ילקוט שמעוני, ישעיהו פרק לד
המשך סימן תלט
כי רותה בשמים חרבי -
אתה אמרת:
פן בחרב אצא לקראתך
אף אני:
חרב לה' מלאה דם.
הנה על אדום תרד כי רותה בשמים חרבי:
כי זבח לה' בבצרה -
אמר רבי אבא:
משל לבן מלכים שהיה לו דין עם אחד וכלו מזונותיו ובא אחד וספק לו מזונות.
אמר המלך: אין עסק אלא עם זה כך וכו' הה"ד:
כי זבח לה' בבצרה וכו'.
שלוש טעויות עתיד שר של אדום לטעות, כסבור בצר, היינו בצרה וכו' (כתיב לפנים):
ונהפכו נחליה לזפת -
אתה מוצא סדום ואותה מלכות נגזר על שניהם שישרפו באש.
אמר הקב"ה: על סדום אני גוזר שיהא שריפתה מטמיון שלי, שנאמר:
וה' המטיר על סדום ועל עמורה גפרית ואש מאת ה' מן השמים.
ועל מלכות רביעית גזר שתביא עצים משלה ותשרף בהם לעולם, שנאמר:
ונהפכו נחליה לזפת ועפרה לגפרית, לילה ויומם לא תכבה לעולם יעלה עשנה (בשמואל ברמז קס"א).
ונהפכו נחליה לזפת -
אמר רבי תנחומא:
זו תיברוש ותוצינוש שהם נתונים על שפת העיר.
לילה ויומם לא תכבה -
למה?
שבטלו ישראל מן התורה, שהיו יגעים בה יומם ולילה.
אמר הקב"ה: האש שאני מביא בהם אינו כבה לעולם, אלא
לעולם יעלה עשנה - לפי ששרפו את ביתי והיה העשן עולה ממנו, והם אומרים:
קול שאון מעיר.
למה?
א"ל הקב"ה:
קול מהיכל - זכרו מה שעשיתם בהיכל.
סימן תמא
ונטה עליה קו תהו -
אמר רבי אבא בר כהנא:
חשך ואפלה שמשו בעולם הזה, הדא הוא דכתיב:
ויהי חשך אפלה - אבל תהו ובהו לא שמשו.
והיכן עתידין לשמש?
בכרך גדול, הדא הוא דכתיב:
ונטה עליה קו תהו ואבני בהו.
רבנין אמרין:
עו"א שלא קיימו את התורה שנתנה מתוך החשך עליהם הוא אומר:
כי הנה החשך יכסה ארץ - אבל ישראל שקיימו את התורה שנתנה מתוך החשך, כמה דאת אמר
: ויהי בשמעכם את הקול מתוך החשך - עליהם הוא אומר:
ועליך יזרח ה'.
דרשו מעל ספר ה' וקראו כו' -
(כתוב ביחזקאל ברמז ש"פ):