ילקוט שמעוני, ישעיהו פרק כח
המשך סימן תלו
ביום ההוא יהיה ה' צבאות לעטרת צבי -
א"ר אלעזר א"ר חנינא:
עתיד הקב"ה להיות עטרה בראש כל צדיק וצדיק, שנאמר:
יהיה ה' צבאות לעטרת צבי וגו'.
מאי לעטרת צבי ולצפירת תפארה?
לעושים צביונו ולמצפים לתפארתו.
יכול לכל?
תלמוד לומר:
לשאר עמו - למשים עצמו כשיריים.
ולרוח משפט -
זה הרודה על יצרו.
ליושב על המשפט -
זה דיין שדן דין אמת לאמתו.
ולגבורה -
זה שמתגבר על יצרו.
משיבי מלחמה -
זה שנושא ונותן במלחמתה של תורה.
שערה -
אלו שמשכימין ומעריבין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות.
אמרה מידת הדין לפני הקב"ה: רבש"ע,
מה נשתנו אלו מאלו?
שנאמר:
וגם אלה ביין שגו וגו' - ואין
פקו אלא גיהינום, שנאמר:
ולא תהיה זאת לך לפוקה, ואין
פליליה - אלא דיינים, שנאמר:
ונתן בפלילים.
כי כל שולחנות מלאו קיא צואה -
ר' שמעון אומר:
שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו מזבחי מתים, שנאמר:
כי כל שולחנות מלאו קיא צואה בלי מקום - אבל אם אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו משלחנו של מקום, שנאמר:
וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה'.
את מי יורה דעה ואת מי יבין שמועה גמולי מחלב עתיקי משדים -
זה משה.
מלמד, החזירוהו על כל המצריות ולא ינק, אמר: פה שעתיד לדבר עם השכינה יינק דבר טמא.
ברביעית מאי קא עביד?
יושב ומלמד תינוקות של בית רבן תורה, שנאמר:
את מי יורה דעה וגו' גמולי מחלב עתיקי משדים.
מדי עברו יקח אתכם -
(כתוב במלכים ברמז רמ"א):
כי קצר המצע מהשתרע וגו' -
מקדש ראשון מפני מה חרב?
מפני שהיו בו:
עבודת אלילים,
וגלוי עריות,
ושפיכות דמים.
עבודת אלילים, דכתיב:
כי קצר המצע מהשתרע.
א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן:
קצר המצע -
זה
מהשתרע עליו שני רעים כאחד.
והמסכה צרה כהתכנס -
א"ר שמואל בר נחמני:
כי הוה מטי
ר' יונתן, להאי קרא בכי, מי שכתוב בו:
כונס כנד מי הים - תעשה לו מסכה צרה.
גלוי עריות, דכתיב:
יען כי גבהו בנות ציון.
שפיכות דמים, דכתיב: ו
גם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד:
ועתה אל תתלוצצו -
א"ר אושעיא:
כל המתלוצץ יסורין באין עליו, שנאמר:
פן יחזקו מוסריכם.
אמר להו רבא
לבני מחוזא:
במטותא מינייכו,
לא תתלוצצו ולא ליתו עלייכו ייסורים.
א"ר תנחום בר חנילאי:
כל המתלוצץ גורם כליה לעולם, שנאמר:
כי כלה ונחרצה.
א"ר אלעזר:
קשה היא הליצנות שתחלתה יסורין וסופה כליה.
א"ר יודן:
שני בני אדם נתנבאו על הליצנות:
שלמה,
וישעיה.
שלמה אמר: ולצים לצון חמדו להם.
ישעיה אמר: ועתה אל תתלוצצו.
ושם חיטה -
אלו החטים.
שורה -
זה שבולת שועל.
ולמה נקרא שמו שורה?
שהיא עשויה כשורה.
שעורה -
אלו השעורים.
נסמן -
זה השיפון.
וכוסמת -
אלו הכוסמין.
גבולתו -
עד כאן גבולו של לחם לחלה, ולמדין מן הקבלה.
אמר רבי סימון:
מכיוון דכתיב:
ויסרו למשפט אלהיו יורנו - במי שהוא מואס בדברי תורה.
א"ר סימון:
(יב) אילין נשיא דאמרין: לא ניעול בננא לבי כנישתא, אלא אי חמי למילף מילף, לא עבדן טבות, דכתיב:
ויסרו למשפט וגו'.
ויסרו למשפט אלהיו יורנו -
א"ר אבא בר כהנא:
אמר להו נביא לישראל: חזרו בתשובה!
א"ל: אין יצר הרע מניח אותנו.
אמר להם: יסרו יצריכם.
אמרו לו:
אלהיו יורנו.
הפליא עצה הגדיל תושיה -
א"ר יוחנן:
למה נקרא שמה תושיה?
שמתשת כחו של אדם.
דבר אחר:
תושיה -
שנתנה בחשאי מפני השטן.
דבר אחר:
דברים של תוהו שהעולם משותת עליהם, שנאמר:
כי השתות יהרסון.