתב במקף.
פסוק כ
ויבן נח מזבח. ב"ר פ' ל"ד ו
שמות רבה פ' נ' ויבן נח מזבח וַיָּבֶן כתיב נתבונן ואמר מפני מה צווני הב"ה ורבה בטהורים יותר מן הטמאים אלא להקריב מהן קרבן מיד ויקח מכל הבהמה הטהורה וגו' פי' דאע"ג דקרינן היו"ד בחירק דריש ליה כאלו היא בקמץ כמו וַיָּבֶן דוד דיש אם למסורת והיכא דאיכא למדרש דרשינן וכן דרשו ויבן ה' אלהים את הצלע
בב"ר ריש פ' י"ח מלשון התבוננות וכן וירא אהרן ויבן מזבח ד
במ"ר פ"ט ועיין עוד
בב"ר פ' פ' סימן ד'.
ומכל העוף הטהור. ב
הללי יש חילוק על מלת הטהור אם חסר או מלא ו
הרמ"ה ז"ל כתב ומכל העוף הטהור מלא וכל אורייתא בלישנא דכותיה מלאים בר מן ה' דמסיר עליהון ה' חסרים בלישנא וכו' עיין הסימן במ"ג סוף שמיני.
עלת. חסר דחסר וכן הוא בהעתק
הללי גם
הרמ"ה ז"ל כתב ויעל עלת במזבח חסר דחסר כתיב וכל אורייתא בענין הקרבנות דכותיה חסר דחסר בר מן א' מלא וא"ו קדמאה וחסר וא"ו תנינא וסימן אבנים שלמות תבנה וגו' והעלית עליו עולת ועיין בספר ה
זוהר ד"ע ע"א ו
בחיי.
פסוק כא
וירח. בכל הספרים היו"ד בקמץ ובנוסחא כ"י נכתב בגליון בשם
הללי כלו פתח וכ"כ א"ת שב
הללי כלו פתח.
רע מנעריו. ר' יודן אמר מנעריו כתיב משעה שהוא נעור לצאת ממעי אמו
ב"ר פל"ד ו
ירושלמי פ' שמתו עיין
יפה תואר שם סי' י"ב ו
יפה מראה סי"ג ו
מזרחי ו
גור אריה ו
שוחר טוב מזמור ח'.